Hur Fräscha upp Allegro NG8?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Hur Fräscha upp Allegro NG8?

Inläggav soundbrigade » 2007-08-29 09:39

Under lördagens hajfaj-orgie (nåja) hos mig stod det klart att diskanten i mina Allegro NG8 är lite .... laid back.
Elementen är ett par Peerless 100DT26/72SFWA/8. Delningsfrekvens 3500Hz.

OM jag skulle picka upp rackarna - vad skulle jag kunna tänka mig att slänga in då?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-29 10:35

visst är det denna bas/mellanregget? http://www.partsexpress.com/pdf/297-622.pdf

jag skulle nog kanske fundera på att styva upp dammkåpan (som verkar lite mjuk). Antingen genom att pensla den med nån fernissa eller liknande eller att byta den till en hård plastvariant. Sen får du mäta upp frekvensgången från den och sen leta en diskant som har liknande spridning.

Annars får du nog kolla upp diskantens frekvensgång och sedan leta nån som ser liknande ut.

datbladet till diskanten: http://www.partsexpress.com/pdf/277-408.pdf

där man ser att den går ner lite i 60 grader off axis. Utöver det ser man att den följer mellanbasen nästan exakt. Kanske ingen slump att Mirsch valde den diskanten :) Men den har ju dock lite lustig frekvensgång längre upp i frekvens.

Du bör kanske kolla på Seas diskanter
Det stora problemet som jag ser det är att få dit den nya diskanten i lådan utan problem.

Vifa H26TG-05-06 säljs ju fortfarande på HiFi-Kit. Kan kanske tänkas ha liknande spridning.
Ett annat alternativ kan ju vara att försöka modda en ny diskant med frontplattan från din peerless.

Ah.. lite spånande från min sida iaf..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-29 10:42

Kraniet skrev:visst är det denna bas/mellanregget?

Bas/mellan är en 130WR26/72PPB/4. Topparna kan gå som bas också. Lådorna är strax under 10 liter och låter inte fel.
Kraniet skrev:Det stora problemet som jag ser det är att få dit den nya diskanten i lådan utan problem.

Jag har viss vana vid diskantbyte ... :oops:
Kraniet skrev:Ah.. lite spånande från min sida iaf..

Bra spånat Kranium-mannen. Jag ska kolla dina tips.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-29 10:47

Är du inte nöjd med ljudet då?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-08-29 10:48

Thomas_A har ju ett par där han har bytt diskanten till Ct62. Inget bra tips e g då den är slut sedan länge men kanske skulle Peerless V-line (f d Vifa) DX25 funka. Den har ett spridningsbeteende som är nästan identisk med Ct62.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-29 10:53

Kaffekoppen skrev:Är du inte nöjd med ljudet då?

När jag lyssnade på mina nybyggda låddor MED ISKRUVADE - EJ VITLIMMADE diskanter och SannyX lådor stod det klart att diskanten inte var så krispig och spröd längre.
Annars är jag himla nöjd men som sagt, det är när chansen eller risken att kunna jämföra som man ser bjälken i sitt eget öra.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-29 10:57

Naqref™ skrev:Thomas_A har ju ett par där han har bytt diskanten till Ct62. Inget bra tips e g då den är slut sedan länge men kanske skulle Peerless V-line (f d Vifa) DX25 funka. Den har ett spridningsbeteende som är nästan identisk med Ct62.

Ja se där.. Kollade inte upp den då jag inte tyckt det låtit så bra i de två hififorum-högtalarna jag lyssnat på.
Men många tycker ju den funkar bra. Är ju ett enkelt alternativ.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-29 14:59

Eftersom jag också bytt låda, element och filter (aktivt) så kan man inte säga att det går bra att byta rakt av (CT62). Lådans utformning är densamma, lite annorlunda dimensioner och avfasning.

Jag har originalhögtalarna kvar dock. NGåttorna låter lite laid-back, vad som skulle piffa upp dem vet jag inte. Jag är inte säker på att det är diskanten.

Det fanns tre varianter av samma diskant (+/- olja, och low-compression). Originalet är utan olja.

Högtalarkabinetten lider av lite hörbar resonans, både de gamla och de nya kabinetten har samma typ. Det försvann med dämplimmande lådor dock.

Mk1-version av TActive här

Återgå till DIY-forum