Högtalarstativ

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

swirve

Högtalarstativ

Inläggav swirve » 2007-02-16 01:25

Hade lite tråkigt ikväll så jag slängde ihop ett par högtalarstativ, tanken är lite plagierad från någon som gjorde ett par liknande som jag såg nånstans... De är justerbara 55 till 83 cm.
Får se om jag bygger de, men det kan ju alltid vara bra.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-02-16 11:44

Ser snyggt ut !
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-16 14:54

Snyggt! 2006?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-02-16 19:48

Verkar dessutom vara lättbyggt. Vad är det för "skruvar" du låser med ?
En sak som kanske kan behöva förstärkas är infästningen av topplattan, hur är den gjord ? (Tycker den borde vara lite bräcklig i sidled, typ om man ofta stöter till högtalaren i den ledden.)
Mundus Vult Decipi

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-16 23:22

i skrev:Verkar dessutom vara lättbyggt. Vad är det för "skruvar" du låser med ?
En sak som kanske kan behöva förstärkas är infästningen av topplattan, hur är den gjord ? (Tycker den borde vara lite bräcklig i sidled, typ om man ofta stöter till högtalaren i den ledden.)

Hmm, frågan är vad de heter... Jag o farsan använda sådana när vi byggde inredning i vår f.d. båt. Är gjorda i mässing med insex-skruv. Å sen använder man gängstång på baksidan. Ska fråga han vad de heter...
Exakt hur den är gjorde vete tusan då jag bara satt o provade. Men säg att man limmar och skruvar topplattan med kanske 3-4 skruvar per platta så borde det hålla. Ska åka till Bauhaus imorgon för att se vad man kan bygga de av.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-17 00:12

Det går ju att göra en bit som sitter tvärs över liggande i spår. Snedkapad i ändarna så den inte syns så mycket. Funkar nog utan skruvar.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-02-17 01:10

Snyggt stativ! :) Kan vara idé att du gör topp-plattan utbytbar, så den kan anpassas perfekt vid eventuella framtida byten av högtalare med annan ”foot print”, medan underredet behålls oförändrat. –Skulle därför inte skruvlimma topp-plattan, utan bara skruva den mot de 2 ”stolparna”. Det gör inget med genomgående skruv i topp-plattan, när högtalaren står på plats döljs ju skruvskallarna (går att undvika synliga skruvskallar om du borrar 10 mm hål ned i ”stolparna” och sätter 10 mm träplugg i topp-plattan)

Skruvbeslagen brukar bl a kallas "möbelknappar".

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-17 18:01

Jo, utbutbar topplatta kan vara bra idé! JAg var förbi Bauhaus idag o kikade lite. Att göra den så som jag gjort där kommer bli för dyrt, så antingen får ja göra den i EK eller så ska ja prova o göra lite annan design...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-02-17 18:55

Funderar... Varför ska det vara slitsar i de yttre plattorna ?

Borde räcka med försänkta hål och enbart slit i innerplattan, blir ju ännu snyggare. Sen en lätt avrundning av samtliga kanter och hörn.

Snygga som tusan är de i alla fall. :)

swirve

Inläggav swirve » 2007-02-17 20:21

Ragnwald skrev:Funderar... Varför ska det vara slitsar i de yttre plattorna ?

Borde räcka med försänkta hål och enbart slit i innerplattan, blir ju ännu snyggare. Sen en lätt avrundning av samtliga kanter och hörn.

Snygga som tusan är de i alla fall. :)

Har man slitsar även i de yttre kan de justeras mer, om man nu vill det. Har man bara slitsar i de innersta så blir ju justeringen= Slitslängden -(avståndet mellan bultarna). Ett visst avstånd vill man nog ha för att få det stabilt. Men jag kan prova att göra fasta bultar o se hur det blir.
Och nu syns det inte, men alla kanter är 45 grader fasade. Topp-plattan och botten-plattan är lite större fasningar på som synes.

Edit: Ja såhär alltså:
Bild

Återgå till DIY-forum