Felsökning slutsteg (f.d effektålighet parallellkoppling)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
silverminken

Felsökning slutsteg (f.d effektålighet parallellkoppling)

Inläggav silverminken » 2007-10-20 11:45

Hej!

Mitt slutsteg la av igår så jag började plocka isär det i morse...

Tänkte ladda ur kondenstatorerna innan jag börjar pilla. Det ligger 50 volt på dem och då är frågan vad jag kan koppla in för motstånd utan att de brinner upp.

Hittade 3 st parallellkopplade 150R motstånd = 50 ohm, varje har en effekttålighet på 13Watt. Vad blir totala effekttåligheten? Kommer inte ihåg hur man räknade ut detta och hittar ingen bra bok i bokhyllan heller...

Det kommer ju att gå U/R=50/50=1 amp genom dem. Då blir effektutvecklingen U*U/R=2500/50=50 Watt, eller? Fixar motstånden det?

Tacksam för hjälp!

Edit: Rubrikbyte
Senast redigerad av silverminken 2007-10-20 13:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Effekttålighet parallellkoppling motstånd

Inläggav Svante » 2007-10-20 11:55

silverminken skrev:Hej!

Mitt slutsteg la av igår så jag började plocka isär det i morse...

Tänkte ladda ur kondenstatorerna innan jag börjar pilla. Det ligger 50 volt på dem och då är frågan vad jag kan koppla in för motstånd utan att de brinner upp.

Hittade 3 st parallellkopplade 150R motstånd = 50 ohm, varje har en effekttålighet på 13Watt. Vad blir totala effekttåligheten? Kommer inte ihåg hur man räknade ut detta och hittar ingen bra bok i bokhyllan heller...

Det kommer ju att gå U/R=50/50=1 amp genom dem. Då blir effektutvecklingen U*U/R=2500/50=50 Watt, eller? Fixar motstånden det?

Tacksam för hjälp!

Du kan räkna på flera sätt. Effekttåligheten för de tre tillsammans blir 13*3=39 watt. Eftersom de är lika, så fördelas effekten jämnt, och då går det bra att räkna så.

Effekten i dem blir, kortvarigt, P= U²/R = 50²/50=50 watt som du säger. Eftersom det är kortvarigt är det säkert ok.

Du kan också räkna på dem var för sig, då blir det, per motstånd, 50²/150=50/3=17 watt, vilket är precis lika ok.

Faktum är att det nog räcker med ett motstånd. Det går ju fort att ladda ur kondingarna och motståndet hinner knappast bli särskilt varmt. Vill du vara helt säker på att hålla dig inom specen så kan du seriekoppla två stycken i stället, då blir effekttåligheten 26 watt och den pålagda kortvariga effekten 50²/100=25 watt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
silverminken

Inläggav silverminken » 2007-10-20 12:58

Tack för hjälpen Svante!

Precis som du sa så hann de inte ens att bli varma.

Spänningsmatningen till båda kanalerna verkar ok +-58V. Softstarten låter som att den fungerar, slår till efter ca 10 s. Men jag får ingenting på någon av utgångarna, varken likström (bra) eller något annat (inte så bra). Ingenting verkar bränt eller ryker, inga säkringar är paj så jag hittar inget självklart fel.

Det enda ljudet jag får ut ur stärkaren är något precis när jag slår av steget om jag har en insignal inkopplad.

Min enda idé är att relät som är kopplat till softstarten kanske har lagt av? Brukar man sätta ett sånt relä precis innan utgången?

Steget är ett Marantz SM-80

Någon som har någon idé, erfarenheter eller kanske kan rekomendera något bra serviceställe i Gbg?

Användarvisningsbild
silverminken

Inläggav silverminken » 2007-10-20 13:21

Bild

manw

Inläggav manw » 2007-10-20 13:50

Ta en vanlig 25W/230V glödlampa :wink: Blir i och för sig en större stötström på grund av att resistansen är lägre när den är kall, men det är fullt tillräckligt, och framför allt enkelt.

Användarvisningsbild
silverminken

Inläggav silverminken » 2007-10-20 14:48

Glödlampsförslaget har jag nog använt mig av i något annat sammanhang och det fungerar ju som sagt.

Bild

Inte bränt här heller (ser likadant ut på andra sidan).

Som sagt förslag på vad som kan vara fel eller rekomendation av serviceställe mottages gärna! :P

Användarvisningsbild
silverminken

Inläggav silverminken » 2007-10-20 15:18

När steget är inkopplat ligger det +-56V till båda kanalerna men när jag stänger av det så ligger det +56 på ena medans minus sidan laddas ur (sjunker med ca 1v på 5 sekunder). På andra kanalen är det tvärtom där ligger -56V stabilt medans positiva spänningen sjunker...

Kanske en ledtråd för någon? Eller kanske normalt med läckströmmar?

