referens vid hembygge?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

referens vid hembygge?

Inläggav celef » 2007-08-06 20:35

hur gör ni, använder ni nån kommersiell referens/jämförelseobjekt när ni bygger nytt eller använder ni tidigare byggen? och när är nykonstruktionen satt, när lyssnarpanelen är nöjd eller när du är så?

är det alltid önskan om bättre ljudkvalitet som är orsaken till nya byggen eller bara nyfikenheten på nya material/metoder (trender)?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-08-06 21:19

Jag använder linjalen som referens och bygger nytt för att det är så förbaskat roligt att räkna! 8)
Back in black!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-06 21:20

Menar du alla slags byggen? Höytalere und Verstärker??

Det finns en fråga i Öppen Diskussion om varför vi DIYar. Den ger nog bra svar.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-06 22:19

För mig är musiken och upplevelsen referens inte någon specifik komponent, har heller ingen uttalad referens anläggning utan spelar på olika prylar från månad till månad. Däremot har man ju favorit komponenter som kommer fram oftare. Precis som med musiken man lyssnar på. :)

Här är en länk till DIY tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18663
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2007-08-06 22:46

Själv bygger jag en ny förstärkare för att jag hittat en ritning som övertygar mig att det kan vara något som låter bra. Sedan finns det en massa trevliga högtalar ellement och delningsfilter som går att kombinera till en väl ljudande högtalare. Eftersom jag gillar lösa subbar blir det ofta högtalare monterade på baffel.
Sen skall jag erkänna att jag tillhör den typen som köper 100 st metallfilmsmotstånd av samma värde fast jag bara behöver 2 st. Samma sak med kondensatorer och transistorer. Så det blir lite så att jag köper så att det räcker livet ut och att det alltid skall finnas komponenter på lager om jag vill bygga något.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-08-08 21:23

tack, jag ska titta i den tråden.
Bikinitider

Återgå till DIY-forum