polyprops, en fråga

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

dimitri

polyprops, en fråga

Inläggav dimitri » 2004-03-22 22:14

Skall uppdatera mina högtalarfilter.
Olika varianter är tänkabra,
Har 3 st kondingar per kanal á 50 mikroF
Skulle helst vilja byta dem mot samma värde PP-kond
Men dessa är dyra. Alternativet är att använda sig av by-pass metoden och ha ett litet värde på PP-kond. + ett stort värde på e-lyten så att summan blir 50 mikroF.

Skall också byta 2,7 mH ferritkärne spolar till basen.
Vissa säger copper foils, andra säger absolut inte! Air wounded!

Så kontentan, vad skall man välja?
1: kostnadseffektivt, dock med betoning på kvalitet
2: copper foil eller luftlindade spolar?

Tacksam för synpunkter
X-over schema: http://worldaudiodesign.co.uk/pdf/kls3gxd.pdf
mvh
Dimitri

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-03-22 23:09

Skulle föreslå att du använder polyester eller polykarbonat om du vill få det billigare. Elektrolyternas olinjäritet kommer man inte förbi genom att "shunta" med en liten konding. Däremot kan man medelst shuntning komma förbi elektrolyternas ibland taffliga HF.-egenskaper. 8)

mvh\Morello 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: polyprops, en fråga

Inläggav DQ-20 » 2004-03-23 13:25

dimitri skrev:Skall uppdatera mina högtalarfilter.
Olika varianter är tänkabra,
Har 3 st kondingar per kanal á 50 mikroF
Skulle helst vilja byta dem mot samma värde PP-kond
Men dessa är dyra. Alternativet är att använda sig av by-pass metoden och ha ett litet värde på PP-kond. + ett stort värde på e-lyten så att summan blir 50 mikroF.

Skall också byta 2,7 mH ferritkärne spolar till basen.
Vissa säger copper foils, andra säger absolut inte! Air wounded!

Så kontentan, vad skall man välja?
1: kostnadseffektivt, dock med betoning på kvalitet
2: copper foil eller luftlindade spolar?

Tacksam för synpunkter
X-over schema: http://worldaudiodesign.co.uk/pdf/kls3gxd.pdf
mvh
Dimitri

Med tanke på vad elementen kostar så är väl kondingarnas andel ganska låg? Problemet är att om dimensioneringarna är välgjorda kommer ett byte från elyt till plast förändra filterfunktionen lite. Det samma gäller när man byter filterdrosslar: den reaktiva och resistiva kompentent bör vara samma för att man skall kunna byta lika för lika, men med lägre distortion.

Vad gäller foilespolar så har jag inte riktigt förstått poängen. (Ökad packningstäthet och minskad mikrofoni kanske? Ingetdera är ju dock särskilt problematiskt med vanliga drosslar.) Till den vanliga luftlindade spolens fördel talar att man lättare kan modifiera dess värde genom att linda av några varv.

Tycker,

Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-03-23 19:53

Tack M & D
D: på vilket sätt förändras filterfunktionen förutsett att kapacitansen är samma vid övergång från lyt till PP?
Vad gäller spolar:
Om man ser till att den interna resistensen och induktansen är samma, måste man ta hänsyn till något mer?

M: jag skall inte fippla med "shunt", det får bli konding mot konding. Tack.
mvh
Dimitri

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-23 20:14

dimitri skrev:D: på vilket sätt förändras filterfunktionen förutsett att kapacitansen är samma vid övergång från lyt till PP?
Vad gäller spolar:
Om man ser till att den interna resistensen och induktansen är samma, måste man ta hänsyn till något mer?
Tack.
mvh
Dimitri

1. Ellytar har en betydligt högre serieresistans. Om man skall få samma värde i basregionen så bör man placera ett motstånd i serie med plastkondensatorn för att kompensera detta. Jag kommer inte ihåg tumregeln på rak arm men kan kolla upp det. Fast är det inte specat ellyt från början kan man ju alltid prova utan motstånd.

2. Angånde spolar: nej, inte vad jag vet. Den stora poängen är väl att tjockare tråd inte alltid är bättre. Det skall vara "rätt" tjocklek. :)

Kommentar: jag är för dålig på detta med delningsfilter för att kunna säga något bestämt men man bör nog passa sig för att modifera delningsfilter så att reaktiva komponenter kan kommunicera med varandra utan förluster. Otrevliga resonansfenomen kan då uppstå. Detta är nog en av anledningarna till att det kan låta sämre när man byter till "bättre" komponenter, dvs. komponenter med mindre resistiva förluster, förutom att man kan ändra filterfunktionen.

Vad gäller shuntning av kondensatorer. Om man bara har filmkondensatorer kan det vara en fördel att parallellkoppla två kondensatorer av OLIKA värde eftersom de då kortsluter varandras resonanser.

Det var det hela.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Återgå till DIY-forum