seas p25rex/dd med extra magnet

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Keba

seas p25rex/dd med extra magnet

Inläggav Keba » 2007-06-28 21:43

Phon inspirerade mig med ns-10-modd, så glad i hågen jag rusade till hifikit och införskaffade stora magneter a 99kr/st.
Sen testade jag att montera dem på p25 på samma sätt som phon moddade ns10ans züperboomer.
Här kommer lite resultat ifall någon mer vill veta.

Nu tänkte jag visa en fin bild här, men jag kommer inte åt servern så det blir inga.

Lite data istället:
fs = 36Hz.
Re = 6,1 ohm
kraftigt dämpade med filt
Impedans vid fs:
med magnet 15 ohm
utan magnet 13.7 ohm
med motriktad magnet 12,5 ohm

Beräkning:
u = e + i * Re , där u = inspänning, e = emk inducerad i talspolen av rörelsen, i = strömmen i kretsen
Låt e = emk utan magnet, e' = emk med magnet
z = impedans utan magnet, z' = impedans med magnet
Det ger:
e = u - u*Re/z och e'= u - u*Re/z' (sant på resonanstoppen eftersom membranet är resistanskontrollerat)
=>
e' / e = (1-Re/z') / (1-Re/z)

Med siffror blir det e' / e = 1.068

e proportionellt med hastighet som är proportionellt tryck ger ....

0,6dB mer ljud ! :roll:

Fin modd va :lol:

Men kanske lite mer i praktiken om man samtidigt kan ha mindre filt.

Någon som ser om jag räknat galet ?

Kanske inte värt 396 kr, men kul att testa. Tack för inspiration, phon!

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-28 21:56

Hoppas det kommer lite bilder sedan, bra initiativ hursomhelst

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-29 00:24

Ja visst är det kul! :)

Så här ser NS10-basen ut utan x-magnet (svart) respektive med rätt och fel vänd x-magnet (grön resp röd).

Magneten är rätt vänd när den är felvänd alltså .... :lol:

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Keba

Re: seas p25rex/dd med extra magnet

Inläggav Keba » 2007-06-29 06:55

Keba skrev:Någon som ser om jag räknat galet ?

Jag ser nu att jag räknat helt i nattmössan :oops: Återkommer när jag tänkt om. B ändrades ju, det var ju liksom hela poängen :oops: :roll:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-29 08:18

phon skrev:Ja visst är det kul! :)

Så här ser NS10-basen ut utan x-magnet (svart) respektive med rätt och fel vänd x-magnet (grön resp röd).

Magneten är rätt vänd när den är felvänd alltså .... :lol:

Bild

Tja, qts ändras till ett lägre värde med repellerande magnet, mindre bas alltså.

Då jag testade med pålimmade magneter under 90-talet tyckte jag också att transientåtergivningen alltid blev bättre dessutom.
Ett bra tweak således, om högtalaren inte är optimerad innan.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: seas p25rex/dd med extra magnet

Inläggav phon » 2007-06-29 09:34

Keba skrev: B ändrades ju, det var ju liksom hela poängen :oops: :roll:

Å i kvadrat också ... :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-29 09:44

Richard skrev:
Tja, qts ändras till ett lägre värde med repellerande magnet, mindre bas alltså.

Njae, det är inte riktigt det som är grejen med det hela. Avsikten är ju att använda det "nya" elementet för att ....

Richard skrev:
Då jag testade med pålimmade magneter under 90-talet tyckte jag också att transientåtergivningen alltid blev bättre dessutom.

.... till exempel skaffa sig ett bättre transientsvar, samt egentligen mer bas, över större område. Utan en puckel i mitten som det kan vara på .....

Richard skrev:
Ett bra tweak således, om högtalaren inte är optimerad innan.

.... en NS10 till exempel, som är en rejält icke-optimerad högtalare.

Precis som du säger, bra tweak till halvdåliga högtalare. Billigt tweak dessutom. Och enkelt.

Keba

Inläggav Keba » 2007-06-29 21:51

Mätt och moddat mer. Vad jag kan förstå så får jag nog inte ut hur mycket B ändras ur bara impedansändringen.

Jag satte istället ihop två basar, matade den ena med sinuston och mätte spänning på den andra med och utan extra magnet (ingen last). Det blev 10% spänningsökning med magnet, vilket borde ge 10% högre B. Om jag räknar rätt ska det ge 1dB högre ljudtryck.

Sedan gjorde jag också närfältmätning med och utan extra magnet. Man kan se att knäet är lite skarpare utan extramagneten, men jag börjar ju med väldigt lågt Q så skillnaden syns inte alls lika mycket som i phons försök. Efter att ha tagit bort ungefär hälften av den akustiska dämpningen (filten) ger så slutligen närfältmätning en kurva som ligger ca 1dB över den ursprungliga och med ungefär samma form.

En hel dB bättre alltså :) Men de små färändringarna och mina begränsade märresurser gör resultaten lite osäkra.

Mätbilder har jag, men ingen server :(

När jag ändå håller på, någon som vet var man köper pappkoner? Jag funderar på om man inte kan modda bort en elak uppbrytning kring 450Hz genom att förstärka membranet lite.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-30 00:43

Kanske måla dem med tätskikt för badrum? Minskar ju iof verkningsgrade...

//Mannen med 4 orörda P25REX/DD

Keba

Inläggav Keba » 2007-07-01 20:37

Kaffekoppen skrev:Kanske måla dem med tätskikt för badrum? Minskar ju iof verkningsgrade...

Är inte det sån färg som blir lite seg? Jag tror det ska vara styvt om det ska bli bra, så att membranet rör sig som en kolv lite högre upp.
Funderar på att byta kant annars, den verkar inte sitta jättehårt och är uppenbarligen alldeles för stor. Lite lättare och mindre halvrulle skulle kunna lösa det.
//Mannen med 4 orörda P25REX/DD

Tja, det är inga bra basar. Bryter upp tidigt, taskig motor, liten slaglängd och T/S-parametrar som gjorda för diskopuckel ...
Möjligen bra till basmoduler nära vägg och golv, delat under 200Hz.
Då kanske det går att få till en tonkurva som passar rummet, men de ska ha ganska stora lådor.
Eller så kan man såklart modda. Vill du ha mer inspiration är du välkommen att provlyssna mina.

Keba

Inläggav Keba » 2007-07-03 19:03

Nu så kom jag ihåg mitt lösenord igen, så här kommer kurvorna.
Först impedans. Röd är med extramagnet, svart utan extra magnet, blå med felvänd magnet.
Bild

Och så en närfältmätning, med fritt element. Svart utan extra magnet, röd med magnet, och blå med magnet och halverad filtdämpning.
Bild

manw

Inläggav manw » 2007-07-19 14:33

Tror denna "modd" med extramagnet (har aldrig reflekterat över att det skulle gå att göra så överhuvudtaget) är nog mest lämpad för element som har ett för högt Q-värde på grund av för liten "motor", dvs där man vill sänka Q-värdet. Tror det var därför jag valde P21REX istället för P25REX när jag byggde mina SEAS-lådor, det hade nog något med konuppbrytningen också, ville kunna dela relativt högt mot mellanregisterdomen (Länge sedan dock).

Har funderat själv på att "coata" element, men aldrig hittat någon bra gugga. Jag skulle nog välja något som är segt, stora resistiva förluster, för att dämpa partialsvängningar i konen. Att försöka göra konen så hård som möjligt, ja då skall den vara väldigt hård, men när den väl spricker upp så gör den det ordentligt. Se bara på alla alu-konade element, är i regel svåra att använda :-/

Men när konen blir tyngre så borde resonansfrekvensen sjunka, och Q-värdet öka (Om jag nu inte hade otur när jag tänkte).

Keba

Inläggav Keba » 2007-08-14 09:35

p25 har svag motor, så där funkar extramagnet

Jag tror trots allt på styvare kon. Delar just nu vid 450 Hz så den kraftiga uppbrytningen kommer nästan mitt i delningen, vågfrontcentrum flyttar sig snabbt och det blir väldigt bökigt att få en riktigt jämn tonkurva. Det skulle räcka att knuffa upp uppbrytningen ett par hundra Hz för en rejäl förbättring...
Det som händer är att ytterkanten av membranet inte längre hänger med utan hamnar ur fas med dammkåpan som istället börjar stråla mycket mer (medsvängande massan minskar ju). Förändringen är snabb från 400Hz där konen rör sig kolvartat till 450Hz där utstrålningen från mittpluppen ökat ca +5dB! Vfc flyttas flera cm bakåt och spridningen ändras kraftigt.
Alternativet som jag också vill prova är lättare kantupphängning, den jättestora gummikanten på p25 är ganska onödig på ett element som bara har några få mm slaglängd i alla fall. Tyvärr har jag inte kommit på någon hobbymetod att göra gummikanter.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-14 09:52