Luktar fisk en kort stund när man kopplar in det också, ozon? eller också är jag bara hungrig 8O

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-20 15:37

Det låter ju som att det ändå finns en säkring på minussidan som har gått. Kanske finns det också skyddskretsar som gör att utgångsrelät inte drar.

Du säger att det låter ur högtalarna när du slår av förstärkaren. Hur låter det? Ett klick? Musik? Distad musik? Svagt/starkt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-10-20 17:08

En eller flera av trissorna kan fortfarande vara trasig även att det inte syns. du ska nog mäta på dom innan du avfärdar det.

Användarvisningsbild
silverminken

Inläggav silverminken » 2007-10-20 17:33

Det låter ju som att det ändå finns en säkring på minussidan som har gått. Kanske finns det också skyddskretsar som gör att utgångsrelät inte drar.

En säkring borde det väl inte vara eftersom jag har +-56V när steget är igång. Det är bara när jag stänger av det som ena spänningen sjunker. Alla säkringar såg ok ut. Att utgångsrelät inte drar kan jag tänka mig (även om det klickar till efter ca 10s)

Du säger att det låter ur högtalarna när du slår av förstärkaren. Hur låter det? Ett klick? Musik? Distad musik? Svagt/starkt?

Svårt att säga eftersom det är så kort. Inte ett klick i alla fall. Fick för mig att det var en distad version av ingångsignalen när jag testade med ett par olika signaler. Svag var den också.

En eller flera av trissorna kan fortfarande vara trasig även att det inte syns. du ska nog mäta på dom innan du avfärdar det.

Hur kollar man lättast om en trissa är ok? måste man löda bort dem?[/quote]

Edit: La till lite info

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-20 21:21

silverminken skrev:

En säkring borde det väl inte vara eftersom jag har +-56V när steget är igång. Det är bara när jag stänger av det som ena spänningen sjunker. Alla säkringar såg ok ut. Att utgångsrelät inte drar kan jag tänka mig (även om det klickar till efter ca 10s)

Svårt att säga eftersom det är så kort. Inte ett klick i alla fall. Fick för mig att det var en distad version av ingångsignalen när jag testade med ett par olika signaler. Svag var den också.

Hur kollar man lättast om en trissa är ok? måste man löda bort dem?

Jag har varit med om en säkring i en TV en gång som nästan hade gått. När man mätte den med pipet i ohmmetern så pep det, men den hade fått en rasistans på ~5 ohm. Det gjorde att elektroniken fick för låg spänning och bilden blev tokig.

Nu tror jag inte att det har hänt för dig, men du bör nog mäta säkringarna iaf. Det duger inte att titta.

Det som får mig att misstänka säkringar är att det inte verkar som att det drar någon ström alls på ena halvan. Normalt laddar förstärkaren ur kondingarna när man slår av strömmen, men det sker ju inte på ena halvan, tydligen.

Transistorer av vanliga sorten mäter man med multimetern. De har ofta ett diodtestarläge som visar framspänningsfallet i en diodövergång. Man har ju två sådana i en transistor och man kan ofta mäta dem på plats med matningen avstängd. Är det en stereoförstärkare är det bra att kunna jämföra en trasig kanal med en hel.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-10-21 00:42

Många gånger kan effekttransistorerna ha separata säkringar vilket gör att drivstegen kan ha matningspänning men inte effektransistorerna. Det brukar resultera i att det finns en svag utsignal, ofta distorderad. Reläet på utgången brukar slå av för eventuell likspänning på utgången! För att kontrollera en transistor så måste du löda loss den ur kopplingen, annars vet du inte vad du mäter.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-21 02:06

PeterAkemark skrev: För att kontrollera en transistor så måste du löda loss den ur kopplingen, annars vet du inte vad du mäter.

Nja, måste och måste... Det går bra med trissan på plats, för det mesta, men det kan bli lite knepigare att tolka resultatet. Har man ett stereoslutsteg kan man som sagt jämföra mot den fungerande halvan.

Jag skulle mäta först utan att löda loss något, och löda loss det som jag tycker verkar skumt. Jag skulle också skaffa eller rita ett schema och kolla spänningarna på olika punkter med matningen påslagen.

Det är så stor risk att man sabbar kretskortet när man löder loss nåt, så man ska inte göra det i onödan.

Användarvisningsbild
silverminken

Inläggav silverminken » 2007-10-21 12:14

Jag har varit med om en säkring i en TV en gång som nästan hade gått. När man mätte den med pipet i ohmmetern så pep det, men den hade fått en rasistans på ~5 ohm. Det gjorde att elektroniken fick för låg spänning och bilden blev tokig.

Mätte också med pipet, så jag kanske ska kolla säkringarna en gång till. Kollade både för lågspänningen och högspänningen.

Ska göra ett försök att mäta utan att löda bort någonting för att se om det funkar att mäta så, annars får jag plocka fram lödstationen.

Måste fixa lite grejor innan jag sätter igång med detta bara men återkommer med resultat så fort jag börjat mäta.

Återgå till DIY-forum