Blåbär mekar sonab A180. Tipsa gärna om tweaks!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Blåbär mekar sonab A180. Tipsa gärna om tweaks!

Inläggav Moment-23 » 2007-08-13 22:47

Idag köpte jag ett par gamla Sonab A-180 på myrorna för 300 spänn.
Jag vet inget om dessa högtalare men de var hela och billiga så de får tjäna som labbobjek för att öka min kunskap och ev. att få till ett lite bättre ljud. Jag skulle också gärna vilja få enkla/billiga tips på vad jag kan göra för att få dem att låta bättre. Nu låter de lite instängt och "murrigt" utan någon djupare bas, trots att de är angivna att gå ner till 25hz. Fantasisiffror kanske? Jag har ett par hälften så stora tvåvägare (yamaha med basport på baksidan) med mindre element som "bara" går ner till 55 hz men de låter subjektivt mer basigt och med klarare bas.

Högtalarna är enligt specen en (sluten) trevägskonstruktion, men då jag skruvade isär dem så upptäckte jag att det sitter två identiska diskanter fast med olika stora monteringsplattor. Diskanerna använder samma (minimala) filter. Då är det väl inte "riktiga" trevägare utan bara tvåvägare, eller?

På det stora 8 tums elementet står det:
RD8415
TAIWAN
P9020

På filterkomponenterna (två st, som tar vid efter det stora elementet) så står det på kondensatorn:
3.3 (my)F 100V
NP +/- 10%
0.F 5%
Sedan så är det en vit rektangulär avlång plastbit (vet ej vad den kallas för, vilket proffs va? :wink: ). På den står det:
7W4(ohm)J.

Sedan går det två sladdar till mittenelementet. På elementet står det:
4817
UNIC SERIE
4(ohm).

Från mitten elementet går det sedan två sladdar till det övre elementet som är identisk med mittenelementet men monterat på en mindre cirkulär platta. Varför gör man så?

Det finns ingen spole alls. Ska det inte göra det på ett filter?

Dämpningen består av glasull som ligger på botten av högtalaren och sedan går upp bakom det stora elemntet ungerfär till halva lådans höjd.

Jag har tagit lite bilder som kanske kan förtydliga mitt svammel men tyvärr har jag ingen url att lägga upp dem på. Kan man få in bilder på annat sätt?

Nu undrar jag, är detta en "fusk" trevägare då det sitter två identiska diskanter (på samma filter) och ett bas/mellan element (som inte ingår i filtret, varför inte?).

Jag tar också gärna emot tips på hur jag enkelt/billigt kan tweaka högtalarna så att de låter bättre. Kan man tex göra en basport för att få djupare bas eller är det för komplicerat? Ska man ha mer/mindre/annat typ/på annat håll av dämpmaterial?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-08-13 23:18

Sedan så är det en vit rektangulär avlång plastbit (vet ej vad den kallas för, vilket proffs va? Wink ). På den står det:
7W4(ohm)J.

Det är säkert ett effektmotstånd på 7.4ohm.

Det finns ingen spole alls. Ska det inte göra det på ett filter?

Det brukar göra det i filter med ambition att låta bra.
Absolut enklast tänkbara filter är att sätta en kondensator i serie med diskanten och inte ha något filter alls på basen utan att den får falla av enligt elemetets egenskaper.

Jag överlåter övriga kommentarer till någon som är duktigare på högtalarfilter.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-08-14 07:49

Det här är väl billigt stormarknadsskräp som velat få lite status genom att klistra på namnet Sonab? Att tveka dessa kommer förmodligen att kosta mera än att köpa bättre högtalare från början. Det lär ju kräva mätningar, åtföljda av simuleringar och införskaffande av lämpliga filterkomponenter. Eventuell basreflexport beror på baselementets egenskaper. Två diskantelement är inget som normalt är av godo. Vill du använda dem som utbildningsobjekt är det förstås intressant.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-08-14 08:26

RogerGustavsson skrev:Det här är väl billigt stormarknadsskräp som velat få lite status genom att klistra på namnet Sonab? Att tveka dessa kommer förmodligen att kosta mera än att köpa bättre högtalare från början. Det lär ju kräva mätningar, åtföljda av simuleringar och införskaffande av lämpliga filterkomponenter. Eventuell basreflexport beror på baselementets egenskaper. Två diskantelement är inget som normalt är av godo. Vill du använda dem som utbildningsobjekt är det förstås intressant.

Jo, det var i utbildningssyfte jag hade tänkt mig. Jag ville börja lite lätt för att så småningom gör åverkan på burkarna som inte kan återställas. Jag vill lära mig vad var och en an åtgärderna gör för ljudet.

Har du några tips på vad man kan börja med lite lätt?

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2007-08-14 23:18

Moment-23 skrev:
RogerGustavsson skrev:Det här är väl billigt stormarknadsskräp som velat få lite status genom att klistra på namnet Sonab? Att tveka dessa kommer förmodligen att kosta mera än att köpa bättre högtalare från början. Det lär ju kräva mätningar, åtföljda av simuleringar och införskaffande av lämpliga filterkomponenter. Eventuell basreflexport beror på baselementets egenskaper. Två diskantelement är inget som normalt är av godo. Vill du använda dem som utbildningsobjekt är det förstås intressant.

Jo, det var i utbildningssyfte jag hade tänkt mig. Jag ville börja lite lätt för att så småningom gör åverkan på burkarna som inte kan återställas. Jag vill lära mig vad var och en an åtgärderna gör för ljudet.

Har du några tips på vad man kan börja med lite lätt?

Du får väl nästan börja med att ta reda på vad dom presterar, på http://www.tolvan.com hittar du ett verktyg som heter Tombstone, med det och en mic till din dator kan du göra lite grundläggande mätningar på högtalaren och gärna elementen för sig (så du ser vad basen bidrar med och vad diskanten kommer med).

Mäta högtalare är en hel vetenskap så det går jag inte in på här men sök på forumet så hittar du massor!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-08-23 20:52

jag brukar försöka lyssna mig till vad som låter mindre bra och sedan korrigera vart efter. ett frekvenssvep kan vara avslöjande. jag brukar även lyssna på elementen på nära håll. sen blir det förståss en hel del mätningar.
jag finner det kul med "reversed engineering" även på skräp!
Bikinitider

Återgå till DIY-forum