Bygge med mätningar! SS21W/8554 (utan -00) och SS2905/9000

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2007-10-02 19:47

Ser trevlig ut!

Men räcker 50mm port?
/Kristian

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-10-02 20:17

på mätningarna ser det ut som om portens output ligger alldeles för lågt

den i efterhand summerade tonkurvan för port och element blir ju då fel

coolt med en old school högtalare a'la b&w :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-10-02 20:39

Vilken fin högtalare! :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2007-10-02 22:53

celef skrev:på mätningarna ser det ut som om portens output ligger alldeles för lågt

den i efterhand summerade tonkurvan för port och element blir ju då fel

Jag hade en lång paus i bygget då jag helst hade velat göra en utomhusmätning. Av en eller annan anledning blev det liksom aldrig av. Så en del vatten flöt under broarna i Paris och hemma hos Svante mekades det en del i kammaren.

Helt plötsligt en dag hade Svante implementerat room-gain i !Basta och allt verkade stämma. Det vill säga det vi hörde och simulerade stämde väl. Jag tror nog att mätningen vi gjorde i närfält var bra men inte helt perfekt. Jag har faktiskt plottat in roomgainet på mätningarna vi gjorde och så fel verkar inte de vara heller. Om jag hittar igen alla gamla filer och papper kanske jag laddar upp fotografier och skärmdumpar någon dag.

Jag hade redan min flytt till Australien i hasorna och högtalarna blev lidande igen. När jag nu kom hem en sväng för någon månad sedan tog jag tag i dom igen och gjorde klart dom.

Tyvärr hade jag bara en dator med en avrullande bas att tillgå som signalkälla när jag provlyssnade. Jag tyckte dom fortfarande lät lite tunt tyvärr. tunnheten borde inte ha med det avrullande ljudkortet att gör tyvärr. Verkar som om det är lite för dåligt krut 120-80 Hz.

Nästa sommar när jag kommer hem till svedala igen ska jag ta mig en ny titt på dom igen. Det får bli en mer seriös genommätning igen. Jag tror bland annat att jag borde kunnat göra mer med diskantbaffelns utformning. Kanske måste backa lite på volymen och dämpningen också. Jag får höra hur dom låter då helt enkelt.

Jag hade bland annat tänkt mig ett träblock i al som avslutning bakåt efter diskant baffeln.

celef skrev:coolt med en old school högtalare a'la b&w :)

Tack, med tanke på att jag inte la ner speciellt mycket tid på ytfinnish är jag överraskad över hur schyssta dom såg ut.

Föregående

Återgå till DIY-forum