Bygga hemstudiorum

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
platon1980

Bygga hemstudiorum

Inläggav platon1980 » 2007-09-14 00:07

Ja, snart är det förhoppningsvis dags att få ett eget rum i ny, större lägenhet. Nackdelen är att det finns grannar. Målet är att få ett dött rum med en del dämpning utåt. Det ultimara vore så klart att bygga dubbel/trippel/quadragipsväggar, men då blir det ingen yta kvar.
Jag tänkte således regla (70x45) väggarna i "studiorummet", fylla med isolering, på med svart tyg och montera träpaneler/brädor i lagom mängd//bredd/storlek. Jag har sökt på forumet men inte riktigt hittat den information jag önskar, så nu undrar jag som alla andra vilken isolering jag ska använda. Standardskiva glasull/stenull finns överallt, men ska jag satsa på något med högre densitet, typ vägg/golv skiva? Eller ska jag köra med 50mm och luftspalt, eller standard 70mm dikt mot vägg?

Ni kan ju sånt här :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-14 00:32

Ska det vara en studio för att spela musik i, eller ett kontrollrum för att lyssna på musik som du skapat på syntar och dator, eller både ock?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2007-09-14 00:40

Både och...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-14 00:53

Brir det avdelat emellan?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2007-09-14 06:59

Nej, utrymmet tillåter inte det.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2007-09-14 07:33

Ska du isolera ljud mot grannen så ska du använda markskiva, ju
tjockare desto bättre. De är gröna och kompakta, används som
industriisolering och kostar ca 210:- för tre st 70 mm men finns i olika
dimensioner. Om du har begränsat utrymmer är det bättre att köra
tjocka skivor och direkt mot vägg än tunnare skivor och luftspalt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-14 08:23

Det blir inte mycket till ljudsiolering utåt med den beskrivna uppbyggnaden. Basen kommer att gå i princip rakt igenom. Ett rum i rummet är väl den enda lösning som ger det resultat som efterlyses.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Bygga hemstudiorum

Inläggav Almen » 2007-09-14 09:00

Låter skitskoj! :) Jag hittade en rolig sida på nätet av en kille som heter Ethan Winer, en hel del intressant där med bilder och så.

Annars tror jag spontant att "ett dött rum med en del dämpning utåt" är svårt att kombinera med "en studio för att spela musik i". Du får nog spela in musiken på annat ställe om du vill ha naturlig klang, litet akustiskt svar, och en någorlunda skön känsla för musikerna.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-14 09:44

Det behövs helt olika akustikoptimering för muscerande på instrumenten jämfört med lyssning på monitorerna.
En artikel i MoLT nr 4, 2006 "Musik i båda ändarna av rummet" handlar just om ett sådant rum med dubbla funktioner, både för musikframförande och musiklyssning.
När det gäller ljudisolering så har vi väl vid liknande diskussioner tidigare kommit fram till att en ljuddörr är det som ger mest till rimliga kostnader. För ytterligare ljudisolering krävs noggrann analys av professionell akustikexpertis, vilket i.o.f.s kan vara bra för invändiga akustikbehandlingen av rummet också.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-14 12:02

paa skrev:Det behövs helt olika akustikoptimering för muscerande på instrumenten jämfört med lyssning på monitorerna.

Jo, det där tål nog att upprepas. Möjligen går det om instrumenten är "elektriska" och ändå kräver en högtlare för lyssning. Akustiska instrument blir inte roliga i en dämpad miljö.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2007-09-14 18:48

Tjaa, jag ska ju inte spela ståbas och klarinett :) men väl massa synth och en del akustisk-, bas- och elgitarr. Och Rolandtrummor. Och lite sång. Därför känns ett lagom dött rum bra, som sen kan "fixas till" med reflekterande plattor på golv och väggar.

Hur stor skillnad kan det bli mellan golvplattor (typ 100-200kg/kbm) och vanliga väggplattor (30kg/kbm)? Alltså vad gäller dämpning ner i frekvens och även genomströmning.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-09-14 19:01

En idé som kanske kan funka och ge dig viss flexibilitet:
Spika ihop kassetter/ramverk av brädor, tex 95x21 mm, fyll ramen med glasfiber eller stenullsskivor och kläd ena sidan med tyg, på den andra sidan spikar du fast en ”BAD-mask” i 3-4 mm plywood/masonit/MDF. Fäst hängöglor i ena kortsidan av ramverket.

Spika fast en överliggare med krokar vid taket i rummet så kassetten kan hängas upp med endera sidan inåt rummet. Tygsidan inåt rummet bör ge rejält med dämpning av diskant+mellanregister samt dämpning av bas och lägre mellanregister, BAD-sidan inåt rummet ger diffusion av diskant+mellanregister samt dämpning av bas och lägre mellanregister.

På Winers sida ”Real-Traps” http://www.realtraps.com/ visas en ganska effektiv Mondo-absorbent med andra vägghänganordningar, i den här länken på min ”taklampa” visas en kopia på RPGs curved BAD-panel: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... hlight=rpg (BAD = Binary Amplitude Diffsorber)

Går du djupare in i länkarna hittar du även en del svar på absorbtion/diffusering, effektivitet vid olika frekvenser etc.

Återgå till DIY-forum