finns ju nån lack som de brukar rekommendera för coating. Damarlack eller nåt liknande heter det väl.. Försökte googla på det men hittar inget men jag har för mig det heter så.
Blir rät segt. Tror jag läste om det i nån tidning där de coatade bredbandselement eller nåt..
Rätt vagt jag vet men det var nåt år sen :D Kan ju vara värt att kolla upp.

edit: Damar fernissa verkar det vara.. en slags harts-fernissa om jag förstår det rätt..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-14 10:53

Keba skrev: Delar just nu vid 450 Hz så den kraftiga uppbrytningen kommer nästan mitt i delningen, ... <snip> ....

Är det en konuppbrytning? Det kanske är ytvågen som studsar i kantupphängningen och tillbaks igen, dålig dämpning där?

Jag brukar prova med flytande latex (gummimjölk) och måla ett varv runt upphängningen på insidan så det inte syns. Antingen längst ut på konen, eller på själva surrounden, eller på båda. Nån cm i bredd eller så.

Keba

Inläggav Keba » 2007-08-14 22:55

kraniet och phon:
Jag är lite inne på att kanske testa någon kombo av era förslag. Lite styvare med hjälp av lack på den inre delen av konen och lite mer dämpning längre ut. Kanske kan vara värt ett försök ändå. Om jag testar mod så får det bli på framsidan iaf. Det är ganska jobbigt att komma åt baksidan, och jag har egentligen inget emot att det ser lite diy ut :)

Det som gör mig lite fundersam är att mer dämpning i ytterkanten också gör kanten tyngre, vilket borde kunna förvärra situationen då ännu mer kraft krävs på membranets mitt för att ge samma acceleration. Om problemen beror på att membranet är för lättböjligt skulle ju problemen kunna förvärras om kanten blir ännu tyngre. Det var därför jag tänkte mig alternativet att göra kantupphängningen lättare.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur man ska skilja på uppbrytning och en reflexion från kanten. Är inte det senare bara ett sätt att förstå (göra matematisk modell av ) en viss typ av uppbrytning?
Är det reflexer från kanten måste det röra sig om en resonans ( en våg som reflekteras fram och åter mellan centrum och periferi på konen)som ger upphov till den snabba förändringen av membranets beteende.

Kollade en länk i en annan tråd till något företag som sålde kanter, men de verkade ha ett ganska begränsat urval.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-15 08:14

ser nu att p25 är en polykon.. jag vet inte om damar fernissa fungerar då, tror den rekommenderas till pappersmembran..
Vet inte vad kan skulle kunna använda för att coata poly, vad som fastnar villsäga..
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-15 09:13

Nagellack

....men jag vet inte om jag skulle prova det själv..

Keba

Inläggav Keba » 2007-08-15 18:00

Jag är lite modigare än du koppen :) Jag kanske testar.

Lämnar stället igen men tackar er som skrivit ovan för delad kunskap och efterlämnar kontaktinfo för den nyfikne: erikberg elefantöra it boll uu boll se

nan61

Inläggav nan61 » 2007-08-22 11:50

Har också 4st P-25REX... tänkte göra sub av dem med EAS (ELF) modul (ESP Proj 48). 4 styck ger ju ändå hyfsad membranyta och 6mm*4 i slag.. får se hur det går så småningom. *fick dem billigt*

nan61

Inläggav nan61 » 2007-08-22 11:51

Skulle stå proj. 48 i förra ... :idea:

nan61

Inläggav nan61 » 2007-08-22 11:55

Eller kanske 4st lådor utspridda i rummet drivna av samma mudul och steg... väldig massa kablage bara...

nan61

Inläggav nan61 » 2007-08-22 12:00

Någon som kan upplysa en novis om hur man söker i forumet så man slipper bläddra och kolla olka länkar om det är nåt specifikt man letar efter?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-22 12:13

Uppe till vänster ... Sök.

nan61

Inläggav nan61 » 2007-08-22 15:25

tack phon... var ju såååå smått...
*det första man blir blind på är blindtarman*

Användarvisningsbild
phon