Gainclone hjälp, snälla

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
postpunk

Gainclone hjälp, snälla

Inläggav postpunk » 2004-06-30 14:37

Hejsan! Jag skulle vilja ha lite hjälp med mitt Gainclone bygge.
Jag trodde att jag skulle kunna fixa det lätt och att jag sedan stolt skulle kunna skriva om resultatet här.. men jag är nog för okunnig, är jag rädd. :oops:

Jag har en 23-0-23 trafo, tre kablar på sekundärsidan samtliga märkta. Som jag fattat det ska man få 23v*1.414 efter likriktárbryggan, men jag får 42v. varför??? ska det vara så??? då har jag inte nollan inkopplad alls.'
Skitsamma tänkte jag om ovanstående, jag fattar ju inte riktigt det här, jag körde vidare... jag gjorde som jag tolkade schemat och satte glättningslytar mellan + och - matningen och transformatorns nolla. Då fick jag över 60v.
Jag sliter mitt hår. Det är denna jag försöker bygga(men med bara en likriktarbrygga)
http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjm ... iy_gc.html
Jag har redan testat tre trafos och 2 bryggor, så mina grejer bör det inte vara fel på. :cry:

Snälla ni som kan, hjälp mig

MVH
Erik

Edit: Är det transformatorns nolla som man ska använda som jord, eller var får man jorden ifrån??? Jag har ojordade eluttag i min kåk.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-06-30 15:26

Bild

jag fattar inte.. kolla den här.. varför får han inte dubbla volten som jag??
Bild

Och positive return/negative return.. vad är det och varför vill man ta ut det för? trafons nolla då? Och i översta bilden finns minsann ingen positive och negative return?

Kolla schemat nedan, där ser det ut som om jorden ska tas mellan de två glättningslytarna, är det så? Och om man inte har positive och negative return, utan bara en nolla, hur gör man då? Inte kopplar kondningar till den på samma sätt som om man nu hade en positive och negative return? Ser det inte ut som om positive och negative ground även skall vara kopplade till varandra?
Och sedan, när man fått till det, skall signal ground vara kopplad till powerground?

Bild

http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjm ... y_gc1a.gif verkar inte som bilden vill visa sig..

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-06-30 17:31

Mätte du spänningen över ena kondensatorn?
Tycker att det låter som att det är rätt kopplat, se länk nedan för tydliga kopplingsscheman för nätdelar. Det första schemat är samma som du har börjat bygga fast med lite filtrering.

http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-06-30 19:22

Är det inte mellan 0 och + eller 0 och - man ska mäta? förstod det som att du mätte mellan + och -...
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Zunken

Inläggav Zunken » 2004-06-30 19:28

Mäter du mellan + och - får du 46 V minus spänningsfall över dioderna => 42 V kanske.
Med kondingarna inkopplade får du 42*1,414 = ungefär 60 V.

Är själv inte så bra på elbiten men ovanstående förklaring var den jag fick då jag höll på med mitt GC-bygge.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-06-30 21:26

Tackar, tackar!
Just vad jag behövde höra, faktiskt :D

He-he, jag visste inte att + och - skall mätas mot nollan, men om jag tänker efter lite så är et ju helt logiskt. Vilken aha-upplevelse 8O . Då hade jag gjort rätt från början då :) , och dessutom fattar jag nu varör mina mätningar som jag gjort i andra örstärkare blivigt fel :roll: Nu fick jag nyckeln som jag letat efter, man är ju ingen Edison som kan klura ut allt själv.
kanon! Då kan jag ju provspela imorgon :wink:

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-07-01 13:08

shaa-laa-laa - laa - laa :D :!:

Den funkar!!!

:?: Jag har nu en ny undring: kondningen på ingången på en gainclone (eller vilken audioförstärkare som helst), måste den vara bipolär? Och om så är fallet, kan man ta en, säg 50v 3.3uf, oscon istället som tål en del back(jag har ett antal osconar)?

Vad händer förresten med ljudet (i teorin) om man ökar respektive sänker mikrofarden på kondningen? :?:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-01 13:37

postpunk skrev:shaa-laa-laa - laa - laa :D :!:

Den funkar!!!

:?: Jag har nu en ny undring: kondningen på ingången på en gainclone (eller vilken audioförstärkare som helst), måste den vara bipolär? Och om så är fallet, kan man ta en, säg 50v 3.3uf, oscon istället som tål en del back(jag har ett antal osconar)?

Vad händer förresten med ljudet (i teorin) om man ökar respektive sänker mikrofarden på kondningen? :?:

Det funkar säkert med en vanlig lyt, men hififolket rynkar gärna på näsan då. Bipolär är bättre, eller varför inte en polynånting som inte är ellyt. Alternativt parallellkoppla den bipolära med en liten en.

Om man minskar värdet ökar undre gränsfrekvensen. Tillsammans med motståndet som säkert sitter mot jord innanför kondingen bildas ett HP-filter med -3dB-frekvens f0=1/(2*pi*RC). f0 brukar vara typ 20Hz högst.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-07-01 14:10

Man tackar för hjälpen Svante!

Jag läste just att man kan strunta i ingångskondningen om signalkällan man ämnar använda inte är DC kopplad på utgången.

Min nästa fråga är given: Hur kan man kontrollera hurvida en given signalkälla är DC kopplad på utgången :?: (Tänkte nästan hacka dit en öronsnäcka och kolla om det brummar, men det borde ju gå att kolla utan att ev. bränna upp fullt fungerande lurar.)

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2004-07-02 16:21

Ja, jäflar. Gick utmärkt med elektrolyter. Tur att man inte är "audiofil"?

Nu blev jag sugen på att bygga en bryggad också. Detta lilla projekt var kul. Jag tycker att det är roligare att löda än att lyssna har jag upptäckt. Jag njuter inte mer av mina skivor bara för att det låter bättre faktiskt. :twisted:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-02 18:05

Javisst är det härligt, och visst låter det mycket bättre när man byggt själv. Önskar alla förstod det, och vad det innebär... :wink:

Nackdelen med att inte ha en konding på ingången är väl att man aldrig vet vad som kommer att kopplas in på den. Det gör dock att man kan överdimensionera kondingen lite, eftersom det kanske sitter en till på utgången på drivande förstärkaren.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-07-02 19:46

postpunk: anledningen till att man inte brukar ha elektrolyter på vissa ställen är (av vad jag förstått) att dom inte klarar höga frekvenser.
men på en typ 5uF eller nåt så klarar den sej upp över 20.000Hz så det ska väl inte vara hörbart, sen snackas det ju om rippel och annat, då ska polypropylenkondingar vara bättre.
Mycket kul - lite tid

Återgå till DIY-forum