basar, stor eller flera små?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tekko

basar, stor eller flera små?

Inläggav Tekko » 2007-10-28 19:14

Har en diskussion med en på en irc kanal som oavsett vad jag säger insisterar på att ett stort element på 18" låter bättre än det antal mindre som ger ekvavilent konarea.

Vad tror ni ? Jag skulle helt klart välja en låda med 4-6st 10" ist för en låda med ett 18" då jag anser att flera små tillsammans låter bättre än ett ensamt stort.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-28 19:20

Eftersom olika modeller av element är så olika är det ju omöjligt att avgöra om flera små är bättre än ett stort och tvärtom.

Dock så kan det vara en stor fördel att kunna ha fler källor som man kan placera där man vill i rummet för att få bukt med en del ojämnheter i frekvenskurvan. Jag skulle alltså bygga fler små lådor än en stor (vilket jag också gjort)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-10-28 19:24

Jag skulle nog gå på en lösning med flera lådor med stora element...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-28 21:50

Finns ganska många fördelar med små element vill jag påstå. Enda egentlig nackdelen är väl att det blir dyrare.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-28 22:32

Rent kapacitetsmässigt så kan man ju räkna ut det i varje specifikt fall genom att multiplicera antal element, Sd och Xmax med varandra. Stora element har ofta större Xmax, så det behövs därför (typiskt) en större total membranyta med små element än med stora.

Små element har typiskt sina konuppbrytningar vid högre frekvenser, vilket är bra.

Riktverkan för flera små element blir dock kraftigare än det enstaka elementet. Detta gör att de små elementen faktiskt kan börja "rikta" vid lägre frekvenser än det stora elementet. Det spelar inte så stor roll om elementet bara ska användas för riktigt låga frekvenser.

Små element, som är flera, kan ju placeras på olika ställen i rummet, vilket kan vara en fördel och ett sätt att hantera rumsakustiska problem. Det kan också vara lättare rent praktiskt att leva med många smålådor än en bjässe.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-28 23:13

Riktverkan för flera små element blir dock kraftigare än det enstaka elementet. Detta gör att de små elementen faktiskt kan börja "rikta" vid lägre frekvenser än det stora elementet. Det spelar inte så stor roll om elementet bara ska användas för riktigt låga frekvenser.

Det är ju betydligt enklare att montera "flera små element" åt olika håll än att göra samma operation med "ett stort element". :)

Generellt brukar mindre element ha lägre konvikt/cm2 då ett stort element måste ha en stadigare kon för att inte knäckas. (Har varit ute för det!) Innebär att mindre element vanligen har mjukare upphängning för en given Fs - alltså större Vas.

/Jocke

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-10-29 10:05

Den rörliga massan då? Finns inte risk att den totala rörliga massan blir "lite väl stor" med en klase små element istället för ett stort?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-29 11:25

För stor för vad? Det är ju bara att ta bort ett par element om det skulle vara ett problem! :)

Alltså, enligt mina helt oventskapliga studier är vanligtvis konvikt / ytenhet lägre för små element.

/Jocke

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-10-29 11:32

Max_Headroom skrev:Den rörliga massan då? Finns inte risk att den totala rörliga massan blir "lite väl stor" med en klase små element istället för ett stort?

Hur menar du? För stor för vad?

/D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-10-29 11:38

Det går ju åt mer kraft att accelerera en tung kon än en lätt. Men det kanske jämnar ut sig med flera element? Man får ju flera magneter då också.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-29 12:44

I min högst övetenskapliga studie tyckte jag mig också se ett samband där Bl / konyta samt Bl / enhet konvikt var större hos mindre element än hos större. Vad nu det kan ha för betydelse?

/Jocke

Tekko

Inläggav Tekko » 2007-10-29 12:45

Jag uppfatar det som att flera små element är rappare än ett stort, allt över 12" sägs ju låta slappt och degigt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-29 13:21

Jag har hört att IÖ har frångått sitt Infra6 (6x 10") system till förmån för en singel 18"....

..... NOT! :)

/Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-10-29 13:23

Tekko skrev:Jag uppfatar det som att flera små element är rappare än ett stort, allt över 12" sägs ju låta slappt och degigt.

