Funderingar kring basreflexrör

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Flamenco

Funderingar kring basreflexrör

Inläggav Flamenco » 2007-04-02 21:44

I ett försök att minska basåtergivningen från ett par stativare så testade jag med att peta in olika mängd dämpmaterial i den bakåtriktade basreflexporten. Bäst tyckte jag det lät med endast lite grand i basreflexrörets yttre ände, med något lägre basnivå och något torrare bas = mindre bumlig. Lite förlorades genom att basen inte tycks gå lika djupt, men det är inget jag saknar.

Nu till lite frågor:

Vad är påverkat?
Rummets stående resonanser?
Högtalarens frekvensgång?
Endast nivån på basreflexrörets frekvens?
Annat?

Kan man beräkna en sådan dämpning, (jag tänkte att jag har sett någon annons för högtalare med medskickat material att stoppa i basreflexröret för lägre basnivå) då borde tillverkaren beräknat detta?
Eller är det att rekommendera att ändra basreflexrörets längd? Hur/eller ändras/påverkas högtalarens ljudkaraktär i övrigt?
Kan högtalarelementen skas?

Högtalarna är utflyttade från bakre väggen. Dämpfötter är monterade. Dämppaneler SKALL sättas upp på väggen bakom högtalarna. I övrigt är rummet väl dämpat med "ppbrytningsytor".

Synpunkter emottages tacksamt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-02 23:52

Skulle tro att du fått till en variant av aperiodisk dämpad låda, dvs en låda som fungerar lite åt det slutna hållet. Du har alltså minskat utnivån i basområdet vilket i ditt fall kanske fungerar bra med den placering de har, då du tidigare tydligen hade en kraftig puckel där.

Återgå till DIY-forum