Joniserande ozon luktande hornhögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Joniserande ozon luktande hornhögtalare

Inläggav Helmut » 2007-09-01 02:00

För en massa år sedan köpte jag två hornhögtalare för mellan och diskant. På den tiden tyckte jag att det var bra ljud i högtalaren men jag sålde dessa eftersom jag tyckta att det började lukta ruttna ägg i rummet. Tydligen slog högtalaren sönder syret i luften och bildade ozon.
Högtalaren bestod av ett glasrör med metall lameller som laddades upp med högspänning. Har för mig att luften joniserades ungefär som ett kontrollerat blixtnerslag och det gav upphov till ljud utan att det fanns några rörliga delar.
Jag skulle vilja experimentera med systemet men kommer inte ihåg vad det var för fabrikat på högtalaren och vad principen kallades för.
Någon som vet om det finns några ritningar på den här typen av joniserande högtalare och om det är riskfritt att använda den här typen av högtalare. Det var relativt hög spänning i systemet men jag kommer inte ihåg om strömstyrkan var så hög att det var livsfarligt att stoppa in fingret.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-09-01 02:07

Ooh! Coolerts! Typ någonting som liknar detta? Plasmatweeter
Back in black!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-09-01 02:34

Det onyttiga är väl just ozon-produktionen.
Det är ju inte så bra i längden...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-09-01 12:29

Var det inte engelska Fane som tillverkade den.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2007-09-03 01:23

Jo det stämmer det var nog Fane, en stor svart låda med ett horn på högkant längst upp.
Den här tweetern verkar vara något att testa. Frågan är om den bara utstrålar ljud eller om det kommer ut andra kostigheter nästintill röntgelnstrålning och annan strålningar och gaser?
Vad händer om man stoppar in ett finger när man skall justera något?
300 och 600 volt som dessutom går genom spolar låter nästan som om det skulle behövas ett staket runt högtalaren.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-03 01:44

Här finns det lite mer att läsa om Ionofane:

http://www.kensonpro.com/ljudatergivnin ... mentet.htm

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-03 08:05

Som i nämner så produceras och frisätts ozon vilket är en extremt reaktiv gas bestående av tre syreatomer, i stället för två syreatomer som luftens syremolekyler består utav.

Ozon släpper gärna ifrån sig den där extra syreatomen vilken oxiderar allsköns material i rummet inklusive dig själv. :?

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2007-09-03 09:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-09-03 09:25

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2007-09-03 22:12

Radio & television publicerade vid ett tillfälle en ritning på ett system som bygger på att man limmar fast ett lock på ett högtalarelement från en högklassig hörlur. Genom att leda en brännbar gas genom konstruktionen kom den utströmmande gasen att pulsera i takt med ljudet.
Om gasen antändes gav lågan ifrån sig ljud i takt med musiken. För att konstruktionen skulle brinna med en stadig låga behövdes också en tub med syrgas.
Jag lyckades aldrig med konstruktionen eftersom jag inte hade den utrustning som krävdes för att tillverka ett precisions munstycke till brännaren. Dessutom blev det ganska dyrt att köpa engångs gastuber från Clas Ohlson varför jag lade ner projektet.
Kanske ett projekt som kan vara värt att testa.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-09-03 23:29

jo, brinnande gas är joniserad. ju högre temperatur desto mera joniserad så klart. den leder ju ström och kan därför moduleras av magnetfält/elektriska fält.

testa att stoppa ett ljus i en mikro...

det du beskriver är sk mörka urladdningar där man använder elektriska fält med lokalt väldigt hög fältstyrka till att bryta ner syremolekylerna.
Men utan tydlig gnistbildning vilket istället genererar kväveoxider (de är inte heller så nice)

med optimal design och bra kylning samt ren syrgas(dvs fri från föroreningar) kan man uppnå upp till 20% utbyte av ozon från inmatad energi, men det är ju inte fallet här såklart. ozonet är mera en biprodukt...

ljudet huvudsaken...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-09-04 08:06

Jag har något material om hur man gör en högtalare med en bunsenbrännare som dessutom "matas" med kaliumnitrat (leds in i lågan via en glödstrumpa).
Man sätter elektroder i lågans övre och undre del och påför en signal (högspänd).

Enligt uppgift låter det men låter illa.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till DIY-forum