Bygga högtalarlåda till elgitarr?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Bygga högtalarlåda till elgitarr?

Inläggav screen » 2007-01-15 01:49

Hej!

Min dotters kille spelar i tre olika band, oftast i någon hårdrockskonfig.
Han har fått för sig att bygga en egen högtalarlåda till sin gitarr, stärkeriet lämnas utanför.

Nu frågar han mig hur och med vad?

Jag tyckte att det kanske vore lämpligt med detta element i dubbel upplaga och prallelkopplat för att få lite bättre verkningsgrad.

Nu till frågan, kan detta vara något att ha?
Har jag rätt i parallelkoppling av två styck?

Nu är jag kass på HT-bygge och undrar om någon vet lämplig lådstorlek till dessa och om inte denna då bör vara sluten? Dämpning vore tacksamt att få tips om också.

M.a.o. hela kittet Tack! :oops:

:lol:

Jag hittade inte fler uppgifter på elementet fast jag testat med en slagning efter det, men det kanske går att utläsa tillräckligt av infon på hifikitsidan?

Tips & förslag önskas, budget inom 1000-1500:- komplett då.

På förhand tackar jag och gossen de som kan svara. :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-15 04:26

Jag har (för jättemånga år sedan) spelat på den som kallas Gitarlåda hos hifikit. Jag tyckte den lät bra!

Om vi nu pratar om 1-1.5kkr skulle jag satsa på ett par sådana tror jag. :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-15 11:02

Gitarrlådor är ju lite speciella. Jag har fått på skallen flera gånger för att jag hävdat att samma naturlagar gäller för gitarrlådor som för andra högtalare!

Vad gäller 2x12" är det ju ofta öppet bakstycke som gäller medans för 4x12" är det väl Marshall-typen (sluten?) som gillas. Det elementet du länkar till vet jag inget om. beträffande element är det väl Celestion "greenbacks" som är "heta"!

Skulle föreslå att du kollar etablerade konstruktioner och plagierar så den hormonstinne ynglingen slipper skämmas!

/Jocke

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-15 11:11

Jag föreslår en greenback eller liknande i sluten låda, har en liggande själv och ska såga MDF nån dag när energi finnes och kvicksilvret kryper över 5gr.

Brukar lira på en Marshall med två 12" och öppen låda. Kan inte påstå att jag gillar ljudet. Mycket resonant runt 100Hz eller så pga. kaviteten. Sluten låda lär ge ett jämnare ljud.

Föreslår också en låda som är lutad bakåt så man får lite mer HF i output. En 12" som står på golv och riktas rakt kommer att låta diskantfattigt. Ca 20-30 grader kan tänkas va bra. Som en stage monitor ung.

/Peter

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-01-15 12:18

Tackar för feedback...

Men om jag skulle gå på de elemnt som föreslagits, vilken lådvolym är då lämplig? Och jag betonar OM.

Skall kolla upp Celestion "greenback" tackar! :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-15 13:06

Gitarrhögtalare ska vara en del av instrumentklangen, därför kan (ska) dom vara lite resonanta, till skillnad från hifi-högtalare som skall vara ofärgade och helst kritiskt dämpade. Riktigt bra grejor snor man nog inte ihop med några tumregelekvationer, utan det behövs en hel del erfarenhet och känsla. En byggsats som man kan lyssna på innan man bygger, eller ritningar från elementtillverkare för just gitarrlådor är nog en bättre utgångspunkt än att räkna på Q-värden och Vas.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-15 13:37

Med dom elementen skulle jag ha provat att koppla båda i parallell i en "halvöppen" låda, alltså baffel + sidor med en lätt flödesöppen baksida med flödesdämpning i lådan för dämpa den eventuella elaka toppen nånstans runt resonansen. Kan nog bli rätt bra till en gura.

Nån snygg design förstås, med lite häftig bling-bling, för att det skall se nåt ut. Härma nåt stort märke på nåt sätt. Lite hörnförstärkningar, bärhandtag, blanka lister, metallgaller osv. Det låter bättre om det ser bra ut, och det är sällan helt nersläckt på scenen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-15 14:03

Bygg av relativt tunn plywood med ev stagning*, med Celestion Greenback eller Vintage 30 för brittiskt marshall-liknande bröl. För amerikanskt sound så kolla på Eminence 12" gitarr-element, JBL eller Jensen. Jänkarljudet är mer blues-skitigt.

