Hjälp med ändring av parametrar på flexunit 15"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Hjälp med ändring av parametrar på flexunit 15"

Inläggav Haakan_W » 2007-09-01 11:10

ja jag har bestämt mig att det får bli en sluten låda till flexuniten jag vill ha...och eftersom den inte direkt är optimerad att spela i sluten låda så tänkte jag man kunde försöka optimera det lite....

så ja här kommer standard parametrarna...

Flexunits 15 E 102 25 10
Resonance frequency - fs: 18 Hz
Equivalent volume - Vas: 600 liter
Qms 1,5
Qes 0,26
Qts 0,22
Nominal resistance - Zn 8Ohm
DC resistance - re: 6 Ohm
Effective cone area - Sd: 835cm2
Compliance – Cms: 0,615mm/N
Mechanical resistance – Rms: 9,59kg/s
Moving mass – mms: 127g
Inductance 1 KHz – Le: 0,98mH
Force factor – Bl: 18,22
Winding height – Hc: 25mm
Air gap height – Hg: 10mm
Nominal power – Pn: 400W
Acceleration factor: 143
Efficiency – SPL: 93 dB
Linear excursion (x-max) 8.6mm
Max. excursion (P-P) 46 mm

så nu när vi har det där så behöver vi alltså höja massan för att komma lite längre ner i frekvens...

hur mycket massa törs man slänga på konen? det finns dessutom en lite större magnet att tillgå

naqref hade som förslag att förslänga talspolen också...

men vad kan vi hitta på med dom siffror som finns? högre qts? hur fixar man det tex?

jag skulle vilja ha en tonkurva som minst har -6dB @ 20hz (kan eqa ungefär 6dB) och lådan ska vara max 100L (exkl element)

nån som har några direkta förslag eller förklaringar på hur saker och ting påverkar varandra...

jag har pillat lite i basta på parametrarna och det blev lite bättre men jag vet ju inte vad som händer med fs om jag höjer massan tex

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-01 11:54

Högre Qts får du av svagare magnet. Högre massa ger lägre Fs.

Ska du ha ett element i varje låda.. och två lådor?

Mig rekommendera dubbla 12" i varje lådda i stället för en 15". Eller fyra 10". ;)

Flera element är tumregelmässigt att föredra. Det ger högre verkningsgrad samt lägre termisk kompresion. Ytterligare ett plus är att konen i praktiken blir styvare med mindre distortion som resultat samt att uppbrytningen sker högre upp i frekvens.

Nackdelen är att det blir dyrare samt struligare med bygget.. flera hål att såga upp. :)

Flera små lådor som staplas på varandra som också ger möjligheten att sprida ut dom i rumet är en vettig idé i min bok.

/Peter

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-09-01 12:13

Längre talspole (högre lindning) ger också högre massa och därav lägre Fs och högre Qts. Frågan är hur lång du behöver. Ungefär det dubbla av vad den är i standardutförande kanske räcker?

Det kommer krävas större låda såvida inte upphängning/spider görs styvare, men då sjunker verkningsgraden. Då får man väl slänga på den större magneten också, och då sjunker Qts igen...

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-09-01 12:21

Äsch, dom där basarna är ändå så billiga så det är väl bara att slänga ihop nåt! Blir det inte bra köper man nya! :wink:

(en tanke är att kanske tänka lite längre än bara t&s? hur påverkas distortion m.m. om man ändrar vissa parametrar? o.s.v.)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-09-01 14:32

en fråga bara:

utgångsläge:
man vill uppnå ett visst f3, vilket egentligen är ett relativt mått som talar om när frekvensåtergivningen sjunkit -3 dB.

Det säger inget om vilket absolut ljudtryck man uppnår, vilket borde vara det intressanta.

Alternativ 1)

man vill sänka f3, ett sätt är att öka den rörliga massan hos konen vilket ökar Q samt sänker Fs.

Då sjunker F3 normalt sett.

Men eftersom man tappar i verkningsgrad behöver elementet ge större utslag för samma ljudtryck.

Alternativ 2)

Om man istället lägger på mera EQ?
Klass D förstärkare är billiga idag... 400 eller 700 W borde inte vara så stor skillnad...

Elementet kan ju bara generara ett visst ljudtryck, begränsat av
Xmax (och tillhörande dist fenomen) . Undantaget rumsfenomen eftersom det i båda fallen är i samma miljö.

Vilken av metoderna ger mest optimal funktion?
Kan man säga något om det utan att räkna på det?
ngn som har länk till ekvationerna som behövs?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-01 16:33

jag har 1000w till godo med min korsun v8 bryggad så 6dB bör jag iaf kunna eq beroende på hur känsligheten blir

Återgå till DIY-forum