Amta - Högtalaren som inte ville

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Amta - Högtalaren som inte ville

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-03 21:43

Nu när tävlingen är över för min del och jag kan slappna av lite, så startar jag en tråd här istället.

Amta uppståd en dag i Oktober. Egentligen skulle dom aldrig existerat alls. Men elementen jag ville ha egentligen fanns inte på lager... så jag tog vad som fanns, så att säga. Hade ett par TB midbasar liggandes. Fick ett bra erbjudande på banddiskanter och högtalarna byggdes runt dessa. Två till midbasar inhandlades, och sen spikades konstruktionen rätt fort.

Bild

To be continued...

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-04 13:13

Sätt gärna igång och fortsätt.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-04 13:22

Namnet har faktiskt en betydelse för mig, så det är inte en akronym för "Advanced Magnificient Tower Audio-generator" även om det också vore coolt.

Internt så består dom av en portad kammare på sisådär 35 liter, samt en sluten på 9 liter. Lådan är byggd av 30 och 16 mm MDF. Totalt är baffeln 48 mm tjock.

Bild

Filtret är av hybrid serie-typ och är första gången jag använder seriefilter. Delning sker vid 3.5 kHz. Nedre basen faller flackt vid 200 Hz. Det är impedanskorrigerat för att undvika dom värsta peakarna och svängarna, men faller aldrig under 4 Ohm.

Kan avslöja att jag vid det här laget sitter och lyssnar på den ena högtalaren... mono är kul.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-04 13:42

Seriefilter verkar lite okonventionellt, eller kanske mer spännande. Är innebörden färre komponenter i filtret eller vad annars. Tittade föresten på dina fina presentationer av filterförslag i en annan tråd, är det LspCad eller?

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-04 14:39

Yes, det är LSPCad. Och ja, man kommer undan med både färre och mindre värden på komponenterna. En nackdel är att bi-wiring/amping inte är möjligt, men det tror inte jag ett dugg på ändå.
Länken som inspirerade mig: http://www.acoustic-reality.com/ar-sxo2.htm

Så här ser simuleringarna ut.

Bild

Håller på att sätta ihop den andra högtalaren... snart blir det stereo!

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-04 14:48

Ser ju helt bra ut, Den svarta linjen i synnerhet. Orkade inte läsa hela länken.
Förresten vad behöver programmet veta innan du kan börja simulera, räcker det med impedansmätningar i låda som bidrag från dig, resten kanske man kan planka från t-s parametrarna, eh? eller?

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-04 14:52

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-04 15:57

Jag använder frekvens och impedanskurvor från tillverkaren. Hittils stämmer allting bra. Är det något fnul så går det oftast lista ut varför, typ mätningarna gjorda i friluft vs. baffel, och kompensera därefter.

Bild

Så här ser mitt filter ut. Faktiskt riktigt enkelt. Samma filter fast av parallelt slag hade blivit jättestökigt och minst 3 ggr så dyrt. Detta är alltså 6 och 12/12 dB/oktav, med impedanskorrigering och dämpning.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-04 17:01

Och så i fysiskt format ser dom ut på detta viset.

Bild

Transformatorspole till nedre basen, luftlindat till resten. Sedan trådlindade motstånd där det krävs effekt. Det där lilla pluttmotståndet ska bytas mot ett metalloxid snarast. Kondingarna är polypropylen förutom det större värdet som är polyester.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-04 17:11

Jag följer alla trådar om DIY-högtalare med stort intresse. Vad som slår mig, är att det finns så många kunniga människor på detta forum! Massor med duktiga killar. Hur blir man så kunnig?? Jag önskar att jag kunde bygga på samma sätt som er, men måste inse min begränsning.. :(

Grattis alla duktiga grabbar!! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-04 19:27

Nwalmaer skrev:Jag använder frekvens och impedanskurvor från tillverkaren. Hittils stämmer allting bra. Är det något fnul så går det oftast lista ut varför, typ mätningarna gjorda i friluft vs. baffel, och kompensera därefter.

Verkar väldigt bra, jo alltså det funkar lika med parallelfilter eller va?

Jag ska försöka få till ett filter själv men är hänvisad till tabeller.
Undrar bara.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-04 20:18

coolt med seriefilter!

om jag var byggherre så skulle jag försöka ta större hänsyn till off-axis egenskaperna och mindre on-axis

mer så här:
Bild

ej så här:
Bild

fler bra exempel:
Bild

Bild

studera gärna fler nrc-mätningarna här: http://www.soundstageav.com/avreviews_speakers.html
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-05 00:43

Intressant att du tar upp det, celef.
Jag har spenderat dagen med att lyssna på dom och kan konstatera följande: Man kan spela brutalt högt, och elementen hänger med förvånansvärt bra. Det låter rent även när jag har volymen i botten. Över förväntan, faktiskt. Har nog skadat min hörsel mer idag än all tid innan sammanlagt.

Sen det här med off-axis energin. Ja, dom låter lite för ljust helt enkelt. Spridningen är verkligen extraordinär med dom här diskanterna, men filtret är inte balanserat efter detta. För mycket diskantenergi når öronen från reflektioner.

Jag har alltid haft inställningen att spridningen ska vara kontrollerad men jag tillät mig släppa lite på det för det här projektet... och tja, tji fick jag.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-05 00:59

Sedan det här med att låta ett 6.5" element spela så högt upp i frekvens.
Det är långt ifrån optimalt, det insåg jag redan från början. Försökte tidigt kompensera lite för detta i filtret, men fick aldrig till det. Så det blev helt enkelt en kompromiss. Ville ha identiska element av estetiska själ, annars hade man kunnat använda ett mindre element som övre bas.