Slutet gör ett fetare ljud, men kan störa elbasens ljudområde, öppet med spalt (av typen vanlig gitarrkombo) är mer balanserat.

*Det är sällan kul att kånka omkring på pansarbyggen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-01-15 14:25

Jag såg att "greenback" elementet bara gick mellan 75-5000Hz, är inte det lite lågt? Den jag föreslagit ligger 40-15000Hz!

Behövs inte det, eller menar du/ni att man bör lägga in en diskant också?

Annars gillar jag phons idé, kan vara nåt och givetvis skall all "bling bling" på också. :D

Nån idé än om volym på låda? Funderingarna går väl till att sätta den ena av tolvorna rakt fram längst ned och den andra lite uppvinklad ovanför då för bättre hörbarhet i just diskantområdet då.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-15 15:29

Nej, diskant behövs inte. Det finns inte mkt av intresse där uppe ändå. :wink:

Det kan bli ganska märgskärande om man har för mkt diskant till elgitarr.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-01-15 16:08

Som V8 säger, diskant behövs inte. Ja, om du inte skall sjunga i dom också, då kan väl nåt hornliknande högst upp göra nytta. Ett midrange piezo eller nåt. Fast med sång i ökar också kraven på hela baletten.

Lådvolym spelar ingen egentlig roll om den läcker så mycket som jag tänker mig. Det kan ju vara bra att det inte är alltför kort "runt om" så utsläckningen i basen kan hamna någorlunda lågt. Det blir ju lite dipol över det hela. Ta en storlek som inte välter lätt och som är enkel att stå på.

Det kommer säkert att låta förskräckligt om du provar med färdig musik, men man får tänka på att det är ett återkopplat system på scenen. Den som spelar hör hur det låter och det påverkar vad han gör med strängar och pedaler.

Jag förutsätter att det är komp/solo som det handlar om, elbas blir nog inte så bra.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-01-15 16:29

Vee-Eight skrev:
Nej, diskant behövs inte. Det finns inte mkt av intresse där uppe ändå

Betyder det att de 12:or jag angett går för högt?

phon skrev:
Jag förutsätter att det är komp/solo som det handlar om, elbas blir nog inte så bra.

Nä nä, det är endast som du säger alltså ingen elbas.
(OT)hörde du hade hästar även du... :wink:

Tackar för tipps grabbar, skall fundera men varna gärna om ni anser det föreslagna elementet vara helt odugligt i sammanhanget!

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-15 16:43

Tänkte lite på de här vintage-elementen som greenbacks och liknande. De är nog tänkta att användas med rörstärkare som klipper "mjukt". Hårdrockare kör ju med transistorstärkare som dels har mer effekt och dels klipper lite elakt. I så fall kanske det behövs lite mer effekttålighet?

Om du söker lite på nätet går det säkert att hitta ritning eller diy för klassiska gitarrhögtalare! Vet inget om det element du föreslagit själv men det kostar ju inte så mycket. kanske kan vara något att börja med!

/Jocke

PS. Stirra dig inte blind på "Greenbacks" bara för att många skriver det! Min Crate VC30 har visst Eminence som någon nämnde och de låter hur bra som helst! Jag har haft JBL och RCF till elbas tidigare och de har funkat bra.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-15 17:06

Transistorstärkare är inget för hårdrockare, utom kanske för bassister med liten pluska. 8)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-01-15 17:43

Vee-Eight skrev:Transistorstärkare är inget för hårdrockare, utom kanske för bassister med liten pluska. 8)

Jag föredrar rör som du men du får väl fråga dom! Tänkte bara att om grabben inte köper det han vill ha utan ber "svärfar" bygga så kanske...

/J

...kanske vi känner doften av bränd elektronik snart?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-15 18:51

Grejjen med transistorstärkare är att de är byggda att efterlikna rörstärkare, så summan av den bekanta kardemumman blir alltid densamma. Med vissa undantag såsom Marshal (som distar i försteg, slutsteg och högtalare) så ligger rör-myset och rörets komprimerande egenskaper i försteget främst. Bra transistorstärkare har ett 12AX7-rör tex i försteget för just detta ändamål.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-01-16 16:12

Bygg en kopia på denna med Vintage 30 element!

http://www.elmwood.se/htm/prod_str2x12.htm

Bild

stagad plywoodlåda.

Den låter grymt bra! Sluten låda som med sina 2 st V30 låter som en Marshall 4x12 med mycket botten.

