smalbandig peak, hur göra? (löst)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

smalbandig peak, hur göra? (löst)

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-08 19:02

Jag vill ha en smalbandig peak. Hur göra? Smalbandiga dippar verkar ju vara en baggis. Nätet är nedlusad av beskrivningar och jag har ett program som kan göra dom automatiskt. Men det är inte det jag behöver...

Alltså: Beskrivning på hur man åstadkommer en smalbandig peak, schma, länk, beskrivning...
Senast redigerad av Max_Headroom 2007-07-23 23:44, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
maan8517

Inläggav maan8517 » 2007-07-08 19:47

Pratar du om ett passbandsfilter? Man kan ju inte göra ett filter som höjer effekten. Det vore ju lite för magiskt liksom?

Edit: Jag gjorde nån lab för länge sen där man skule leta efter folks puls med hjälp av en ir-detektor passbandsfilter och förstärkning. Är det nåt sånt du vill ha?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-08 20:03

maan8517 skrev:Pratar du om ett passbandsfilter? Man kan ju inte göra ett filter som höjer effekten. Det vore ju lite för magiskt liksom?

Edit: Jag gjorde nån lab för länge sen där man skule leta efter folks puls med hjälp av en ir-detektor passbandsfilter och förstärkning. Är det nåt sånt du vill ha?

Nja, jag vill liksom ha en "bula" på frekvensgången. Men en ganska spetsig! Idealet är att den ger +3dB vid 30Hz och inget vid 20 resp 40Hz! Kanske inte är möjligt, med enkela medel?

Jag har en koppling nu som funkar "OK", men jag vill ha högre Q.
Kopplingen:

Bild

Resultatet:
Bild

Användarvisningsbild
JoakimB

Inläggav JoakimB » 2007-07-16 00:08

Jag har sett detta lösas genom att sätta en sugkrets i återkopplingsslingan över en vanlig spänningsåterkopplad OP.

Bandpasset kan göras väldig smalbandigt om man väljer R1=R2=R3, och C1=C2=C3. Q varieras genom att ändra R2 och C2 (komponenterna mot jord).

Kan leta rätt på referenserna om du fortfarande är intresserad...

MVH Joakim

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-16 09:16

JoakimB skrev:Jag har sett detta lösas genom att sätta en sugkrets i återkopplingsslingan över en vanlig spänningsåterkopplad OP.

Bandpasset kan göras väldig smalbandigt om man väljer R1=R2=R3, och C1=C2=C3. Q varieras genom att ändra R2 och C2 (komponenterna mot jord).

Kan leta rätt på referenserna om du fortfarande är intresserad...

MVH Joakim

Ja, gör det, och gärna ett schema också :)

Användarvisningsbild
JoakimB

Inläggav JoakimB » 2007-07-20 03:00

Hmmm...

Hittar inte det jag först tänkte på, och när jag simulerar bilden av det jag hade i huvudet får jag mycket lägre Q än vad jag minns det som.... Skumt.
Men varför inte använda en enklare adderingskrets? då kan du i stort sett välja Q och nivå i förhållande till grundnivå själv.

Se följande:
Bild

MVH Joakim

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-23 23:45

Jag har löst det här nu. Fasen ormar sig ca ±10 grader runt peaken men det struntar jag i. Tror det är svårt att lösa detta enkelt och samtidigt hålla fasen spikrak. Vet inte ens om det är teoretiskt möjligt...

Återgå till DIY-forum