av silvervarg » 2006-05-18 15:44
Bilhögtalare är gjorda för att spela i ett litet utrymme. Typiskt en bil. Billiga sådanna har normalt mycket låg verkningsgrad, och de du länkar till har bara 82dB. Detta är i regel vid 2.83V in, som vid 8 ohm högtalare betyder 1W, men vid 4ohm högtalare betyder 2W.
För att låta hyfsat högt utomhus så kommer du behöva vrida volymen till max och du kommer bränna massor av effekt. Dvs dina batterier kommer att tröttna fort och sen blir det tyst när batterierna är slut.
Bilhögtalare för dessutom massor av basstöd från bilen (liten volym), och utan den kommer du att tappa massor i basen, så det blir inget vidare tryck.
Alltså bör du välja helt andra element, dvs HiFi element med hög verkningsgrad.
Nu pratar vi 1000-1500 för alla element så då begränsar vi oss lite.
Få element är bra för budgeten, men bredbandare som går djupt behöver orimligt stor låda eller är mycket dyra. Kvar är en klassisk tvåvägare.
Först skall vi ha ett hum om lådstorlek, så jag gissar lite, säg 25x25x100cm innervolym. Dvs 62,5 liter, minus lite för stereon och bilbatteriet, så knappt 30 liter per högtalare om vi kör stereo.
Så element som kan spela bra i basreflexlåda på 30 liter och tål minst 50W effekt, är billiga och spelar ner till i närheten av 40Hz.
Lite snabb koll efter element på HiFikit som verkar lämpade:
Gamma BBK200. 285:-/st, 8" element m 89dB känslighet.
Känsligheten gör att denna spelar ca 4gånger starkare än biltema-elementet. Dvs högre topvolym och batteriet räcker 4 gånger längre.
Basreflex avstämd till ca 35Hz i låda 20-30 liter ser mycket bra ut.
Bäst lämpade kandidat som jag hittat.
Lådan ger lite bashöjning runt 40-50Hz vilket kommer att ge härlig rockersbas.
Finns i 4 och 8 ohm, och jag skulle välja 8ohm för att spara ytterligare på batteriet.
Peerless 165WR26 90 CD. 495:-/st, 6.5" element m 91dB känslighet.
Dyrare, lite sämre på att gå lågt i basen, men mer av HiFi.
Trevligt element, men lite mindre lämpat till detta rockers-projekt.
Response TW6502. 188:-/st, 6.5" element m 90dB känslighet.
Billigt byfsat element, men kommer att tappa en del från 60Hz och neråt. Jämfört med Gamma elementet så blir det lite mindre rockande, och det är priset för att spara 100:- per element.
Response TW5201. 159:-/st, 5.25" element m 90dB känslighet.
Väldigt billigt element som spelar hyfsat i ganska liten låda (20liter).
Tappar också från ca 60Hz, lite brantare än TW6502.
Ett litet element kommer se lite fjuttigare ut också, men oftast spelar de hyfsat en bit uppåt i registret så att kraven på diskantens kvaliteer minskar.
Mitt förslag är alltså 1 st Gamma BBK200 per kanal samt någon billig diskant. Räkna med ca 100-250:-/st för diskanter.
Om du hittar en m 89dB känslighet så slipper du dämpa verkningsgraden så blir det lite enklare filter.
Vifa D19TD-05-08 för 240:-/st är ett alternativ.
Response 13DT48P för 139:-/st är ett annat alternativ.
Och så fritidsbatteriet. Av de du länkade till på biltema skulle jag välja 80-2604, dels för att den bara kostar 449:- och dels för att den ger mest Ah per krona.
Sparade pengar på batteriet ger mer pengar till högtalarelementen.