Graham Holliman Velocity Coupled Infra Bass Speaker?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Graham Holliman Velocity Coupled Infra Bass Speaker?

Inläggav Helmut » 2007-09-28 01:17

Någon som vet mer om denna superbas som nästan kan återge likspänning?
Skall tydligen vara en medelstor sluten låda utan högtalarelement. På lådan sitter ett rör och på röret sitter högtalarelementet monterat. Ljudtrycket från högtalaren går dels ner i den slutna lådan och dels ut genom den öppna delen av röret.
Finns det några formler eller ritningar någonstans på nätet.

Hittade lite material på.

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=88593

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-28 05:55

Ritningar fanns ju med i din länk. Men jag hittade inga mätningar som kan antyda om burkens prestanda :). Betänk att konstruktionen är från 80-talet och har haft godtid på sig att utveclas till den perfekta superbasen :roll: det är bara ingen som verkar ha tänt på iden.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2007-09-28 20:56

Ritningen påminner mycket om Radio & televisions hornhögtalare med sluten låda från 70 talet.
Jag plockade ihop några lådor. Vad jag kommer ihåg så var det bra tryck och ren bas i R&Tv lådorna men jag sålde mina lådor eftersom dom inte gick särskilt långt ner i basen för att pass ihop med orgelmusik.
Läser man teorin bakom Graham Hillman lådorna får jag en känsla av att bandpass lådorna är en modernare konstruktion av Graham Hillman lådorna.
Frågan är om det finns någon modernare konstruktion som ligger mitt emellan R&Tv hornet och Graham Hillman.
Vilka värden skall elementet ha i en sån konstruktion.
Var R&Tv hornhögtalarna med sluten låda en hornhögtalare? Gjorde jag något fel som inte fick ut toner under 40 Hz i mina R&Tv lådor?

Återgå till DIY-forum