Hjälp med kretskortslayout för motorstyrning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Hjälp med kretskortslayout för motorstyrning

Inläggav Thomas_A » 2007-08-09 21:39

Hej!

Har fått tag på kretsschemat till Linn Axis motorstyrning. Tyvärr verkar jag inte kunna lägga upp bilden (en PDF) någonstans, ftp funkar inte...

Kan någon hjälpa mig tyda schemat? Jag kan maila PDFen. Jag tänkte främst på hur den fungerar, sedan tänkte jag byta ut komponenter mot nya, främst kondingar och motstånd, för att "finputsa" motorstyrningen.

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-10 05:46

Schema finns här:

http://user.faktiskt.io/phon/pcas011_cct_diag.pdf

http://user.faktiskt.io/phon/pcas011_cct_diag.jpg

Tack Phon, för hjälp med att lägga upp bilderna.

Thomas

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Hjälp med kretskortslayout för motorstyrning

Inläggav soundbrigade » 2007-08-10 09:33

Thomas_A skrev:Kan någon hjälpa mig tyda schemat? Jag kan maila PDFen. Jag tänkte främst på hur den fungerar, sedan tänkte jag byta ut komponenter mot nya, främst kondingar och motstånd, för att "finputsa" motorstyrningen.

T

Vad skulle du vinna med att byta komponenter?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-10 09:59

Komponenterna är snart 20 år gamla och många komponenter är på hela tiden så länge kontakten sitter i.

Vissa av kondingarna och motstånden är frekvens/fas-bestämmande för motorn. Det skapas väl två signaler vid O1 och O2 som ska ligga 90 grader ur fas med varandra. Det finns en del rapporter att flera kondingar tappat sina värden med åren och ger ickeoptimal drivning.

Det finns även en krets för att sänka spänningen vid driften, jag vet alltså inte om den är optimal eller om den drivit.

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-10 10:02

En annan sak jag inte förstått är vad egentligen pottarna ställer för något. De ändrar hastigheten, och att man måste ställa 33 RPM och sedan 45 RPM då de ligger parallellt. Men det finns ingen inställning för O1 output, ställer dessa pottar fasen eller frekvensen?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-10 10:40

Dessutom var en tanke att jag skulle försöka se om det går att bygga till en krets som känner av hastighetsvariationerna pga av ickecentrerade skivor. Denna generar en hastighetsfluktuation med 0.55 Hz frekvens som "mäts" av pickupens signal själv. Vad som skulle behövas är ett motstånd som varierar med 0.55 Hz signalen (+/-) och där hastigheten varierar tvärtom mot skivans egna för att stabilisera signalen. Jag vet inte om det går att göra en sådan konstruktion innan jag förstått hur Axisens motorstyrning fungerar.

T

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-10 11:36

Om du inte vet vad kortet gör, eller hur eventuella byten och justeringar skulle påverka något - varför ska du in och joxa?!

Två ordspråk:
If it moves - don't fondle it. och Om du inte vet vart du ska, kan du hamna någon annanstans.

Komponenter har LÅNG livslängd, det är inga klockbatterier som ska bytas vartannat år. Ger du dig dessutom in och grejjar kan du ställa till med massa oreda.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-10 12:02

soundbrigade skrev:Om du inte vet vad kortet gör, eller hur eventuella byten och justeringar skulle påverka något - varför ska du in och joxa?!.

Jag svarade just på det i inlägget innan. Jag vill se om det går att bygga en feedbackkompensation på hastigheten.

T

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-10 12:59

Ursäkta. Det var lite många inlägg lite plötsligt och jag skummde genom dem för snabbt. :oops:

Annars låter det otroligt intressant, MEN se upp. Något säger mig att det kan bli svårt. För att inte saker ska råka i självsvängning måste du filtrera duktigt, vilket är klurigt vid låga frekvenser.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-13 07:59

Lyfter denna tråd.

Jag undrar som sagt om det är möjligt att använda 0.55 Hz signalen som man filtrerar ut från RIAAt, för att kompensera hastigheten hos skivspelaren.

Bild

Detta är fasvariationen pga av skivans ickecentrering.

Förmodligen så får man en fasförskjutning efter filtrering, därav att jag tror att realtidskorrektion blir svårt. Finns det någon som vill kommentera?

T

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2007-08-13 09:45

Thomas_A skrev:En annan sak jag inte förstått är vad egentligen pottarna ställer för något. De ändrar hastigheten, och att man måste ställa 33 RPM och sedan 45 RPM då de ligger parallellt. Men det finns ingen inställning för O1 output, ställer dessa pottar fasen eller frekvensen?

De ställer frekvensen
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-13 09:56

Tack!

Gäller det både O1 och O2?

Thomas

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-13 10:57

Om man inte vill göra en realtidskompensation kan man ju tänka sig att signalen mäts under 10-tal sekunder, i början på skivspelaren, när effekten av warp wow är som lägst.

Kompensationssignalens fas kalibreras en gång, eftersom signalen är fixed relativt nålposition.

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2007-08-13 11:21

Jag tror att det är omöjligt att kompensera svaj pga ocentrerade skivor på en skivspelare med remdrift. Det går inte att variera tallrikens hastighet så snabbt och exakt. Om man istället utgick från en värsting Technics direktdriven så är det kanske möjligt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-13 14:33

Svempa skrev:Jag tror att det är omöjligt att kompensera svaj pga ocentrerade skivor på en skivspelare med remdrift. Det går inte att variera tallrikens hastighet så snabbt och exakt. Om man istället utgick från en värsting Technics direktdriven så är det kanske möjligt.

Jag tror det eftersom den ligger så lågt i nivå. Hade det varit högt i nivå så hade det blivit för stora accelerationer. En indikation på att det kan gå är att skevheten i själva motoraxeln, vilket gör en hastighetsdeviation runt 4.16 Hz som är lätt att mäta. 0.55 Hz är ännu långsammare variation än 4.16 Hz.

T

Återgå till DIY-forum