Tangband diy 5.1, div frågor.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dls

Tangband diy 5.1, div frågor.

Inläggav dls » 2007-01-04 00:44

Hejsan.

Jag är på jakt efter ett billigt och hyfsat kompakt 5.1 system i DIY format. Efter att ha läst en massa trådar här och på hififorum så har jag beslutat mig för att göra ett försök på tangband-högtalaren Lancetta. Går allt vägen så blir nästa steg ett par "nålar" som bakhögtalare. Lenn Art på hififorum har skapat en w8-740c -baserad sub http://www.lennartlabs.com/projects/ulbox/ulbox1.htm
som även verkar intressant. Tyvärr verkar det vara sämre med färdiga center-projekt.

Jag tänkte passa på att beställa element till hela systemet på en gång. Har kollat in http://www.hifidistribution.com/ och märker att utbudet av tangband element förändrats en del sedan den stora TB-rushen i samband med gruppinköpen. W3-871 finns kvar, och eftersom de finns i både Lancettan och nålarna så tänkte jag använda dessa även till en center. Tyvärr finns inte w8-740-subben i sortimentet. Vilket TB-element (eller möjligen HiVi) bör man satsa på för en liten billig sub för att komplettera lancettorna?

Tacksam för alla synpunter och kommentarer.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-04 01:01

Försök få lyssna på högtalarna innan du bygger. Måste nog erkänna att jag inte var överförtjust i dem när jag hörde dem, låt vara i allt annat än optimala förhållanden.

Användarvisningsbild
dls

Inläggav dls » 2007-01-04 09:57

Jo, ljud är ju en smaksak. Är medveten om att de inte gillar stora rum, och höga ljudtryck. Jag skall inte ha dem som partyhögtalare, och de skall spela i ett 4*5m rum. (ståendes mot långsidan). Har hört många positiva recensioner av Lancetta. Provlyssning blir kanske svårt. Bor i en småstad, och oddsen att någon i krokarna byggt ett par är nog inte så stora.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-01-04 11:23

Om du har lite tid, kolla tyska tidningen Klang&Ton och hämta lite idéer. Det är ofta de kör något soúrroundsystem och ibland till och med under rubriken Cheap Trick.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
dls

Inläggav dls » 2007-01-06 00:45

Tack för tipset, men min tyska är minst sagt rostig :) Tror jag kör på tangbandarna i alla fall. Det är billiga, och det gör inte så mycket om man skulle misslyckas totalt.

Någon som känner till W8-1155A i hifidistributions utbud? Hur är den jämfört med W8-740C?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-01-06 01:11

1155A är en passiv radiator!

Användarvisningsbild
dls

Inläggav dls » 2007-02-05 00:05

Nu har bygget kommit igång. Två lancettor har provspelats med gott resultat. Nästa helg blir det två cyburg needle till bakkanalerna.

Jag skulle behöva lite hjälp med beräkning av lämplig centerhögtalare. Hade tänkt mig en låda ca 43*11,5*x (b,h,d där x är max 30cm). En w3-871s centrerad i baffeln med ev en port på vardera sidan. Gjorde ett försök med WinISD men har på tok för dålig koll för att det skall bli rätt :).
Vore toppen om någon ville hjälpa mig att ta fram en lådvolym och ev portdimensioner.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-02-05 01:44

Varför göra lancettor om du skall ha sub? Bygg dom slutna och kör dom som "small" i biostärkaren. Då kan du spela starkare. :P Notch för bättre ljud hittar du hos zaph

Användarvisningsbild
dls

Inläggav dls » 2007-02-05 17:55

Tyckte Lancettorna verkade roliga, dessutom klarar de ju hyfsat med bas även om man är utan sub. Dröjer nog ett tag innan jag köper / bygger sub ändå.

Ingen som kan hjälpa till med ett lådförslag på center?

Användarvisningsbild
dls

Inläggav dls » 2007-02-08 00:19

Pretty please? :)

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-02-08 06:56

Kolla med Lenn Art på hififorum.nu :)

Användarvisningsbild
dls

Inläggav dls » 2007-02-08 11:11

De har en så komplicerad registreringsprocedur på HifiForum (de vill inte ha in nybörjare), och utan att vara medlem där så kan jag inte få tag på någon kontaktinfo till honom :(

Skall ha en bygghelg med början imorgon. Har bara tillgång till garage ett par dagar i månaden, så jag skulle behöva få tag på lite info a.s.a.p.
Har tittat på WinISD och Basta men jag har på tok för dålig koll för att kunna få ut något vettigt ur dem. WinISD hade parametrar till en massa TB-element men konstigt nog inte till w3-871s. Provade att ta parametrarna från Basta och lägga in i WinISD, men de inmatade värdena och WinISD-s automatuträkning av ytterligare värden ville inte. Den klagade på någon inkonsekvens.

Jag behöver bara en fingervisning om vilken volym som kan vara lämplig till centern. 430*115*200 (i 12mm spån) ger ca 7l låda. Är det för stort?

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2007-02-08 11:51

Här är hans email, den står på hans hemsida.... så han har nog inget emot att den sprids. :wink:

info@lennartlabs.se

http://www.lennartlabs.se/

Det finns horn som är vecklade till ett platt fyrkantigt paket med tb3:an på sidan. Lämpligt att sätta på väggen 8)

Ahh hittade en, cyburg brick heter den: http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-1503.html

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-02-08 21:31

De har en så komplicerad registreringsprocedur på HifiForum (de vill inte ha in nybörjare), och utan att vara medlem där så kan jag inte få tag på någon kontaktinfo till honom

Komplicerad är den väl inte ?? Har du testat söka ?

Medlemskap söker man på följande sätt:

1.Läs igenom reglerna noggrannt. Om du tycker att de är bra och du kan leva efter dem så gå till nästa steg.

2. Skicka ett email till postmaster@hififorum.nu som innehåller ditt namn, telefonnummer, vilket användarnamn du valt, vilken mailadress du använder i ansökan samt en liten presentation av dig och ditt HiFiintresse.

3. Skapa ett användarkonto genom att fylla i uppgifter på den sidan som öppnas när du klickat på "OK, jag fortsätter"-knappen nedan.

Användarvisningsbild
dls

Inläggav dls » 2007-02-08 21:51

Har försökt regga mig där tidigare, men inte hört ett pip från dem. Jag är som sagt nybörjare på ljudfronten, och när jag läst reglerna tidigare fick jag intrycket att forumet var reserverat för hardcore-hifi-nissar. Nu har de antingen ändrat ändrat i formuleringarna, eller så har jag taskigt minne :)

Edit: tack "borgaren"! Har mailat honom, men har ni här några ideer så är de varmt välkomna. Lär bli svårt att få svar innan morgondagen :(

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-02-08 22:42

Inget super-nördforum. Det tog någon vecka innan jag fick svar och jag är trots allt en av Sveriges mest erfarna rörkonstruktörer (host host) 8)

Jag ljög inte om att det tog lite tid att få svar.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
dls

Inläggav dls » 2007-02-09 01:37

Det var minst ett år sedan jag försökte regga mig så jag har inte allt för höga förväntningar på svar :lol:

Återgå till DIY-forum