Mätning av rumsresonans

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
oa51

Mätning av rumsresonans

Inläggav oa51 » 2007-05-28 12:34

Hej! Har börjat meka lite med "Tombstone" för att kunna mäta de basresonanser som hörs vid sinussvep i mitt ganska kvadratiska vardagsrum.
- Suveränt litet program, ställde bl.a. in subwoofer - delningen på min lilla hemmabio i TV- rummet. Det syntes tydligt en kraftig dip kring delningsfrekvensen som förklarade varför anläggningen låtit så tunt. Byte av delningsfrekvens ordnade till det hela. Fortsätter finjustera, resten av familjen är redan tokig på alla testtoner.......

Mina frågor är följande:
1. Räcker mätmiken till Denon 2105 för detta? (kör den direkt in i min laptop)
2. Hur/var bör man mäta
- mik på lyssningsplats 1,5 från bakvägg?
-mik nära bak/ sidovägg?
- mitt i rummet?
- en eller två högtalare?
3. Bör man byta till externt ljudkort?

Visionen är att bygga ett antal basabsorbenter som i kombination med en behringer DSP 1100P skall optimera basgången.
Tacksam för alla råd och förslag!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Mätning av rumsresonans

Inläggav Svante » 2007-05-28 14:44

oa51 skrev:Hej! Har börjat meka lite med "Tombstone" för att kunna mäta de basresonanser som hörs vid sinussvep i mitt ganska kvadratiska vardagsrum.
- Suveränt litet program, ställde bl.a. in subwoofer - delningen på min lilla hemmabio i TV- rummet. Det syntes tydligt en kraftig dip kring delningsfrekvensen som förklarade varför anläggningen låtit så tunt. Byte av delningsfrekvens ordnade till det hela. Fortsätter finjustera, resten av familjen är redan tokig på alla testtoner.......

Mina frågor är följande:
1. Räcker mätmiken till Denon 2105 för detta? (kör den direkt in i min laptop)
2. Hur/var bör man mäta
- mik på lyssningsplats 1,5 från bakvägg?
-mik nära bak/ sidovägg?
- mitt i rummet?
- en eller två högtalare?
3. Bör man byta till externt ljudkort?

Visionen är att bygga ett antal basabsorbenter som i kombination med en behringer DSP 1100P skall optimera basgången.
Tacksam för alla råd och förslag!

1. Alldeles säkert, även om jag int känner till just den miken. Effekterna som man ser av rummet är som regel stora jämfört med vad en (mät-)mikrofon kan ställa till med i basområdet.

2. Det beror på vad du är ute efter. Vill du se alla resonanserna så kan du sätta miken i ett hörn. Vill du se hur det är på lyssningsplats ska du sätta miken där.

3. Njaej. Visserligen brukar ljudkorten i datorer vara rätt taskiga, men som sagt är det stora tonkurvevariationer man får av rummet, och inte är SNR särskilt kritiskt heller. Så kör på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2007-05-28 19:54

Tack Svante! Jag kör på! Suveränt att kunna kombinera mätningar med lyssningsintryck.
mvh Peter

Återgå till DIY-forum