dimensionera helmholtz-absorbent

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

dimensionera helmholtz-absorbent

Inläggav celef » 2007-02-05 18:12

hur gör man?

vill ha en tunn modul tunad till 200hz

modulen ska ha måtten ca 1 x 1 meter

hålad masonite med bakomvarande luftspalt/ficka, beräknas dessa som en portad högtalarlåda? fyller man hela luftspalten/fickan med dämpmaterial? hur kontrollmäter man att absorbenten är rätt dimensionerad?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Morgan

Re: dimensionera helmholtz-absorbent

Inläggav Morgan » 2007-02-05 21:40

celef skrev:hur gör man?

vill ha en tunn modul tunad till 200hz

modulen ska ha måtten ca 1 x 1 meter

hålad masonite med bakomvarande luftspalt/ficka, beräknas dessa som en portad högtalarlåda? fyller man hela luftspalten/fickan med dämpmaterial? hur kontrollmäter man att absorbenten är rätt dimensionerad?

Gå till biblioteket och låna evempelvis Everests "Master Handbook of Acousics". Där finns diagram där man kan avläsa hålningsgraden för specifika avstämningar och absorbentdjup.

Jag har den inte hemma för tillfället, men någon annan kanske kan hjälpa dig direkt så du slipper låna boken.

Kontrollmäter gör man nog inte så lätt. Förresten kommer en liten modul på 1x1 meter inte göra särskilt mycket. Man brukar behöva stora ytor.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-05 22:26

hej morgan, tro det eller ej men boken du nämner står i bokhyllan här hemma! 8O tyvärr tycker jag den är lite "luddig", jag får inte riktigt de svar jag vill ha :(

men efter lite sökande så har jag hittat lite nyttigt på nätet

absorbenten är till för att dämpa datorns fläktljud som låter groteskt högt med centerfrekvensen ~200hz, tänkte liksom skärma av datorn med en tunad absorbent - inget stort projekt alltså

du, vad jag förstår, förespråkar dämpväggar med hålmasonite med luftspalt, mineralull och "akustikskum", hur bär du dig åt för att få dessa så bredbandiga (dämpar som ett öppet fönster från 150-200hz och upp vad jag förstår)?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-02-06 01:44

Jag har datorn "inpackad" i olika slags absorbenter själv, så jag förstår vad du menar.

Jag har upptäckt att det är viktigt som tusan att få låg ytreflektion på absorbenterna om man vill få datorn hyfsat tyst. En avstämd absorbent tror jag inte är vägen att gå, faktiskt. Hellre då paneler av profilerad akustikskiva (sådan Ino säljer) med någon plywood på baksidan för att helt hindra både reflektion och transmission av fläktljudet.

Bygg en variant av ventilerad "hushbox" vettja! Kolla in den här och gör det snyggare:
http://www.overclockers.com/tips873/

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-06 09:23

hm, akustikskivan måste ju vara rejält tjock för att dämpa ner till 200hz, en tunad absorbent borde kunnas göra bra mycket tunnare!?

som jag har förstått det så är avstämda absorbenter närmast idealiskt när oljudet är smalbandigt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-06 10:48

Kanske blir det annorlunda när du ska kapsla in ljudet än förändra akustiken i ett rum?

Användarvisningsbild
BasPer

Inläggav BasPer » 2007-02-06 10:59

Men ljudet är sannolikt inte så smalbandigt som du tror. En helmholts-absorbent är ganska klurig att få till, och är dessutom inte speciellt smalbandig när den görs som en panel. Den är huvudsakligen till nytta när du vill dämpa runt 2-300 Hz men bibehålla efterklangen i mellanregistet.
Köp i stället 130kg/m3 golvisolering (4cm tjock) och klä med glasfiberväv (eller nåt annat som släpper igenom luft men stoppar dammet) och tyg. Det dämpar förträffligt! (Men stenullsdammet är mördande... mycket värre än vanlig väggisolering.)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-02-06 11:21

Prova alternativa placeringar av fläkten om det går. Fläkten lös kanske inte låter så mycket utan turbulens i lådan ställer till det ytterligare.
Känns som om man skulle få det besvärligt att mata in cd-skivor när man byggt en sådan box.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-06 15:06

"Kanske blir det annorlunda när du ska kapsla in ljudet än förändra akustiken i ett rum?"

nu förstår jag inte riktigt vad du menar!? menade du som svar på tunna akustikskivor? isf har det ju med ljudvåglängd att göra, hastigheten är nog lika i lådan som i rummet som utomhus, kan man få ner hastigheten så krymper våglängden så kan man använda tunnare dämpskivor, jag gissar att det är så!

"Men ljudet är sannolikt inte så smalbandigt som du tror."

jag tror inte, jag vet! :wink:

Bild

"En helmholts-absorbent är ganska klurig att få till, och är dessutom inte speciellt smalbandig när den görs som en panel. Den är huvudsakligen till nytta när du vill dämpa runt 2-300 Hz men bibehålla efterklangen i mellanregistet."

bandbredden har vad jag förstår inget med panelens storlek att göra, mer hur den är konstruerad (mängden dämpmaterial bakom hålpanelen)

"Köp i stället 130kg/m3 golvisolering (4cm tjock) och klä med glasfiberväv (eller nåt annat som släpper igenom luft men stoppar dammet) och tyg. Det dämpar förträffligt! (Men stenullsdammet är mördande... mycket värre än vanlig väggisolering.)"

