När jag bläddrade genom gamla ex av tidningen Radio & Television hittade jag en artikel om elektronik musikstudion Fylkingen I Stockholm.
För ca 30 år sedan var Fylkingen utrustad med en svensk förstärkare med ett slutsteg för basen, ett steg för mellan och diskanten. Det jag är intresserad av är högtalaren som tydligen var en hornhögtalare med ungefärliga måtten 2 x 2 x 0,6 meter. Högtalaren var nästan identisk med lådorna som användes på biografer ”horn med trekantig sluten lådan” när man körde filmer som jordbävningen i sensurround och ville ha ett rejält tryck i basen.
Någon som vet om det går att få tag i ritningar till Fylkingens högtalare.
Jag provkörde sensurround hägtalarna med 5 st 2 x 800 watts BGW förstärkare och har för mig att jag gillade basen i dessa lådor som var mycket fastare än vanliga hemma högtalare. Dessvärre hade jag inte tillgång till några orgelskivor med 32 fotspipor varför jag inte kunde testa om det gick att få ut lågbas ”18 hz” ur lådorna.
Skulle vara kul att plocka ihop två Fylkinglådor under mörka vinterkvällar om man kunde hitta ritningarna och få veta mer om teorin bakom lådorna.
Någon som vet om DVD filmen av jordbävningen innehåller dom två styrsignalerna som startade brus generatorn?
Radio & Television hade för ca 30 år sedan en ritning på ett liggande horn som stod på en trekantig sockel. Jag byggde två ex av lådan men hade på den tiden inte råd att köpa 12 tumshögtalare varför jag körde med Philips 10 100 10 tumshögtalare. Jag var inte nöjd med högtalarna eftersom jag tyckta att den inte gick tillräckligt djupt ner i basen. Någon som vet i vilket nummer dessa ritningar var införda.