av Piotr » 2007-10-27 23:50
Har införskaffat lite nya pryttlar och blev helt plötsligt medveten om att det är skitknepigt att hitta gamla hederliga blylödtenn nu. Nån enstaka variant kan man hitta men sortimenten hos de stora handlarna har reducerats ordentligt. Vad göra.. köpte en liten förpackning med ett blyfritt tenn, Kester '275' Sn95.5/Ag3/Cu0.5 (samma som Sigurd tipsade om i nån annan tråd). Innehåller ett "no clean" fluss som jag föredrar, det är det enda jag använt tidigare.
Var lite skeptisk till blyfritt tenn pga. det man läst på nätet. Det visade sig dock funka riktigt bra även fast man tydligt märker skillnad mot blyat tenn. Tar något längre tid för tennet att flyta ut men det väter och fyller bra.
Spetsen bör hålla ca 400C för blyfritt tenn men min 370C Weller spets på 3mm funkade bra. Lär öva på mindre känsliga komponenter ett tag dock så man får kläm på det.
Funderar på att försöka skaffa ett litet lager med blyat tenn ändå.. frågan är om man ska skaffa rent tenn utan harts?? Enligt tillverkarna så försämras flussmedlet med tiden och två-tre år anges som "hållbarhet". Kanske bättre då att köpa rent tenn och addera flussmedel separat?
Eller så ger man upp blyat tenn helt och hållet... äh jag vet inte!!
Skål!
/Peter