Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Varför vill du byta till ett annat diskantelement? Är det designade inte tillräckligt billigt (eller dyrt, vad vet jag)?
Just i denna konstruktion tror jag inte att det är speciellt lyckat att använda andra baselement då frekvensgången, känsligheten, filtret, och närheten till begränsningsytorna är avpassade efter varandra.
Johan_Lindroos skrev:Det är klart att det "fungerar" med innebörden att det kommer ljud ut ur högtalaren! Men vad menar du då? Jag känner att det är något du vill framföra.
Morello skrev:Johan_Lindroos skrev:Det är klart att det "fungerar" med innebörden att det kommer ljud ut ur högtalaren! Men vad menar du då? Jag känner att det är något du vill framföra.
Undrade bara varför Max inte tror att basen fungerar. Jag som hört högtalaren vet ju att den fungerar.
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Johan_Lindroos skrev:Det är klart att det "fungerar" med innebörden att det kommer ljud ut ur högtalaren! Men vad menar du då? Jag känner att det är något du vill framföra.
Undrade bara varför Max inte tror att basen fungerar. Jag som hört högtalaren vet ju att den fungerar.
Nog tror jag att den fungerar allt (LTS-basen alltså)... Men jag begriper inte HUR det kommer sig att den gör det i den lådan. Volymen verkar för stor och Fs ligger ju högt på själva elementet. Hur man får den till att ha -8dB vid 19Hz, som uppges, det förstår jag mig inte på. Någon som kan förklara hur det går till?
Johan_Lindroos skrev:Max, det ser nu ut som om det inte är några LTS trevägare längre. Dina funderingar känns för mig som om de behöver struktureras upp en aning om det ska kunna bli bra högtalare (om nu det är syftet, om det bara ska låta pip och tut så kommer det såklart att funka hur du än kopplar).
Belker skrev:Förstår inte vad LTS 3-vägare har med saken att göra? Du vill ju byta både diskant och bas=helt annat djur.
Ang. avstämningen kan det ha med filtret att göra. Den delas ju passivt rätt lågt så en del serieresistans lär ju komma till=>större låda, djupare bas, sämre verkningsgrad. Kanske. Kolla som sagt i Molt.
Belker skrev:Metallburksåtervinningsbehållare är ett annat långt ord
Svante skrev:Belker skrev:Metallburksåtervinningsbehållare är ett annat långt ord
Det är skönt att se att någon tar ihop skrivning på allvar!
Morello skrev:
Jasärskrivningarärjuintesåkul
Martin skrev:"BUUuuuum...BUUuuuum ...fladder-plopp."
Max_Headroom skrev:Men jag begriper inte HUR det kommer sig att den gör det i den lådan. Volymen verkar för stor och Fs ligger ju högt på själva elementet. Hur man får den till att ha -8dB vid 19Hz, som uppges, det förstår jag mig inte på. Någon som kan förklara hur det går till?
Dahlqvist skrev:Martin skrev:"BUUuuuum...BUUuuuum ...fladder-plopp."
Är det så du upplever högtalaren? Eller är det en gissning som grundar sig på att du inte förstår hur den är konstruerad?
Undrar,
Dahlqvist
Martin skrev:Men jag får väl ta och läsa nån molt kanske.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster