LTS 3-vägare, variant

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

LTS 3-vägare, variant

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-21 15:31

Högtalar pulandet rullar vidare och flera alterativ finns att välja på.
LTS 3-vägare verkar vettig. Grejjen är den att jag vill använda en annan diskant. Borde gå, med ändringar av filtret.
Värre då med basen. Där körs ett element med Qts på ca 0,4 och Vas på 40 liter och med Fs på 40Hz. Monterat i en låda på 55 liter. Borde inte fungera alls, tycker jag då (lådan verar vara väldigt stor)... Hur har man fått det att funka?

Jag skulle vilja hålla ner budgeten genom att använda mina nuvarande 8"are. Den har helt annan uppbyggnad, men bra känslighet, stor fet magnet och lång slaglängd. Jag tror inte det skulle gå att köra med 55 liters låda, inte en chans. Men man kan ju bygga en mindre volym för basen och ha samma placering av elementet...

Kan man, rent principellt, använda vilken bas som helst så nära golvet? Ställer det några specilla krav?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: LTS 3-vägare, variant

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-21 17:29

Varför vill du byta till ett annat diskantelement? Är det designade inte tillräckligt billigt (eller dyrt, vad vet jag)?

Just i denna konstruktion tror jag inte att det är speciellt lyckat att använda andra baselement då frekvensgången, känsligheten, filtret, och närheten till begränsningsytorna är avpassade efter varandra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-21 17:34

Varför skulle inte basen fungera? :?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-21 17:43

Det är klart att det "fungerar" med innebörden att det kommer ljud ut ur högtalaren! Men vad menar du då? Jag känner att det är något du vill framföra.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-21 17:52

Johan_Lindroos skrev:Varför vill du byta till ett annat diskantelement? Är det designade inte tillräckligt billigt (eller dyrt, vad vet jag)?

Just i denna konstruktion tror jag inte att det är speciellt lyckat att använda andra baselement då frekvensgången, känsligheten, filtret, och närheten till begränsningsytorna är avpassade efter varandra.

Diskanten: Jag har redan en seas-diskant som jag gillar. En softdome. Ingen billig historia det heller. Jag tror inte att det är någon jätteskillnad i ljud på dom, men jag tror den jag redan har är lite "mjukare" till karraktären (om än kanske mindre exakt). Jag har inte provlyssnat LTS-varianten, men den var med bland tänkbara köp när jag köpte mina som jag har nu. Mest en smaksak och inbillning, jag har egentligen inga tekniska skäl.

Basen: Filtret till basen hade jag ändå räknat med att få göra om. Känsligheten på 93dB borde räcka. Jag provade nyss att ställa en av mina burkar som dom sitter i nu, direkt på golvet. Ganska nära bakvägg. Lät helt OK. Klart inte något seriöst test, men hade det låtit skrutt hade det ju hörts...
En variant jag kan tänka mig är att bygga basdelen så jag kan bygga om:

- Dels köra med dom basar ju nu redan äger
- Dels köra med 1 LTS-bas per låda
- Dels köra med 4 KTS-basar per låda.

Det kan enkelt genomföras med utbytbara bafflar samt en extra grej inne i lådan för att ändra lådvolymen. Filter kan ju enkelt göras så att man har dom på lösa delar som kan koppla i och ur med banankontakter. Det ger visserligen 1 extra kontakt signalen ska gå genom, men jag tror inte att det kommer att påverka ljudet alltför mycket (om ens hörbart).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-21 18:14

Johan_Lindroos skrev:Det är klart att det "fungerar" med innebörden att det kommer ljud ut ur högtalaren! Men vad menar du då? Jag känner att det är något du vill framföra.

Undrade bara varför Max inte tror att basen fungerar. Jag som hört högtalaren vet ju att den fungerar. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-21 18:23

Morello skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det är klart att det "fungerar" med innebörden att det kommer ljud ut ur högtalaren! Men vad menar du då? Jag känner att det är något du vill framföra.

Undrade bara varför Max inte tror att basen fungerar. Jag som hört högtalaren vet ju att den fungerar. :wink:

Nog tror jag att den fungerar allt (LTS-basen alltså)... Men jag begriper inte HUR det kommer sig att den gör det i den lådan. Volymen verkar för stor och Fs ligger ju högt på själva elementet. Hur man får den till att ha -8dB vid 19Hz, som uppges, det förstår jag mig inte på. Någon som kan förklara hur det går till?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-21 18:24

He, Morello, då var vi inne på samma spår.

Max, det ser nu ut som om det inte är några LTS trevägare längre. Dina funderingar känns för mig som om de behöver struktureras upp en aning om det ska kunna bli bra högtalare (om nu det är syftet, om det bara ska låta pip och tut så kommer det såklart att funka hur du än kopplar :wink: ).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-21 18:45

Max_Headroom skrev:
Morello skrev:

Nog tror jag att den fungerar allt (LTS-basen alltså)... Men jag begriper inte HUR det kommer sig att den gör det i den lådan. Volymen verkar för stor och Fs ligger ju högt på själva elementet. Hur man får den till att ha -8dB vid 19Hz, som uppges, det förstår jag mig inte på. Någon som kan förklara hur det går till?

