Ingen låda men många element.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-07 17:56

Du är fortfarande fast i att det bästa alternativet är en dipol ?

Du tar med i beräkningarna att du i princip aldrig kan flytta med dig systemet som det är tänkt?

Du ser inte möjligheten till att bygga relativt stort basreflexsystem på samma plats med element av bättre kvalité. De behöver inte EQ:as ett dugg heller...

Det är okej, men jag vidhåller nog att jag är skeptisk till att lägga ut 6 papp på element som inte duger till annan användning alls. Den enda "fördelen" är väl det imponatorvärde 20 element skulle kunna ha - för någon ljudmässig fördel kan jag inte se alls. Dessutom tvivlar jag på att de där elementen är linjära i mer än nån millimeter.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-07 18:17

De flesta tillverkare anger x-max relaterat till gap och talspole. Men dessa siffror är totalt icke användbara i jämförande syfte iom. att motorsystemen är så vitt skilda i konstruktion och kvalitet. Sen är det så att för ett typiskt element så har man tappat 30% av Bl vid x-max... knappast linjärt i min bok. Detta gäller dock de flesta element skall tillläggas.

EQ är heller inte ett måste på det sätt som många tror. Kan man fixa till en passiv dipol (med låga Q) genom att endast avpassa filterspolens storlek så kan det gå att lösa i andra sammanhang också.

Jag skulle nog också välja få bra element i stället för ett gäng skräpelement. Arbetet och materialkostnaden sjunker ju förmodligen också.

Eller, njaa, många bra element skulle nog jag välja. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-03-07 19:44

Nej, är inte alls fast i dipoler. Använder inte den dipolsuben jag nämde. Använder heller inte de två stora basreflexlådor jag byggde tidigare. Kör faktiskt utan basstöd helt och hållet. Det tycker jag funkar bäst för mig.

Men nu handlar ju den här tråden varken om dipoler eller basreflex, utan om massor av billiga element i oändlig baffel. Och jag tror att även det har existensberättigande.

Jag skulle ju kunna göra som dom flesta här på faktiskt och bara svara alla trådar med Ino, Denon eller NAD. Men hur kul är det? Jag tycker om att diskutera.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-07 19:50

Då diskuterar vi!

Kan vi skilja på diskussion om implementation och diskussion om elementprestanda?
Det är väl rätt självklart att en basreflexlåda kräver bättre element.
Jag känner att det intressantaste vore att komma fram till vilken prisklass man ska lägga sig för att få mest prestanda/pris av en vägg-baffel. Många billiga eller några färre dyrare?
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-07 20:49

Nwalmaer skrev:Jag skulle ju kunna göra som dom flesta här på faktiskt och bara svara alla trådar med Ino, Denon eller NAD. Men hur kul är det? Jag tycker om att diskutera.
Det där var väl ett rätt fånigt uttalande. Kan du inte ta att jag tycker annorlunda?

Jag tycker helt enkelt inte om projekt som kräver stora insatser med chans att bli totalhaveri och bli sittandes med element till förbannelse som inte duger till mycket annat...

Visst kan vi diskutera. Då föreslår jag istället att han bygger basreflexlådor på samma ställen som han tänkte ha "basvägg". 4st 10" per sida skulle bli bra. Separata lådor för varje element. Vifa PL26 eller Seas P25REX duger gott.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-03-07 21:24

Jag tycker du har väldigt konstiga förslag med tanke på trådämnet.
Om man nu slänger budget och användningsområde åt skogen, på vilket sätt är 4 korrekt konstruerade basreflex lådor bättre än en korrekt implenterad infinite baffle? I grunden är ju alla laddningsprinciper mest varianter på infinite baffle, dvs. förhindring av utsläckning. IB är väl egentligen det som är sundast, förutom då att det krävs en himla massa plats. Men nu är ju trådskaparen villig att ordna det. Elementens andrahands värde är nog rätt skapligt dessutom.

Och ursäkta OT, men P25REX? Sådana använder jag som askfat. Det är nog det mest oanvändbara element jag skådat. Vill du köpa ett par?

Partexpress sålde ju ett tag ett 15" element som var ganska optimalt för IB och som kunde användas utan EQ. Verkar ha försvunnit dock, och jag vet inte vad det finns för alternativ. Har läst att de 18" element jag länkade till tidigare ska vara bra valuta för pengarna, men det krävs elektronisk kompensering.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-07 22:57

*skrattar*

Varsegod, tänkte du skulle få ge igen. Jag var ju lite onödigt elak innan kanske.

Men visst, har du ett par P25Rex så tar jag dem gärna. De är ypperligga i isobariklåda på 70L sluten kan meddelas.

Skall man handla utomlands kan man titta på http://www.madisound.com, redan vid inköp av 10 st NHT1259 (utgått numera tyvärr) sjönk priset från $150 till under $90 styck. Borde gälla de flesta elementen och dollarn är ju än billigare idag...

