Söker tips på element och filter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Söker tips på element och filter

Inläggav bomellberg » 2007-02-22 15:31

Hej på er!

Jag har ett par gamla tonårssynder som står och skräpar:

Bild

Innermåtten på lådorna är 265 x 315 x 210 (mm). Jag vill gärna ha tips om element och filter som kan fungera bra i denna låda. Jag har aldrig byggt högtalare seriöst förut så alla tips är välkomna. Dämpning tex, måste man räkna bort volym när man stoppa i dämpning?

Jag har inga problem med att köpa på nätet, men mer än 2000 vill jag helst inte lägga på element och filter för detta första projekt. Elementen bör ju vara lika stora eller större än de som sitter där så att hålen i lådorna inte blir för stora. Diameter på diskanten är 90 och basen 200 (mm yttermått)

Tacksam för tips!

/Bosse

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-02-22 16:41

Tror att du nog får kolla diameterna på monteringshålet istället för yttermått på elementen...

17,52975 liter borde det finnas nått som kan spela i... (eller mindre)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-02-22 17:47

Eller sätt igen hålen och placera de nya elementen på ena sidan, som då blir fron. Då kan du välje ett mindre (5"-6") midbaselement som kan spela bra i denna låda.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-02-22 19:08

OK. Då byter jag den gamla "baffeln" mot en ny spånskiva. Har ni förslag på element om jag vill vända dem 90 grader och använda sidan som baffel? Jag har väldigt dålig koll på Q-värden och delningsfrekvenser o dyl. Jag vet bara att de låter apa idag (burkigt som tusan).

Jag har surfat runt lite på hifikit men jag har ingen aning om vad jag ska leta efter för egenskaper hos elementen. Om någon vill utbilda mig lite så vore jag tacksam!

Jag har en gammal Kenwood-reciever som ska få tjäna som drivkraft. Jag tänker ställa allting i garaget för trevliga meck-aftnar och sommarkvällar.

/Bosse

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-22 20:07

Om du vill lyckas med ditt första projekt så fråga lite här efter saker som blivit byggda, eller titta på något kit. Själva lådan fr du nog räkna att du får ordna en ny, men det är väl en del av det roliga :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-02-23 09:07

Ja, det kanske inte är den vanligaste vägen att gå, att försöka hitta lämpliga element till en befintlig låda, men jag skulle helst slippa göra nya lådor. Tanken var att hitta något som kunde få dessa lådor att låta bättre.

Hålens diametrar är 62 resp 185 mm. När jag skruvade av dem märkte jag också att jag proppat -hela- lådan full med dämpmaterial. :oops:

/Bosse

Återgå till DIY-forum