Jag har inte tillräckligt med info om högtalaren för att kunna approximera nedre gränsfrekvens, men man kan vara helt säker på att informationen i ditt första inlägg (Qts, fs, Vas, Vb) inte räcker till. Vidare innebär den ganska stora lådan att porten kommer att kunna drivas lätt. Är bara motorstyrkan tillräcklig är det fullt möjligt att bidraget från portens passband medger -8dB vid 19Hz. 8)

Det finns en beskrivning samt mätningar i någon gammal Molt, som säkert kan räta ut dina frågetecken. :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-21 19:01

Johan_Lindroos skrev:Max, det ser nu ut som om det inte är några LTS trevägare längre. Dina funderingar känns för mig som om de behöver struktureras upp en aning om det ska kunna bli bra högtalare (om nu det är syftet, om det bara ska låta pip och tut så kommer det såklart att funka hur du än kopplar :wink: ).

Klart det ska bli bra. Jag har kikat lite i LSPcad som hastigast på själva placeringen av basen. Varför har ingen gjort detta förut? Så vitt jag kan bedömma så finns mycket positivt att hämta redan här.
Konceptet är ju klart och mycket finns beskrivet i gamla moltar, som jag inte har, men kommer att försöka få tag i. Jag har särtrycket HiFi-kit säljer, men det sa inte så mycket. Om inte annat kostar basarna 1700 spänn vilket måste betraktas som överkomligt.
Diskanterna gillar jag inte utseendet på och så trivs jag bra med dom jag har, så det blir samma, trots att filtret måste göras om.

Men det finns ju fler vägar att gå. Lösa baslådor är en. Blir ett 3-vägsbygge för dyrt kan 2 subbor med NHT 12"are (eller nåt) vara en framkomlig väg också.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-06-21 19:24

Jag förstår mig inte heller på LTS trevägare. Hur är den avstämd egentligen? En oktav under fs eller med jättestor låda? 8O

"BUUuuuum...BUUuuuum ...fladder-plopp." :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-21 22:08

Varför skulle den vara avstämd vid 20 Hz? :?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-06-21 22:41

Förstår inte vad LTS 3-vägare har med saken att göra? Du vill ju byta både diskant och bas=helt annat djur.

Ang. avstämningen kan det ha med filtret att göra. Den delas ju passivt rätt lågt så en del serieresistans lär ju komma till=>större låda, djupare bas, sämre verkningsgrad. Kanske. Kolla som sagt i Molt.

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-06-21 22:45

Vad betyder LTS ??? Lame Trash Speaker ? :lol: :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-21 22:54

Belker skrev:Förstår inte vad LTS 3-vägare har med saken att göra? Du vill ju byta både diskant och bas=helt annat djur.

Ang. avstämningen kan det ha med filtret att göra. Den delas ju passivt rätt lågt så en del serieresistans lär ju komma till=>större låda, djupare bas, sämre verkningsgrad. Kanske. Kolla som sagt i Molt.

Basen i bak, nere vid golvet. Samma mått på baffeln för att slippa tjafs med mellanregistret. Kanske samma baselement, eller åtminstone så att det går att bygga om enligt inlägg ovan. Så jag tycker jag är ganska mycket inne på "rätt spår". Elementet jag tänkt använda har vissa likheter med LTS-elementet bl.a. har båda kraftiga motorsystem, LTS lite starkare. Jag täker i alla fall undersöka själva konceptet mera. Eftersom det går att bygga lådan så otroligt anpassningsbar så är det egentligen inget att förlora. Funkar det inte bra så är det ju bara att byta bas och dess filter. Då har man i så fall en 3-vägs LTS med en annan diskant.
Jag har tittat på filtren till 3-vägaren och ser inget konstigt. Att byta diskant och konstruera ett nytt filter är fullt genomförbart.

När det gäller basen och den misstänkt stora volymen är du kanske på rätt spår. Det går ju att kolla upp.

Edit: Jag har kollat nu. Det verkar helt klart som att du är på rätt spår. Jag har kikat på hur mitt eget element skulle bete med motsvarnde filter. Elementet verkar bete sig helt annorlunda. Och det går djuuupt. I rum så får jag -3dB vid typ 23-24Hz! Med den placeringen när golv och bakvägg! Men konutslagen verkar bli ganska stora. Redan vid 10W börjar elemetet att bottna och då är ljudtrycket sketna 100dB lite drygt.
Kan Öhman (eller vem som nu specat LTS-elementet) ha valt den höga resonensfrekvensen för att få mindre konutslag och kunna spela högre?
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-06-21 23:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-06-21 23:00

Ok, du är ute efter lådan! Jag förstår... Den är ju nästan avsedd att labbas med tack vare baselementsuppgraderingsmöjligheten.

Metallburksåtervinningsbehållare är ett annat långt ord :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-21 23:08

Belker skrev:Metallburksåtervinningsbehållare är ett annat långt ord :D

Det är skönt att se att någon tar ihop skrivning på allvar!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-21 23:10

Svante skrev:
Belker skrev:Metallburksåtervinningsbehållare är ett annat långt ord :D

Det är skönt att se att någon tar ihop skrivning på allvar!