Jag förstår inte din fachination för IB, men det är ju skitsamma. Du tycker det är världsbäst och då skall väl du nyttja den tekniken. Själv är det nog underavstämda basar eller slutna lådor som gäller för mig. Jag tycker det integrerar bättre med topparna och dessutom kopplar det fint till lyssningsrummet.

Det är väl inte så att du haft svårt att integrera dina basmoduler tidigare som gör att du hellre kör utan.. ?

ps.. berätta nu varför P25REx är så undermåligt. Det är intressant att veta eftersom själva motorn i elementet är extremt väldesignat och lågdistroerande. Jag kommer själv använda just det elementet eftersom det stör mig inte att det har 3mm linjär slaglängd på pappret - det spöar skiten ur rätt mycket fortfarande vid den dubbla slaglängden. och jag störs inte av att det krävs löjligt stor sluten låda för elementet. Jag vill ha lagom ljudtryck och hög ljudkvalité. Elementet är verkligen nått annan än Tangband ;)

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-03-08 14:22

Visst är jag fascinerad, men nu råkar jag ju bo i en etta på 45 kvadrat så detta handlar inte om mig. Säger bara att om Michael är villig att modifiera sitt hus så är det värt att testa.

Angående P25REX/DD så tycker jag bara man får löjligt lite för pengarna. Gjutet chassi som är så dåligt konstruerad och så tunt att man kan bryta av det med fingrarna, väldigt liten motor, en upphängning som är onödigt stor för det lilla elementet är kapabelt till och en kon som ser ut att vara gjord av 2:a klassare i syslöjden (man ser ju till och med injektionspunkterna från gjutningen) och absolut ingen ventilation. Nedu, 870:- finns det så mycket bättre för. Två WQ-760A i 70 liter slutet isobarik ger inte bara snyggare kurva utan runt 20 dB högre ljudtryck.

Men skicka PM om du vill köpa dom jag har (och nej, har inte haft dom som askfat... det använder jag en Scan-speak åtta till.)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-08 14:26

:)

Du har PM!

Förresten.... du säger att du får en snyggare kurva. Kunde vara kul om du la ut hur den ser ut så jag får se vad du menar med snyggare kurva...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-03-08 16:21

Typ såhär. Båda i 70 liter slutet isobariskt, Röd är P25 i paralell (4 Ohm), gul är 760A i serie (8 Ohm).

Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-08 17:51

Båda ser ut att leverera fin bas, medans ditt val kan klämma ur sig klart högre ljudtryck. Intressant element, kollade upp det. Vet du något mer om det?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-03-08 18:03

Bara att det kostar 795 riksdaler (finns dock inte i lager i svea rike för tillfället), och att T/S parametrararna är att lita på.

Användarvisningsbild
michaelb

Inläggav michaelb » 2007-03-08 22:46

Här diskuteras det hej vilt.

Anledningen till att jag tänkte prova IB var att jag inte har plats
för baslådor i lyssningsrummet (bio rum).

Kör idag på 2 fullregisterlådor med 2*10" i varje.

Plus 2 sublådor med 2*10" Samt 2 sublådor med en 15" i varje.

Detta drivs med 3 st nad 216 steg.

Fördelen med detta är att det finns gott om djup bas till när man ser film.

Nackdelen är all plats det tar.

Så funderingen var först att ta upp slitzar på 20*180 & montera elementen på den.
Det skulle i så fall få plats 6 st 12" per sida om duken.

Funderingen var att sedan fälla om lådor med h & v Plus center i väggen. Det skulle innebära att högtalarna "inte skulle ta nån plats"

Efter lite kikande på nätet skulle 12 element bli lite lite.
Då kom funderingen på att bygga en låda bakom slitzen & montera element på alla sidor (3) på lådan då skulle det få plats 18 element per kanal. Enda utrymmet det skulle ta är i angränsade rum ca 60*40 cm från golv till tak.

Har hört många åsikter i tråden. Kul med många olika ideer.

Det jag skulle vilja ha är den fysiska bas jag fick ur mina w-horn jag hade förut med en 18" i varje . Dom är tyvärr alldeles för stora (125*75*75) .

Testade en gång att mata dom med ett 2* 1kw steg & spelade lite då sprack rutorna 8O i rummet.

Många här förordar herr öhmans baslådor i olika versioner hur stora är dess hur mycket bas kan man få ut. Hur djupt går dom???

\\Michael

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-08 23:48

Se där :)

Vilken budget pratar du om egentligen?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2007-03-09 13:37

För IB måste jag bara påminna om att TCsounds nu har rätt grym rabatt på sina element.
Exempelvis TC1000 , 15" med 24mm Xmax för 149$.

Qts 0.346
Qes 0.381
Qms 3.82
Fs 15.6Hz
Res 3.66Ω
Ls 2.64mH
Lp 3.58mH
Rp 3.16Ω
Dia 320mm
Vas 393l
mms 238g
cms 433um/N
bl 15.0T*m
Spl 87.8dB

För 6000 bör du få kanske 4 stycken. Modellera upp det :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-09 13:39

Klockrent! 8)

Föregående

Återgå till DIY-forum