Podie

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tempo

Podie

Inläggav tempo » 2007-02-24 09:42

Hej!

När jag för någon helg sedan bjöd hem några vänner på en filmkväll i nya hemmabion blev det uppenbart att det finns på tok för få sittplatser. Jag har bara en 3-sitssoffa idag.

Det visade sig att jag kunde få tag på en 2-sitssoffa av samma färg och modell som den jag redan äger till en kostnad av 0 kr. (ibland har man tur).

Jag tänkte alltså ha 2 rader med sittplatser och bygga ett podium att ställa den bakre soffan på.

Det jag funderar på är om det skulle vara möjligt att bygga in någon form av ljudabsorbtionsfunktion (bra ord för övrigt) som kan ta ner efterklangstiden i basområdet (det gör absolut ingenting om det även påverkar högre frekvenser(.

Det som verkar ligga närmast till hans är "rörfällor". Finns det några alternativ? Jag ska göra en mätning av rummet, men jag kan säga preliminärt att jag har en ganska elak peak omkring 90hz.

Kom gärna med förslag och synpunkter.

mvh
/Micke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-24 10:02

Det är väl så Ingvar Öhman har det? Wolfie har också en liknande lösning dock utan andrasoffa.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-24 16:23

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till DIY-forum