4cm som dämpar ner till 200hz låter orimligt, jag kan tänka mig att den max kan gå ner till 650hz om densiteten optimeras.

"Prova alternativa placeringar av fläkten om det går. Fläkten lös kanske inte låter så mycket utan turbulens i lådan ställer till det ytterligare."

bra förslag! jag ska se om något kan göras där inne.

"Känns som om man skulle få det besvärligt att mata in cd-skivor när man byggt en sådan box."

jag håller med!
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-06 15:10

"glasfiberväv (eller nåt annat som släpper igenom luft men stoppar dammet)"

jag glömde fråga, var hittar jag sådan glasfiberväv?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-06 15:13

celef skrev:"Kanske blir det annorlunda när du ska kapsla in ljudet än förändra akustiken i ett rum?"

nu förstår jag inte riktigt vad du menar!? menade du som svar på tunna akustikskivor? isf har det ju med ljudvåglängd att göra, hastigheten är nog lika i lådan som i rummet som utomhus, kan man få ner hastigheten så krymper våglängden så kan man använda tunnare dämpskivor, jag gissar att det är så!

Nja, varför skulle det vara samma sak att sänka efterklangen i ett rum som att ljudisolera en störande apparat? Bullerbekämpning och akustikreglering tycker jag inte är verkar vara samma sak. Vid bullerbekämpning är det bäst att börja med själva källan till oljudet. Så tänker jag....

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-06 15:46

"Nja, varför skulle det vara samma sak att sänka efterklangen i ett rum som att ljudisolera en störande apparat? Bullerbekämpning och akustikreglering tycker jag inte är verkar vara samma sak."

akustikreglering handlar vad jag har förstått att få kontroll på oönskat ljud liksom vid bullerbekämpning, man tar bort det skadliga ljudet för att höra bättre.

kanske lite som i trädgården där allt kan ses som ogräs om det inte är avsett att vara där.

"Vid bullerbekämpning är det bäst att börja med själva källan till oljudet. Så tänker jag...."

det är precis dit jag vill, om jag inte kan förändra datorns oljud internt så måste jag vidta åtgärder externt, där kommer dom tunade dämpaneler in som jag vill skärma av datorn med. alltså väldigt lokalt och nära datorn.
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-06 19:32

Den där databurken, är det en vanlig resonant plåtlåda? Ibland blir det tystare att ta av huven..... Dessvärre monteras nästan allt stumt i chassit från fabrik. Gummiupphängning av fläktar och hårddisk brukar ta bort en hel del. Det har du säkert redan varit inne på. Ställt lådan på mjuka fötter? Fodrat innanmätet på något sätt?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-07 17:46

jag får nog ta och skaffa mig en bärbar dator istället, dom väsnas ju som tur är betydligt mindre! :)

jag tänkte den tunade panelen skulle vara ett bra akustikprojekt för mig som nybörjare, man kanske lär sig nåt på vägen
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-07 18:47

När prestanda krävs ökar kravet på kylning dramatiskt, finns inte mycket att göra åt det.

Användarvisningsbild
BasPer

Inläggav BasPer » 2007-02-08 16:11

Ecophon Super G plus, som jag har i taket i mitt övningsrum (jag är basist), är 4cm tjock och ger en absorbtion om 0,75 vid 250Hz vare sig det monteras dikt mot väggen eller med 16cm luftspalt (det är först vid lägre frekvenser luftspalten gör nytta). Se:
http://www.ecophon.se/templates/SystemPage____3423.aspx
Jag gissar dock att det är svårare för dig att få tag på echopon än på golvisolering (som finns i alla byggvaruhus), varför jag föreslog det i stället. Jag har inte mätt upp golvisoleringen, men jag inbillar mig att den borde funka hyfsat. Glasfiberduk finns på alla byggvaruhus och färgaffärer, men är ganska dyrt.

Jag byggde för övrigt en sån där hush box för femton år sen, och den fungerade finfint. Men jag vet inte om den skulle klara av värmen som genereras av en modern dator...

Minst jobb och billigast är förmodligen att köpa tysta fläktar till datorn, och stoppa något absorberande inne i datorlådan.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-08 22:32

isover har teknisk isolering för ventilationskanaler som motsvarar ecophon super g plus, kolla g6339 (glasull) och g8369 (stenull). dessa är oxå belagda med glasfiberväv. dina super g plus, är glasfiberväven helt luftgenomsläpplig eller är den tät men med fina små punkterande hål (som dom målade ecophonskivorna)?

densiteten är viktig, glasullen ska typ ligga på 40kg/kbm medans stenullen på det dubbla för samma verkningsgrad.
Bikinitider

Användarvisningsbild
BasPer

Inläggav BasPer » 2007-02-09 12:19

Baksidan är en vanlig glasfiberduk, man framsidan är en målad ogenomsläpplig väv med små hål i. Den ger viss reflektion uppe kring 5kHz (uppskattar jag genom att säga "s").

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-09 14:06

jag tror jag har missförstått skillnaderna på glasfiberduk, glasfiberväv och stapelfiber - kan ni förklara?
Bikinitider

Användarvisningsbild
BasPer

Inläggav BasPer » 2007-02-09 16:28

Jag har förmodligen slängt mig med en massa ord jag egentligen inte vet vad de betyder för en fackman... så kan någon reda ut begreppen så skulle det inte skada!

Återgå till DIY-forum