Jasärskrivningarärjuintesåkul
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-21 23:20

Morello skrev:
Jasärskrivningarärjuintesåkul

Speciellt inte om man jobbar med fel analys. 8) Åter till ordningen nu, f'låt Max_ 8O

Även jag svårt att få till -8 dB vid 19 Hz i mina simuleringar, jag skulle gissa att man tänkt sig lite rumslyft vid de lägsta frekvenserna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-06-23 10:20

Martin skrev:"BUUuuuum...BUUuuuum ...fladder-plopp." :)

Är det så du upplever högtalaren? Eller är det en gissning som grundar sig på att du inte förstår hur den är konstruerad?

Undrar,

Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-06-23 10:38

Den som tycker eller anser att trevägaren är en udda fågel med konstig placering av basen och med knepig avstämning kanske ska kolla närmare på Carlssons *trevägare! :wink:

*D v s Kolboxen, OA116 samt OA2212
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-06-23 10:41

Max_Headroom skrev:Men jag begriper inte HUR det kommer sig att den gör det i den lådan. Volymen verkar för stor och Fs ligger ju högt på själva elementet. Hur man får den till att ha -8dB vid 19Hz, som uppges, det förstår jag mig inte på. Någon som kan förklara hur det går till?

Om jag uppfattat konstruktionen rätt så är LTS-lådan lite speciell i det att den utnyttjar Helmholtz-resonansen maximalt. För att detta skall fungerar krävs ett element som är mycket motorstarkt för att kunna sätta fart på luften i lådan (det är LTS-basen) samt en låda som har mycket små förluster. LTS-lådan innehåller ju bara lite plastvadd för att minimera förlusterna samtidigt som man kan tillgodogöra sig den isotermiserande effekten. Basreflexröret är desutom rejält tilltaget med koniska avslut för att minimera kompressionseffekterna i röret. LTS-basen är ett ganska ovanligt baselement. Det är därför inte konstigt att dimensioneringen av lådan är "lite ovanlig" tycker jag.

Alla elementen för LTS-högtalaren är speciellt framtagna för denna högtalare. Detta gäller både småsignalsparametrarna samt beteende vid höga nivåer. Andra element= annat koncept= annan högtalare. Men själva lådbyggsatsen är ju fenomenal som man vill köra DIY med samma elementplacering och elementstorlekar. Någon "LTS-högtalare" blir det inte, men det kanske inte gör så mycket å andra sidan om man har fått det som man själv vill.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-23 11:27

Dahlqvist: Jag har börjat kika mer nogrannt på konceptet. Basen jag har tänkt löra med har FET magnet och är rejält motorstarkt, dock inte i paritet med LTS-basen (mina element väger bara 2,5 kg styck, varav nästan allt är magnet). Det borde dock vara fullt möjligt att placera den på samma ställe. Avstämmningen och dimensioneringen av lådan blir mer konvensionell. I rum får jag -3dB under 30Hz.

Jag har också kollat på bas + filter i LTS-burken och nu börjar jag fatta lite av hur den kan fungera i den förhållandevis stora lådan. Även mitt element kommer med ett liknanade filter att kunna jobba i en relativt stor låda och porten kommer att bli lättdriven. Det ser ut att bli ett spännande projekt i vilket fall som helst. Skulle det gå på tok kommer jag att se till att ha lådan utförd så att jag snabbt och lätt kan byta bas till en eller 4 LTS-8or!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-06-23 17:58

Dahlqvist skrev:
Martin skrev:"BUUuuuum...BUUuuuum ...fladder-plopp." :)

Är det så du upplever högtalaren? Eller är det en gissning som grundar sig på att du inte förstår hur den är konstruerad?

Undrar,

Dahlqvist

Nej, jag har inte hört högtalarna. (edit: kom på att jag faktiskt har det :) fast bara kort med okänd musik i okänt rum) Det är en (kanske halvt oseriöst uttryckt) undran hur det är tänkt med konstruktionen egentligen. Ett q på 0.33 stor låda högt fs: 43Hz Ska kunna spela frekvenser på 19Hz osv. Det känns lite pressat på något sätt. Men jag får väl ta och läsa nån molt kanske.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-06-30 11:43

Martin skrev:Men jag får väl ta och läsa nån molt kanske.

Låter som en bra idé. Kompletta mätningar finns på både element och färdig högtalare. Fb ligger för övrigt på ca 28 Hz. Mätningar av undre gränsfrekvens är ju kraftigt rumsberoende och den som vill jämföra gör nog klokt i att ta reda på de exakta mätförhållandena och nivåjusteringar som gjorts. Dessutom är ju småsignalbeteende inte allt: även nivå och distortion vid en viss frekvens är ju av vikt.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-07-10 16:13

Öhman skrev en kort artikel i MoLt om alla LTs-elementen och där kommenterade han att många har frågat om de ovanliga parametrarna men att de är valda för att erhålla ett konsekvent beteende både vid små signaler och stora signaler, vilket befrämjar "musikalitet" (sorry) och frihet från stress i ljudet.

Återgå till DIY-forum