Vilken lastimpedans är omptimal för en förstärkare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Vilken lastimpedans är omptimal för en förstärkare?

Inläggav Svante » 2004-06-15 23:22

Vilken lastimpedans är optimal för en förstärkare? Det verkar som en vanlig uppfattning är att det är "snällare" mot förstärkaren att ha en hög impedans (tex 8 ohm) än en låg impedans (tex 4 ohm). Har man högre impedans så dras det ju lägre ström från förstärkaren, och det är ju lättare.

Jag satt och bläddrade lite i datablad så slog det mig att visst är strömmen en begränsning, men det är ju spänningen också. Ska man jämföra de två fallen så ska det ju vara för samma effekt, inte för samma spänning. Den första jämförelsen är ju med konstant spänning, man byter helt enkelt ut högtalaren. Eftersom en förstärkare oftast lämnar mer effekt i lägre lastimpedans, så är ju lägre impedans "bättre", åtminstone nära klippning i lågohmig last. I den högohmiga lasten klipper det ju då.

Vad händer om man jämför de olika lastfallen med samma effekt/ljudnivå, i stället? Är det kanske så att resultatet blir olika från fall till fall? Och kan det inte vara så att en högtalare är svårdriven för att den är högohmig och förstärkaren därmed tvingas leverera mycket spänning?

Har jag redan svarat på min egen fråga?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-06-15 23:45

Brukar inte förstärkare dista mer i lägre impedanser?

Fast frågan är om det är så farligt att inte ha precis optimal impedans ur förstärkarens synpunkt jämfört med det som bestämmer impedansen från andra hållet, alltså högtalarens konstruktion.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-15 23:57

Nja, jag vill påstå att för en given hög effekt så kan det dista mer i den höga impedansen, pga klippning. Fast vid lägre effekter kan det förstås vara tvärt om. Och jag tror heller inte att det här är stora saker, men likafullt är det intressant att fundera kring. När man nu inte har nåt bättre för sig. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-06-16 00:11

Jo jag tänkte nästan lägga till innan klippning i förra inlägget men det kändes liksom underförstått. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-16 01:26

Det är vanligt att slutsteg distar mer vid låga impedanser, vilket beror på att disten från utgångssteget ökar. Halveras impedansen måste strömmen ökas med en faktor 0.707, varpå modulationen av trissornas överföringskonduktans ökar och således även disten. Å andra sidan finns det apparater där en stor del av disten härör från common-mode-distorsion i ingångssteget (vilket kan bero på bland annat att man inte har någon kaskodkrets).
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-06-16 10:26

Som en sammanfattning kan man väl säga att låg impedans ger mer dist... alltid.

Sen har vi frågan "optimal"? Vad är det?
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-16 10:39

peranders skrev:Som en sammanfattning kan man väl säga att låg impedans ger mer dist... alltid.

Sen har vi frågan "optimal"? Vad är det?

Alltid? För samma uteffekt? Så en förstärkare som är specad att lämna 100W i 4 ohm och 60W i 8 ohm ger mindre dist i 8 ohm när den drivs till 80 W?

Exemplet är kanske extremt, men det jag far efter är att när jämförelser av den här typen görs tänker man* bara på den minskade ström som behövs för den mer högimpediva lasten, inte den ökade spänningen.

Måhända är det hårklyverier, och kanske gäller det bara nära klippgränsen. Å andra sidan är det ju där som disten är som störst, för en vettig design. :roll:

*Kanske är det bara jag?

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-06-16 11:08

Man kan väl säga så här att vad som händer väldigt nära klippgränsen är väldigt beroende av kretsdesign.

Man kan väl säga så här att behöver du 100 W så är det troligen bättre med 100 W vid 8 ohm än 100 W vid 4 ohm sen förstår du säkert att en mängd faktorer inverkar. Ta bara en sådan enkel sak som en reläkontakt. Denna kontakt kan ge upphov till dist och hög ström är i regel sämre än låg.

Glöm inte bort att tänka decibell när du pratar effekt. Skillnaden mellan 50 och 100 watt är bara 3 dB, knappt hörbart. Frågan gäller mer om du ska ha 50 watt eller 200-500 watt! 50->500 watt ger bara 10 dB ökning!
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-16 11:28

peranders: Ligger inte mycket av poängen med mer effekt att förstärkaren klipper mer sällan vid samma upplevda ljudnivå?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-06-16 12:48

Det ligger VÄLDIGT mycket poäng i det!... mén det är mycket beroende på typ av högtalare också.

Med mina Martin Logan elektrostater så är 100 W precis nätt och jämnt, enligt mina VU-metrar. Som tur är så lämnar steget 300 W.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-16 12:50

peranders skrev:Glöm inte bort att tänka decibell när du pratar effekt. Skillnaden mellan 50 och 100 watt är bara 3 dB, knappt hörbart. Frågan gäller mer om du ska ha 50 watt eller 200-500 watt! 50->500 watt ger bara 10 dB ökning!

Nejdå, decibel glömmer jag aldrig. Aldrig! (till mina studenters förtret...) 8)

"Omptimal" förresten, vad menade jag med det?

Återgå till DIY-forum