Hur sjutton mäter man?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
andreas

Hur sjutton mäter man?

Inläggav andreas » 2004-06-07 13:46

Hej!

Jag skulle vilja ha lite tips om hur man mäter.

Igår mätte jag upp mina hembyggen. Jag använde en Behringer ECM8000 mic, min dators interna ljudkort (inge vidare, frekvensfallet över 12K beror nog på det). Jag mätte innomhus i ett ganska stort rum, använde JustMLS med en 8192 samples, 88.2Khz. Högtalaren placerades 2m från bakvägg, 2m till varje sidvägg och ca 4m bakom micken.

Jag mätte på 1m avstånd, 0, 15, 30 och 45 graders vinkel. Resultatet ser ni nedan (ursäkta att det inte är logarimisk skala, har inte orkat massera datat i excel så mycket).

Hur tycker ni jag skall förbättra mätmetoden? (Hur pass rimligt tror ni resultatet är? det är s-s SS2904/9900 + 8530K00 i en 8literslåda)

Jag har alltså inte plockat in portbidraget, och allt under 200 är nog bara att bortse ifrån direkt.

Bild

mvh,
Andreas
[/img]
-- deus ex machina

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-06-07 14:03

1m bort är lite långt om man mäter inomhus. Får bidrag från golv och tak som ligger lite nära. Det bästa är att mäta i närfältet för frekvenser som ligger under kanske 500Hz i ditt fall. Det innebär att man i princip placerar miken så nära konen man kan utan att den slår i. Samma sak för porten. För frekvenser över 500Hz så kan man mäta på lite längre håll (jag brukar mäta på 0.5m) med lämpligt fönster valt så att man får bort reflexerna. Sedan så lägger man samma kurvorna. Finns funktion för det i LspCad har jag för mig. Relationen mellan port och baselement i nivå kan man räkna om genom att räkna om hur mycket bidrag de har i förhållande till arean på öppningen resp membranet. Mäter man till väldigt låga frekvenser så kan man lägga nivåerna som så att de sammanfaller från några Hz och nedåt. För att summera ihop närfältsmätningen med den på lite längre håll så ser man bara till att de får lika nivå vid just 500Hz eller den frekvens man väljer.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
andreas

Inläggav andreas » 2004-06-07 14:11

Men, om man mäter närfält så får man inte med spridning respektive baffelns inverkan, eller?
-- deus ex machina

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-06-07 14:32

Spridningen får man inte med men den är tämligen god vid så låga frekvenser som 500Hz så det spelar ingen större roll. När det gäller baffeleffekterna så är de inte heller med så då får man kolla (exempelvis via Svantes program The Edge) på vid vilken frekvens man får noll i påverkan av baffeln och mäta i närfältet därunder och i fjärrfältet ovanför.

Användarvisningsbild
andreas

Inläggav andreas » 2004-06-07 14:37

Ok, tack! Ska göra ett nytt försök ikväll tror jag.
-- deus ex machina

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-06-07 15:33

Varför inte testa utomhus?
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
andreas

Inläggav andreas » 2004-06-07 16:54

Jag har funderat på mätning utomhus, men började innomhus för att "känna på". (och slippa flytta på förstärkare mm)

Men jag antar att om jag mäter utomhus, långt från mark och väggar så får man ju inte med portbidraget, kanske skulle man ställa högtalaren på ett stativ mot en vägg utomhus... ?

Sedan så är det ju det här med bakgrundsljud, i mitt fall en kackafoni av fåglar, men, det kanske bara är att dra på helt enkelt?
-- deus ex machina

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-06-07 17:10

andreas skrev:Men jag antar att om jag mäter utomhus, långt från mark och väggar så får man ju inte med portbidraget, kanske skulle man ställa högtalaren på ett stativ mot en vägg utomhus... ?

Portbidraget ligger i området under 100Hz och där är alla normala (finns ju alltid undantag) rundstrålande så du lär få med portbidraget där. :)

Sedan så är det ju det här med bakgrundsljud, i mitt fall en kackafoni av fåglar, men, det kanske bara är att dra på helt enkelt?

Mmmmm det är därför det är bra om man kan medelvärdesbilda många pulser. Får se om och hoppas att det kommer i nästa version av LspCad. Annars så kan man ju manuellt ta och göra många mätningar själv och ta medelvärdet av dem men det är ju lite jobbigare. 8)

Användarvisningsbild
andreas

Inläggav andreas » 2004-06-07 21:24

Portbidraget ligger i området under 100Hz och där är alla normala (finns ju alltid undantag) rundstrålande så du lär få med portbidraget där.

Det har du ju förstås rätt i...

Mmmmm det är därför det är bra om man kan medelvärdesbilda många pulser. Får se om och hoppas att det kommer i nästa version av LspCad. Annars så kan man ju manuellt ta och göra många mätningar själv och ta medelvärdet av dem men det är ju lite jobbigare.

Det kan man ju göra. Vilka program stöder det? (jag kan kanske tänka mig att använda något annat, har aldrig känt).

[/quote]
-- deus ex machina

Återgå till DIY-forum