Elmwoodlådan låter bra med alla sorters förstärkare jag testat med...
Marshall 100W 2203
Laney 50W rörtop
Laney 15W Rör
Fender Transistor top
Gammal rörradio på 5W

Jag har en sådan själv och har även byggt 2 kopior själv med dessa budgetelement:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1195

dessa är eg billiga PA basar och ger ett riktigt fett Gitarrljud (om än en aning diskantfattigare) Det går även att spela elbas genom dessa lådor...

Även dessa kopior låter bra med alla olika typer av förstärkare.
Jag använder dessa i dag med en VOX försteg/förstärkar/högtalarlåde- emulator och ett LAB1000 PA steg.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-16 16:33

Elmwood-lådan är riktigt trevlig! Spelar ju med avr7000.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-01-16 18:06

Hej!

Gitarr är inte mitt område men...

Jag såg att det talades om Hifikits gitarrlåda. Den är väl en gammal konstruktion från Radio & Television från sjuttiotalet någon gång.

Borde gå att hitta på biblioteket eller så om man är nyfiken, eller kanske jag kan leta upp det någongång om det är av intresse.

Det fanns en hel artikelserie om elgittarren som avslutades med högtalar- och förstärkarbyggee. Högtalaren blev detta "basreflexhorn" och som referens hade man en Philips konstruktion har jag för mig från Philips DIY böcker.

Har jag för mig och vet definitivt inget om detta :D

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-01-16 23:09

avr7000: Den där elmwood-låddan såg trevlig ut, har du parallelkopplat basarna i den då eller? Hmm...blir det 103dB/1W/1m?

Hur gorde du med dämpning?

Elementet från hifikit var ännu en god idé, fint med lite uppslag att fundera ikring. Fortsätt gärna om ni kommer på nåt mera. :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-01-17 11:02

Elmwood lådan är tom på dämpning i orginalskick...

Elementen V30 finns i 8 och 16 Ohm så det beror ju lite på vad du skall ansluta den till...

I mina kopior med Hifikitelement har jag en hel del dämpning...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

knegolf

Inläggav knegolf » 2007-01-17 11:03

screen skrev:Jag såg att "greenback" elementet bara gick mellan 75-5000Hz, är inte det lite lågt? Den jag föreslagit ligger 40-15000Hz!

Behövs inte det, eller menar du/ni att man bör lägga in en diskant också?

Annars gillar jag phons idé, kan vara nåt och givetvis skall all "bling bling" på också. :D

Nån idé än om volym på låda? Funderingarna går väl till att sätta den ena av tolvorna rakt fram längst ned och den andra lite uppvinklad ovanför då för bättre hörbarhet i just diskantområdet då.

Mvh Björn//

eftersom den lägsta tonen på en 5 strängad ELBAS tillger på 31hz så borde den lägsta på en 7 strängad gitarr ligga på cirka 62hz. men om det nu är en 6 strängar gura så ligger den lägsta tonen E2 en kvart längre upp.. vilken frekvens det blir vet jag inte, men den klarar iallafall 40hz gränsen. sen räcker det mer än väl att den går till 5000hz eftersom det inte är lönt att höra de absolut högsta övertonerna (om det ens finns några som ligger så högt upp.)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-17 14:28

knegolf:

Jag funderade i de banorna när jag byggde min elbas-låda för ngt år sen. När det gäller elbasen så kommer nyttan av den först vid 100Hz, däromkring skall man lägga en slags tyngdpunkt i bygget. Vid den frekvensen så ger man rytmen i elbasen, dunket i bröstet sas. Djupet är eg inte så viktigt, ännu mindre viktigt är det för elgitarren. Kör man med 7-strängade, nedstämda gitarrer så kan det vara intressant med lägre frekvenser, men de hörs eg bara på inspelningar. I replokalen märks det inte. Fullregister elbaslådor får bara trumsetet att durra och sjunga med. Det lägger inte till så värst mkt intressant till helheten. När man använder en distpedal som en sk tubescreamer eller distkanalen i förstärkaren så försvinner mkt av basen iaf.

När mitt bygge var klart så lät den underbart bra, men tillsammans med de andra i bandet så hörde man bara rasslet från lysrörsarmaturen.

