Hjälp med byte av transformator

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Hjälp med byte av transformator

Inläggav Jocke » 2007-11-22 15:04

Jag har ett par elektriska prylar som jag köpt från USA, alltså 110/120VAC. Tänkte slippa ha anpassningstransformator pga risken att koppla 230V apparatkablar fel.

På sekundärsidan finns 3 kablar. I den ena har jag mätt upp 40V mellan ytterstiften och 20V mellan ytterstift och mittstift medans den andra mäter 50/25V.

Känner inte till hur transformatorer specas men har sett specar på tex 2x25V som sekundärspänning. Är det en sådan jag behöver? Det är inga prylar som drar mycket ström utan är specade på typ 12-15Watt.

/Jocke

PS. Det är inte toroider. Skulle uppskatta förslag på bra leverantör! :)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-11-22 22:49

Vad för slags transformator är du ute efter?
Är det i audiokomponenter så är det inte fel att sätt i en ringkärna.

Eller så kan du göra ett litet kretskort och sätta kretskortstrafos på. Det är en vanlig lösning när det gäller små effekter.
T.ex. ELFA 56-193-33 ger 2x15V ut.

Innan du köper något så kolla vad det står på nuvarande transformatorer samt om du mäter AC spänning eller DC ut och om du har last eller inte på trafon när du mäter.
Alla trafos ger högre spänning när de är olastade, men det är olika hur mycket spänningen stiger. Märkningen är för en rejält lastad trafo, så du får normalt alltid ut lite mer spänning än det står på trafons märkning.

www.svebry.se har ett lite mindre utbud, men trevligare priser än ELFA. Speciellt har de travliga priser på ringkärnetrafos.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-11-22 23:12

Ok!

Tack för tipsen. Ska kolla upp länken. Jag borde alltså mäta spänningen utan att koppla loss trafon från kretskortet?

/Jocke

Återgå till DIY-forum