Vilken lastimpedans är optimal för en förstärkare? Det verkar som en vanlig uppfattning är att det är "snällare" mot förstärkaren att ha en hög impedans (tex 8 ohm) än en låg impedans (tex 4 ohm). Har man högre impedans så dras det ju lägre ström från förstärkaren, och det är ju lättare.
Jag satt och bläddrade lite i datablad så slog det mig att visst är strömmen en begränsning, men det är ju spänningen också. Ska man jämföra de två fallen så ska det ju vara för samma effekt, inte för samma spänning. Den första jämförelsen är ju med konstant spänning, man byter helt enkelt ut högtalaren. Eftersom en förstärkare oftast lämnar mer effekt i lägre lastimpedans, så är ju lägre impedans "bättre", åtminstone nära klippning i lågohmig last. I den högohmiga lasten klipper det ju då.
Vad händer om man jämför de olika lastfallen med samma effekt/ljudnivå, i stället? Är det kanske så att resultatet blir olika från fall till fall? Och kan det inte vara så att en högtalare är svårdriven för att den är högohmig och förstärkaren därmed tvingas leverera mycket spänning?
Har jag redan svarat på min egen fråga?