silverminken skrev:Hej!
Mitt slutsteg la av igår så jag började plocka isär det i morse...
Tänkte ladda ur kondenstatorerna innan jag börjar pilla. Det ligger 50 volt på dem och då är frågan vad jag kan koppla in för motstånd utan att de brinner upp.
Hittade 3 st parallellkopplade 150R motstånd = 50 ohm, varje har en effekttålighet på 13Watt. Vad blir totala effekttåligheten? Kommer inte ihåg hur man räknade ut detta och hittar ingen bra bok i bokhyllan heller...
Det kommer ju att gå U/R=50/50=1 amp genom dem. Då blir effektutvecklingen U*U/R=2500/50=50 Watt, eller? Fixar motstånden det?
Tacksam för hjälp!
Du kan räkna på flera sätt. Effekttåligheten för de tre tillsammans blir 13*3=39 watt. Eftersom de är lika, så fördelas effekten jämnt, och då går det bra att räkna så.
Effekten i dem blir, kortvarigt, P= U²/R = 50²/50=50 watt som du säger. Eftersom det är kortvarigt är det säkert ok.
Du kan också räkna på dem var för sig, då blir det, per motstånd, 50²/150=50/3=17 watt, vilket är precis lika ok.
Faktum är att det nog räcker med ett motstånd. Det går ju fort att ladda ur kondingarna och motståndet hinner knappast bli särskilt varmt. Vill du vara helt säker på att hålla dig inom specen så kan du seriekoppla två stycken i stället, då blir effekttåligheten 26 watt och den pålagda kortvariga effekten 50²/100=25 watt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.