För feg att testa slutsteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

För feg att testa slutsteg

Inläggav Helmut » 2007-10-18 21:22

Skall provköra 8 st Allt om Electronik Millenium slutsteg. Vågar dock inte köra med raka kablar mellan slutsteg och nätaggregat. Hur lågt motstånd kan jag ha mellan nätaggregatet och förstärkaren utan att riskera att någon komponent brinner upp. Jag brukar koppla in 700 ohms motstånd men har en känsla av att motståndet är för högt. När jag konstaterat att utgången verkar ok och det inte finns någon likspänning på utgången och spänningen är lika på plus och minuspolen vill jag sätta in lägre motstånd och koppla in högtalaren för att testköra någon timme innan det är tid för att köra medraka kablar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-18 22:18

Lägg dit sladdsäkringar, alltså säkringshållare typ för bilbruk i sladdarna.

AoE:s byggen brukar väl vara ganska säkra ändå. Men dubbelkolla och trippelkolla att du lött rätt innan.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

manw

Inläggav manw » 2007-10-19 07:45

För att testa förstärkaren utan last, så kan du ta ett par små 100-ohmare i serie med tilledningarna, de brinner snabbt av om det börjar gå för mycket ström. Fast detta funkar ju bara om du kör utan last, men man måste ju börja utan last och mäta på att man inte har DC på utgången, ställa biasström i utgångsteget etc.

Första gången jag kopplar in nätdelar, brukar jag koppla en vanlig glödlampa i serie på primärsidan. Har du en nätdel med trafo och kondingar, så kommer glödlampan till att börja med att lysa, och dimmas-slockna när kondingarna är laddade. Har man däremot kopplat fel så fortsätter lampan att lysa utan att något går sönder.

Återgå till DIY-forum