Det där kommer bara från avundsjuka människor som tänker på något helt annat. 8)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-29 13:46

:)

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-29 15:46

Max_Headroom skrev:Den rörliga massan då? Finns inte risk att den totala rörliga massan blir "lite väl stor" med en klase små element istället för ett stort?

Mja, det där är nog en av de vanligare missuppfattningarna (att stor massa skulle ge "slö/långsam" bas tolkar jag det som).

Alltså; ökar man enbart massan får man två effekter. fs sjunker och likaså verkningsgraden/känsligheten. Iofs ökar Qts också.

Men huvudsaken är att det där att en stor massa är svårare att accelerera gör just att den rör sig mindre. INTE att basen blir långsammare. Den större massan kan ju lätt kompenseras med en större kraft och då är man tillbaka till ursprungsläget, men med lägre undre gränsfrekvens.

Att "långsam bas" inte har med konaccelerationen att göra kan lätt verifieras genom att vrida ner volymkontrollen. Accelerationen blir lägre, men inte låter basen långsammare för det? .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-10-29 16:05

"Iofs ökar Qts också."

genom qms?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-29 16:20

Mer om snabbhet. Verkar mer handla om induktans än om massa!

http://www.adireaudio.com/Files/WooferSpeed.pdf

/Jocke

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-29 17:12

Se även tråden; "Långsam bas, måste åtgärdas! ( Betydelsen av grupplöptid )"
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 353#180353
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-29 20:12

celef skrev:"Iofs ökar Qts också."

genom qms?

Nja, genom både Qms och Qes.

Qms=ws*Mms/Rms = sqrt(Mms/Cms)/Rms
Qes=ws*Mms/Rme = sqrt(Mms/Cms)/Rme

Rme = (Bl)^2/Re

Grejen är att man ökar det reakativa bidraget vid resonans (massan). Det är egentligen samma fenomen som uppkommer om man gör en fjädring styvare (dvs C mindre, vilket också är att öka den reaktiva delen av impedansen), tex genom att sätta ett element i en låda. Även då ökar Q-värdet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-10-29 22:07

Svante skrev:

Alltså; ökar man enbart massan får man två effekter. fs sjunker och likaså verkningsgraden/känsligheten. Iofs ökar Qts också.

Det var mest känsligheten jag var orolig för...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-29 22:11

Max_Headroom skrev:
Svante skrev:

Det var mest känsligheten jag var orolig för...

Aha, ok, sorry.

Ja, känsligheten ser man ju i databladen, men man får lägga till 3 dB för varje fördubbling av antalet element (givet samma impedans). Det faktum att känsligheten typiskt är lägre för små element kan mycket väl vägas upp av den känslighetsökningen.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2007-11-01 14:10

Jag har en subb med delning vid 80 Hz "transmissionline". I den lådan har jag testat ett 10 tums Philips element, två perless 8 tums med qts 0,37 och 4 st Philips AD 70655/W8 6,5 tum. Jag tyckte att 6,5 tumarna lät bäst och gav högsta trycket vid de lägsta tonerna. Dessvärre lossade upphängningen vid talspolen varför jag nu kör med perlesselementen som tycks fungera bra men inte presterar jordbävningseffekten i min hemabio.
Jag är sugen på att bygga en transmissionline med 8 st 6,5 basar. Någon som har tankar om hur den subben kommer att fungera?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-01 14:15

Det finns någon tråd med länkar till beräkningsteori för ljudledning, men annars så får man väl mindre konstruktioner med större förutsägbarhet om man väljer basreflex.
Här finns lite skrivet tidigare: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 237#295237
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-11-01 14:24

Det finns en kille (?) som heter Augspurger som har utarbetat beräkningar för konstruktion av TL på liknande sätt som Thiele/Small gjorde för basreflex.

Dessa ligger bla till grund för Jow D´Appolitos konstruktion av Thor åt Seas. Denna diskuteras i en annan tråd nu och där finns också en länk som beskriver konstruktionen - börja där!

Dessutom har Augspurger funnit att man genom att placera elementen på olika avstånd från öppningen i pipan kan jämna ut och fördjupa frekvensgången. Det här var ju faktiskt Bosse Bengtsson på med sina CM-3 redan c:a 1980!

Å det är klart att en TL med flera stora element kanske inte låter sig göras eller accepteras inte hemma så här finns en klar fördel med flera mindre element!

/Jocke

Återgå till DIY-forum