DIY-kablar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Larsho

DIY-kablar

Inläggav Larsho » 2004-07-19 23:04

Jag har under det senaste året haft förmånen att få testa en polares
DIY kablar, och har funnit dem mycket kompetenta och de kan tävla mot betydligt dyrare kablar, faktiskt upp till 5.000 kronors nivån utan att skämma bort sig, många har velat byta bort sina dyra kablar mot dessa betydligt billigare, men att de är billigare behöver inte betyda att man tullar på kvalitén. Jag ska i korthet försöka redovisa de olika kablar jag har testat, även RG62 och RG180 har jag fått men dessa har det redan skrivits en del om så de utelämnar jag i denna rescension, han pular även med högtalarkablar men detta återkommer jag till när jag hunnit utvärdera dem lite mer seriöst.

Bild

Detta är en sk Litzkabel, som jag testade först, det är en mycket trevlig kabel som skapar ett visst lugn och som har en mkt behaglig diskant men ändå en tight och fast bas, lite återhållsam men gillar man detta så är den ett givet alternativ.

Bild

Nästa kabel är en mycket intressant kabel, när jag såg den första gången tänkte jag om denna "tvättlina" verkligen kunde prestera välljud, men ack vad jag bedrog mig, jag fullständigt tappade hakan när jag kopplade in den, en härligt tight och distinkt bas och en för övrigt ganska neutral kabel som verkligen kan framhäva bland annat sångröster, lite jäklar annamma i denna kabel som har blivit lite av en favorit för mig, vilket gjorde att jag slängde ut mina andra dyra kablar till förmån för denna, ett måste att testa, ni blir inte besvikna.

Bild

Denna kabel är det senaste projektet han håller på med, den är ännu inte helt klar, det återstår att lösa skärmningen, men det kommer inte att bli några problem, jag har inga problem med störningar när jag har testat den. Denna kabel påminner mycket om föregående kabeln men med den skillnad att diskanten i denna är mer silkeslen utan att för den delen tappa detaljer, den gräver lite djupare i basen men är kanske inte lika distinkt och tight som den föregående kabeln, men å andra sidan har den nog inte blivit tillräckligt inkörd ännu, så jag får ge den lite mer tid, frågan är om inte denna är den som passar mig bäst med tanke på diskanten, men jag kan även leva med den tunnare kabeln långt framöver, så pass bra är de.

Är ni sugna på att testa dessa kablar själva så maila eller PM:a mig gärna så ska jag försöka fixa fram lite provkablar, det kan kanske ta lite tid om intresset är stort då min polare gör detta på fritiden och kanske i bland även vill ägna sig åt familjen

Så ni är välkomna med eventuella synpunkter och jag hoppas att ni kan respektera att min polare vill att det går via mig, han är inte ens medlem på detta forum.
Senast redigerad av Larsho 2004-07-19 23:23, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-19 23:07

Äsch hur får man rätt på bilderna :?:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-19 23:16

Som du kanske förstått tror jag för det mesta att såna här skillnader är placebo, men det var ju skönt att du gillar de billigare av kablarna. Är kablarna avslutade på nåt sätt? Jag menar, sitter det några komponenter i kontakterna?

Edit: tog bort bildinstrux, tog bara en massa plats.
Senast redigerad av Svante 2004-07-19 23:32, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-19 23:26

Då har man lärt sig ngt nytt :)

Svante
Förstår inte riktigt din fråga, detta är mkt proffsigt gjort, killen är en mkt duktig lödare och detta är inget skit kan jag lova.

Din sista kabeln har han ännu inte löst skärmningen men det är på gång

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-19 23:34

Det ser jätteproffsigt ut, no problemo. Jag bara undrade om du sett hur det ser ut under "hylsan" på kontakterna, om det sitter nåt, typ motstånd, konding eller nåt, där?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-19 23:36

Nej jag är inte så tekniskt lagd att jag vågar testa det, men det tror jag inte, varför skulle det göra det :?:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-19 23:41

Nja, vi hade en liten diskussion här nyss om avslutning av högtalarkablar (dvs några komponenter typ motstånd i ena eller båda ändarna), och jag undrade om man brukade göra det även med linjenivåkablar.
En avslutning skulle åtminstone i teorin kunna underlätta för en del förstärkare.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-19 23:45

Nej inga motstånd vad jag vet, däremot har han testat att göra LTS högtalarkabel (med RC-länk) och han säger att det funkar riktigt bra och gör nytta, har dock ej testat denna kabel ännu

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-07-20 00:18

Larsho skrev:Nej inga motstånd vad jag vet, däremot har han testat att göra LTS högtalarkabel (med RC-länk) och han säger att det funkar riktigt bra och gör nytta, har dock ej testat denna kabel ännu

vet inte riktigt om jag kan hålla med om placebo effekt iaf inte om man jämför kablar upp till 1500:- sen blir det nog mer en fråga om smak än hur mycket "bättre" ljudåtergivningen är

så var det iaf då vi testade, inte blindtest men jag hade då ingen aning om vilken kabel som var vilken :)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-20 13:55

Hej L!

Snygga samt A*nnorlunda, A* säga... coolt :D!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-20 14:12

A*

Dom är både snyggA* och coolA* :wink:

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-20 14:19

Och mycket brA* :)

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-20 15:49

Som lite vägledning kan jag nämna följande

Den "tunna" vita kabeln kostar för 0,75m 375 kr / par inkl. frakt
billigt och mkt bra :)

Vill man ha den 1,0m har jag för mig priset landade på 450 kr inkl frkaten.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-07-20 22:24

Eftersom tråden ligger i DIY-avdelningen så borde man ju undra vad kablarna är byggda av?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-20 22:40

Vee-Eight

Eftersom jag inte själv gjort dem vet jag inte till hundra procent
men detta har polaren förklarat ang, den vita kabeln

"Ang den tunna vita:
Den är uppbyggd av 2st försilvrade ledare med Teflonisolering, dessa är tvinnade. Runt ledarna en försilvrad skärmstrumpa därefter ett lite tjockare lager med Teflonisolering. Det finns inget "rör" i kablen, ledarna är tvinnade runt varandra."!

Återgå till DIY-forum