Elektronik musikstudion Fylkingen.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Elektronik musikstudion Fylkingen.

Inläggav Helmut » 2007-08-13 00:20

När jag bläddrade genom gamla ex av tidningen Radio & Television hittade jag en artikel om elektronik musikstudion Fylkingen I Stockholm.
För ca 30 år sedan var Fylkingen utrustad med en svensk förstärkare med ett slutsteg för basen, ett steg för mellan och diskanten. Det jag är intresserad av är högtalaren som tydligen var en hornhögtalare med ungefärliga måtten 2 x 2 x 0,6 meter. Högtalaren var nästan identisk med lådorna som användes på biografer ”horn med trekantig sluten lådan” när man körde filmer som jordbävningen i sensurround och ville ha ett rejält tryck i basen.
Någon som vet om det går att få tag i ritningar till Fylkingens högtalare.
Jag provkörde sensurround hägtalarna med 5 st 2 x 800 watts BGW förstärkare och har för mig att jag gillade basen i dessa lådor som var mycket fastare än vanliga hemma högtalare. Dessvärre hade jag inte tillgång till några orgelskivor med 32 fotspipor varför jag inte kunde testa om det gick att få ut lågbas ”18 hz” ur lådorna.
Skulle vara kul att plocka ihop två Fylkinglådor under mörka vinterkvällar om man kunde hitta ritningarna och få veta mer om teorin bakom lådorna.
Någon som vet om DVD filmen av jordbävningen innehåller dom två styrsignalerna som startade brus generatorn?

Radio & Television hade för ca 30 år sedan en ritning på ett liggande horn som stod på en trekantig sockel. Jag byggde två ex av lådan men hade på den tiden inte råd att köpa 12 tumshögtalare varför jag körde med Philips 10 100 10 tumshögtalare. Jag var inte nöjd med högtalarna eftersom jag tyckta att den inte gick tillräckligt djupt ner i basen. Någon som vet i vilket nummer dessa ritningar var införda.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-13 08:54

Nej, jag minns inte. Har inte HiFi-kit ritningar.
Horn går inte långt ner i basen. De har hög verkningsgrad men hournets utgångsarea bestämmer hur långt ner det ska gå. Typiska horn från den här tiden (70-talet) gick väl bara till 70-80Hz).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Elektronik musikstudion Fylkingen.

Inläggav phon » 2007-08-13 09:19

Helmut skrev: Det jag är intresserad av är högtalaren som tydligen var en hornhögtalare med ungefärliga måtten 2 x 2 x 0,6 meter. Högtalaren var nästan identisk med lådorna som användes på biografer ”horn med trekantig sluten lådan” när man körde filmer som jordbävningen i sensurround och ville ha ett rejält tryck i basen.
Någon som vet om det går att få tag i ritningar till Fylkingens högtalare. .

Var det inte Sperrling-horn som satt där? Har precis för mig det.

Sök på Roger Sperrling så kanske du hittar nåt mer.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Elektronik musikstudion Fylkingen.

Inläggav soundbrigade » 2007-08-13 09:24

phon skrev:Sök på Roger Sperrling så kanske du hittar nåt mer.

Är Sperrling igång fortfarande?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-13 09:47

Ja i Norge va?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-08-13 10:13

Nä, det var inga Sperrlinghorn. Jag skulle satsa på Ingemar Ohlsson, Audio Data Lab. Förstärkarna var väl från Xelex.

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2007-08-13 11:06

Det mesta om hornen på Fylkingen står ju redan i artikeln i nr3 1975. Precis som Peter säger så togs de fram av Lab Electronics under ledning av Ingemar Ohlsson. De designades för en undre gränsfrekvens på ca 40 Hz så de är ju egentligen inga djupbasmonster med moderna mått. Drivern var en JBL 2220A och förstärkaren en ProLab21 på 100W. Låg effekt men en verkningsgrad på mer än 5% gjorde att det räckte till över 115dB.

Det går alldeles utmärkt att designa horn som återger godtyckligt låga frekvenser. De blir dock extremt stora så alla praktiskt använbara horn för hemmiljö har begränsad lågbasåtergivning.

Det ursprungliga RT-hornet fanns med i nr4 1973.

Jag betvivlar att DVD-skivor innehåller några styrsignaler för Sensurround däremot bör ju LFE-spåret innehålla motsvarande ljudsignal.

Roger Sperrling utbildade sig till läkare och flyttade till Spanien.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-08-13 11:07

Hej!

Tror att det bästa är att göra som Peter säger.

Fast jag undrar om det finns risk för lite smmanblandning här?

När jag läst om Fylkingens högtalare så var det förs knippen med Kolboxar som sedan ersattes av JBL monster, läste lite om detta i någon RT.¨

JBL monstren tror jag var special för Fylkingen, har för mig att IO var med på bilden i RT t.o.m

Det sista som beskrivs i frågan luktar RT horn för mig.

Med vänlig hälsning

Martin

Återgå till DIY-forum