"Kanske blir det annorlunda när du ska kapsla in ljudet än förändra akustiken i ett rum?"
nu förstår jag inte riktigt vad du menar!? menade du som svar på tunna akustikskivor? isf har det ju med ljudvåglängd att göra, hastigheten är nog lika i lådan som i rummet som utomhus, kan man få ner hastigheten så krymper våglängden så kan man använda tunnare dämpskivor, jag gissar att det är så!
"Men ljudet är sannolikt inte så smalbandigt som du tror."
jag tror inte, jag vet!
"En helmholts-absorbent är ganska klurig att få till, och är dessutom inte speciellt smalbandig när den görs som en panel. Den är huvudsakligen till nytta när du vill dämpa runt 2-300 Hz men bibehålla efterklangen i mellanregistet."
bandbredden har vad jag förstår inget med panelens storlek att göra, mer hur den är konstruerad (mängden dämpmaterial bakom hålpanelen)
"Köp i stället 130kg/m3 golvisolering (4cm tjock) och klä med glasfiberväv (eller nåt annat som släpper igenom luft men stoppar dammet) och tyg. Det dämpar förträffligt! (Men stenullsdammet är mördande... mycket värre än vanlig väggisolering.)"
4cm som dämpar ner till 200hz låter orimligt, jag kan tänka mig att den max kan gå ner till 650hz om densiteten optimeras.
"Prova alternativa placeringar av fläkten om det går. Fläkten lös kanske inte låter så mycket utan turbulens i lådan ställer till det ytterligare."
bra förslag! jag ska se om något kan göras där inne.
"Känns som om man skulle få det besvärligt att mata in cd-skivor när man byggt en sådan box."
jag håller med!