DC-fälla

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
smile

DC-fälla

Inläggav smile » 2007-05-16 21:30

Jag tänkte försöka mig på att knåpa ihop en DC-fälla enligt schemat näst högst upp i den här tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=49034

Kikade i lådorna hemma och hittade lite dioder som enligt spec ska tåla 20A och två elektrolyter som är specade till 5000uf och 50v

Frågan är alltså, duger dessa komponenter eller kommer något att brinna upp när jag provar?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-16 21:33

Varför två kondingar?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Keba

Re: DC-fälla

Inläggav Keba » 2007-05-16 22:10

smile skrev:Jag tänkte försöka mig på att knåpa ihop en DC-fälla enligt schemat näst högst upp i den här tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=49034

Kikade i lådorna hemma och hittade lite dioder som enligt spec ska tåla 20A och två elektrolyter som är specade till 5000uf och 50v

Frågan är alltså, duger dessa komponenter eller kommer något att brinna upp när jag provar?

Du ska nog inte använda elektrolyter till den kopplingen. De blir backspända. Möjligen funkar bipolära elektrolyter.

Kontrollera att dioderna klarar strömmen med god marginal, det blir kraftiga strömmar när du slår på apparaten. 20 A räcker säkert om du inte har en mycket kraftig förstärkare.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-16 22:17

För så låg backspänning som 0.7V så är det inga problem med vanliga ellyter. För högre spänningar så kan man bara seriekoppla två st med polariteren fasvänd (d v s minus mot minus eller plus mot plus).

De komponenter du har duger säkert för test.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-16 22:33

Hmm, nog är det väl så att majoriteten av strömmen går genom kondingen? Isf måste det betyda att den ska tåla en del ström också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2007-05-16 22:39

Ok, vi tar inläggen uppifrån och ner.

Varför två kondningar: För att schemat säger det, har du något förslag som är bättre?

Nagref: Tack, det var precis det jag ville höra :)

Svante: Ström? :S hur vet man hur hög ström en kondning tål, på mina står det bara specat villken spänning de tål och hur många µf det är.

Tack för snabba svar föresten!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-17 00:00

Ström^2 gånger inre förlust blir värme.

Du ser på det svampformade rökmolnet hur mycket ström kondingen tålde .... :D

Eller så kan du känna på den när det hela är igång ..... men tänk på att det är nätspänning på höljet ..... 8O

Det gäller alltså att inte bli varmare själv än kondingen ifråga, samt att ha bra livförsäkring.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Återgå till DIY-forum