Bild

Slutgiltiga designen såg i teorin ut som ovan. Så fort jag lyckas ta ett vettigt kort kan jag visa hur dom blev realiserade. Och nej, jag byggde inte 3 stycken!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-05 23:15

Kan du inte kopiera in detta i tråden om högtalare som inte blev av.. så att det finns samlat... nu är det ju utspritt överallt...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-06 13:18

Naej, vill hellre ha tråden här.

Bild

Sen måste jag bara säga att dom här midbasarna är över förväntan. Dom låter riktigt trevligt, hög känslighet, extremt linjära och framför allt välbyggda. Kostar just nu 295:- på Hifidistribution. Till er som är helt upphängda på tråkiga Seas-element: Köp och testa, och var inte så tråkiga!

Bild

Beställde lite filtertweaks igår. Skall byta ett 22 Ohms till 15 Ohm samt 8.2 Ohm till 12 Ohm. Tror jag får bukt på diskanterna då.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-06 22:54

En simulering av nya filtret. Ingen höjning kring 10 kHz längre. Impedansen blir lite jämnare på köpet.
Passade på att simulera rummet och placeringen via avstånd till bak- och sidovägg här också. Det låter ungefär som det ser ut. Lite överdtriven mid-bas vilket ger ett kraftigt ljud, något jag uppskattar!

Bild

Sen har vi det här med diskanterna, RT1II från HiVi research. Har aldrig använt mig av banddiskanter förut, men kan direkt se att dom har en del fördelar. Just dessa är oerhört avslöjande. Ingenting passerar dom ospelat. Detta innebär att mycket musik blir lite tråkig, tex. mycket gothic/powermetal som jag lyssnar på. Men också att tex. akustiska live-inspelningar blir en fröjd för sinnena. Loreena McKennit eller Ani DiFranco live blir rejäla gåshuds upplevelser.

Från vad jag har läst har dom tydligen generellt högre dist än dome-diskanter, men det är inget som direkt hörs. Man kan spela sjukt högt och dom återger fortfarande ljudet rent. På gränsen till farligt, för man hör inte inte att det blir för högt... men man känner det efter ett tag.

Bild

Fördelarna med just dessa är att dom har exemplarisk horisontell spridning, bara ca. 5 dB ner vid 20 kHz och 30 grader off-axis.

Nackdelar är att eftersom banden är små krävs en hög delningsfrekvens för att dom ska tåla effekt. Optimalt skulle dom paras ihop med ett par större band från HiVi som spelar mellanregister.

Frontplattan är riktigt läcker men man kan nog få ut ytterligare prestanda genom att plocka bort själva drivenheten och göra en egen frontplatta eller montera inifrån baffeln och fräsa till en bra öppning ala "waveguide".

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-02-07 00:08

Nwalmaer skrev:
Från vad jag har läst har dom tydligen generellt högre dist än dome-diskanter, men det är inget som direkt hörs. Man kan spela sjukt högt och dom återger fortfarande ljudet rent. På gränsen till farligt, för man hör inte inte att det blir för högt... men man känner det efter ett tag.

Det är därför jag har en förkärlek för just bandare - att slippa det "vassa", men har kvar detaljeringen och luftigheten trots högt pådrag.

Ger de verkligen högre dist än domar generellt sett?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-07 13:34

Tja, om man kollar tex. Zaphs test på http://www.zaphaudio.com/nondomes/ så får man det intrycket i alla fall. Oavsett så tycker jag fördelarna är större än nackdelarna.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-17 21:44

För ca. en vecka sedan så levererades högtalarna till dess destination och de kort jag tog vid tillfället har jag nu fått skickat till mig, så här är dom!

Bild

Bild

Försökte använda min egna kamera men det var omöjligt. Rummet var närmast kolmörkt. Dessa är tagna med en Nikon D70 - mycket bättre!

Jaha, då var det projektet överstökat. Väldigt lärorikt måste jag säga, och jag är själv väldigt nöjd med resultatet. Lite kompromisser, visst, men det blir det alltid. Dom viktigaste punkterna i designen blev realiserade väldigt väl.

Dags att börja på nåt nytt då...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-17 21:48

Det är verkligen synd att de inte ville bli klara i tid. Hade verkligen velat sett dem i uppställningen. Ser riktigt bra ut. Snygga blev de och intressant bestyckning. Det svarta som sticker upp ovanför baffeln bjuder in till att ha en smalare låda med därbakom :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-18 19:51

Ja det var lite tanken bakom designen, att dom skulle se mindre ut än vad dom är. Funkade väl inte sådär jättebra (såvida man inte har svarta tapeter) men det blev rätt snyggt med kontrasten till den ljusa björken.

Dynaudio inspirerade lite grand.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-02-18 22:12

Skulle bara säga att du fick min röst i peoples choice (även om det var utom tävlan).

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-02-19 15:01

:D Coolt!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-02-19 17:22

De där blev förbannat snygga måste jag säga, i alla fall på de mörka bilderna! :D (fast det kan så klart vara min skärm som är onödigt mörk...)

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2007-02-19 23:04

Rookie skrev:De där blev förbannat snygga måste jag säga, i alla fall på de mörka bilderna! :D (fast det kan så klart vara min skärm som är onödigt mörk...)

Håller helt med. Jag har tidigare berömt Nwalmaer för hans ursnygga kreationer i något ritprogram. Nu vet vi att det även gäller på riktigt.

Hoppas det låter lika snyggt.

/ Thord
Let it in and let it out

Återgå till DIY-forum