Vad som finns uppe i diskanten är strängljud och skorrande band, gnissel från svajjet etc. På en elgitarr är det inte så intressant, dessutom kan de övre tonerna skära fruktansvärt smärtsamt i öronen. Gnissel från strängarna när man byter ackord är inte så värst klädsamt. På en elbas däremot så vill man ha så gott som ända upp till 20kHz ganska distortionsfritt. Pga strängarnas relativt mycket större storlek så blir strängljudet ett helt annat och också mer passande i basspelandet.

Elgitarrens ljud består av hälften gitarr, hälften kombinationen av pedal, försteg, reverbkabinett, slutsteg, högtalarelement och högtalarkabinett. En elbas står för stort sett hela ljudet, men är kryddade av lite distortion från förstärkare och högtalare.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
bubovic

Bra länksida

Inläggav bubovic » 2007-02-05 20:07

Tjena!
Jag håller med Vee-Eight i vad han säger helt klart. Har själv planer på att sno ihop en 212:a vad det lider.

En bra sida med länkar med bl.a. högtalarbygge för gitarr är:

http://colomar.com/Shavano/construction.html

Kör hårt! / JEH

[/b]

Användarvisningsbild
PerR

Inläggav PerR » 2007-02-05 20:37

Om man tittar på ett gäng högtalarelement för gitarr så ser man att dom går max upp till 5-6kHz... Så jag tror det är där man bör lägga sig. Som yngling testde jag nån gång att koppla gitarrstärkaren till en "vanlig" högtalare. Det gick hjälpligt med rent ljud, men med dist höll diskanten på att skära öronen av mig... ingen trevflig upplevelse...

Jag äger ett par Celestion vintage 30 & för några år sedan mejlade jag tillverkaren och frågade om T/S parametrar till elementen. Fick detta till svar:

Celestion vintage 30
We don't release Thiele Small parameters of guitar speakers as we do not regard them as relevant for guitar speakers (they have no relevance to open back cabinets, the material and shape of a closed back cab is more important to the final sound than the internal volume, and we do not recommend guitar speakers for vented cabinets), and misuse of them will cause rapid speaker failure which will not be covered under warranty.
We suggest a closed cabinet volume of 25 - 30 litres per speaker, or an open box around 14" x 30" x 12". Best regards,
The Doctor

hoppas det kan vara till hjälp

knegolf

Inläggav knegolf » 2007-02-07 20:12

Vee-Eight: Jag håller med dig om att det inte är så viktigt att komma hela vägen ner till 31Hz som B strängen ligger på, jag har försökt mig på det i en stor subbas en gång, men det lät inte alls trevlig, det bara skakade och resonanserna i lokalen var helt sjuka. Det blev helt enkelt för mycket Synthbas känsla över det hela.

Förresten så blev jag lite nyfiken nu när du sa att du spelar bas.
Vad spelar du på för bas? Och har du några tips om relativt billig inspelningsutrustning? Jag har funderat på att köpa en mixer från behringer, en stormembranskondensatormikrofon och en firewire interface. Låter det som en bra idé?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-07 20:46

knegolf skrev:Vee-Eight: Jag håller med dig om att det inte är så viktigt att komma hela vägen ner till 31Hz som B strängen ligger på, jag har försökt mig på det i en stor subbas en gång, men det lät inte alls trevlig, det bara skakade och resonanserna i lokalen var helt sjuka. Det blev helt enkelt för mycket Synthbas känsla över det hela.

Förresten så blev jag lite nyfiken nu när du sa att du spelar bas.
Vad spelar du på för bas? Och har du några tips om relativt billig inspelningsutrustning? Jag har funderat på att köpa en mixer från behringer, en stormembranskondensatormikrofon och en firewire interface. Låter det som en bra idé?

Spelar på en Sqiuer 60´s Jazzbass och ibland på en Yamaha bb450. Behringer har en del stormembranare som skall vara hyggliga. Sedan borde ngn av deras mindre mixrar funka bra. Har dock inte ngt bra förslag på interface. M-Audio skall vara bra har jag hört. Det finns vet jag enkla ljudkort med gitarr-ingång; kolla hos musikbörsen eller Jam.
- Carlsson Illuminati -

knegolf

Inläggav knegolf » 2007-02-08 22:05

Jag har redan kollat på Mbox, men de är ju ganska dyra, och jag hade tänkt skaffa lite mindre seriös utrustning till att börja med, så behringer får duga för min del.

Men det där med billiga ljudkort har jag inte kollat så noga på, så det ska jag göra. tack för tipset.

Återgå till DIY-forum