Placering av högtalarelement i lådan

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-24 23:12

patrikf skrev:En smaksak alltså :) .

Nja, det vete fasen ... det tror jag inte att det är. Eller, såklart det är en smaksak, man kan ju ha så olika smaker.

Men vill man uppnå en speciell funktion med sitt högtaleri, så måste man göra på ett visst sätt också, både med högtalare och rum.

Det kan vara punktformad minimal sweetspot typ hörlur, lagom stor holografisk lyssning typ logefönster, jättestor oprecis lyssning typ mina Carlsson med surrounder.

Du var inne på (för länge sen) att energin under baffelstödet reflekterades runt och nådde lyssnaren ändå och att man därför kanske inte behövde baffelkompensera alls (fritt ur minnet).

Luftens belastning på membranet i halv- resp helrymd är olika, så man kan inte räkna så. Utpumpad effekt i luften blir olika med samma konrörelse för olika rymdvinklar (=olika frekvenser). Vid dom låga frekvenserna tappar man totalt sett, även om 100% reflekteras och så småningom skulle nå lyssnaren. Om det nu är så alltså ........ :)

Svante och Naq gaggar om det i nån annan tråd just nu. Vi får väl avvakta och se om dom klarar ut att det stämmer, eller inte stämmer.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Reconsider

Inläggav Reconsider » 2007-06-30 23:47

Nu är jag tillbaka från semestern (varmt var det)

Antag att lådan har följande mått ( innermått)

Höjd:675
Bredd:293
Djup:395

Bashögtalaren med diametern 281 mm är placerad med sitt centrum 200
från botten och centrerad mitt i på sidan av högtalaren.

Var är det då lämpligt att placera basporten (bakåtvänd)?
Ska den vara lågt eller högt eller nära baselementet eller spelar det ingen roll?

Föregående

Återgå till DIY-forum