Jag vet inget om dessa högtalare men de var hela och billiga så de får tjäna som labbobjek för att öka min kunskap och ev. att få till ett lite bättre ljud. Jag skulle också gärna vilja få enkla/billiga tips på vad jag kan göra för att få dem att låta bättre. Nu låter de lite instängt och "murrigt" utan någon djupare bas, trots att de är angivna att gå ner till 25hz. Fantasisiffror kanske? Jag har ett par hälften så stora tvåvägare (yamaha med basport på baksidan) med mindre element som "bara" går ner till 55 hz men de låter subjektivt mer basigt och med klarare bas.
Högtalarna är enligt specen en (sluten) trevägskonstruktion, men då jag skruvade isär dem så upptäckte jag att det sitter två identiska diskanter fast med olika stora monteringsplattor. Diskanerna använder samma (minimala) filter. Då är det väl inte "riktiga" trevägare utan bara tvåvägare, eller?
På det stora 8 tums elementet står det:
RD8415
TAIWAN
P9020
På filterkomponenterna (två st, som tar vid efter det stora elementet) så står det på kondensatorn:
3.3 (my)F 100V
NP +/- 10%
0.F 5%
Sedan så är det en vit rektangulär avlång plastbit (vet ej vad den kallas för, vilket proffs va?

7W4(ohm)J.
Sedan går det två sladdar till mittenelementet. På elementet står det:
4817
UNIC SERIE
4(ohm).
Från mitten elementet går det sedan två sladdar till det övre elementet som är identisk med mittenelementet men monterat på en mindre cirkulär platta. Varför gör man så?
Det finns ingen spole alls. Ska det inte göra det på ett filter?
Dämpningen består av glasull som ligger på botten av högtalaren och sedan går upp bakom det stora elemntet ungerfär till halva lådans höjd.
Jag har tagit lite bilder som kanske kan förtydliga mitt svammel men tyvärr har jag ingen url att lägga upp dem på. Kan man få in bilder på annat sätt?
Nu undrar jag, är detta en "fusk" trevägare då det sitter två identiska diskanter (på samma filter) och ett bas/mellan element (som inte ingår i filtret, varför inte?).
Jag tar också gärna emot tips på hur jag enkelt/billigt kan tweaka högtalarna så att de låter bättre. Kan man tex göra en basport för att få djupare bas eller är det för komplicerat? Ska man ha mer/mindre/annat typ/på annat håll av dämpmaterial?