Håller på med filter till en liten 2-vägare med SS 8546 och Vifa D27TG45. Hittade lite färdiga filter att utgå ifrån (för att slippa mäta). Tänkte det skulle bli en enkel match!

Det landade på ett vanligt 6/12dB-filter och så längt är allt frid och fröjd än så länge. 1-1,3mH i serie med 8546 och 4,7-6,2uF och 0,5mH till diskanten. Upptäckte att Vifa föreslog en RCL-länk på diskanten för att jämna ut resonansfrekvensen. 0,9mH-33uF-6,8ohm. Funkar också fint. Konjugatlänken är heller inga problem.
Nåväl - landade på ett LEAP-filter som innehåller ett "notch-filter" för 8546 som ska lugna ner mellanregistret. 0,8mH-10uF-12ohm. Detta är placerat före filtret för att inte påverka spolens funktion (antar jag). Det kommer ju då att ligga parallellt även med diskanten och dess filter.
Nu börjar det hända grejer. Det första jag märkte var att dämpsatsen för diskanten egentligen spelade väldigt liten roll. Efter mycket labbande med olika motstånd kopplade jag helt sonika bort filtrets ingång till diskanten. Det spelade ändå

Tydligen letar sig signalen igenom bakvägen och det kanske är vad en erfaren elektronikingejör skulle förväntat sig men jag har svårt att förstå att det som länken 0,8mH-10uF-12ohm är något som har i diskanten att göra! Och, hur får man dämpsatsen till diskanten att fungera som man tänkt sig?
/Jocke