Lite simuleringar och nya frontar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Lite simuleringar och nya frontar

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-22 20:09

Jag har lekt lite med diverse simuleringar (i winISD), och fått lite tankar...

Bild

Detta är simuleringarna..

De olika färgerna är som följer:

orange: 2st TB 8" 40l avstämd: 23Hz (7cm rör 50cm, Vent mach: 0,30)
röd: 2st TB 8" sluten 40l
blå: 1st TB 8" 20l avstämd: 23Hz (7cm rör 100cm, Vent mach: 0,16)
gul: 1st TB 8" sluten 20l

Det är alltså Tangband 8"element jag refererar till...

Dessa har jag testat två utav, 20liters sluten och avstämd... (bilder på den slutna är likadana, fast inte med den spektakulära porten)

Bild

Dock så kan det vara kul att se den med porten... ;)

Bild

Nåväl, jag har inte kräm nog att få skiten att göra som jag vill, så därför så får mina fortsatta studier med TB8" slappa ett tag!

Men instället så tänkte jag till, den gröna ovan är oredovisad..

grön: SEAS P17REX 20liter avstämning 35 Hz

Jag har funerat på att bygga om de "toppar jag har" med Seas elementen, till ett par fullregisters högtalare!

Problemet med de lådor jag redan har (som jag gärna skulle fortsätta med, men nu antagligen kommer skrota då jag försökt arbete med lådor av spånmaterial :evil: ) är att de är på hela 8,X liter avstämda (går ju att ändra...) till ca 50Hz och har därmed en -3dB punkt på glada65Hz... alltså måste de arbeta med ett par subbar, vilket jag inte vill behöva!

Nåja, denna låda som det kanske blir utav dom ska få vara i krokarna 15-20liter och få någon sorts avstämning i regionen 30-45 Hz. Det blir kanske inte så mkt till rumsstöd för dom då det ska bli stativare av dom..

Nu till lite småfrågor kring det hela, vad tycker ni? (Vad tycker Naqref, som räknat fram filtret på dom lådorna dom spelar i nu (mkt vackert också.. men utan bas då lådan förhindrar dylikt att tränga fram till lyssnaren)) ;)

Jag vill kanske byta diskant också.. och då blir det nog enkelt ett val mellan att spara denna, eller övergå till DX25!

Tankar förfrågningar etc, GOGO! :D

Mvh Jocke
[/url]

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-22 20:35

Vad är den vita och den gröna kurvan då?

Bild

Sätt lite piggiga gröna grenar på röret så kan du använda den vid jul i a f! :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-22 20:53

Naqref skrev:Vad är den vita och den gröna kurvan då?

Hehe.. mjo du vet, färgerna vart inte så bra efter det att jag gjorde om bilden till jpg.. den orangea ser gul ut.. och den gula ser vit ut.. ;)

Den gröna kurvan är ju den för Seas elementet! :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-22 22:12

Jag skulle vara lite skraj att ha ett rör som är 1 meter långt. Halvvågsresonansen hamnar vid 170 Hz. Om man halverar arean hamnar även den på 50 cm och mach 0.3 (som jag antar är den maximala porthastigheten) vilket är ganska mycket. Det är knepigt det där att ha en liten låda med låg avstämning och hög utnivå. Då blir röret långt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-22 22:42

Svante.. jag vet att det är mkt luft som rör sig i röret.. och det an jag VERKLIGEN skriva under på! :D

Körde 20Hz fullt kräm.. röret var inte still en sekund om vi säger så.. ;)

Denna lösning är helt tillfällig..

Dock så är de saker jag vill ha hjälp med den sista biten, den gröna liksom! :D

Tips på andra lösningar än den givna där är vad jag behöver..

mvh Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-23 00:16

Slartibartfast skrev:Körde 20Hz fullt kräm.. röret var inte still en sekund om vi säger så.. ;)

Har du provat 170 Hz? "Händer" det nåt därikring? Vore kul att höra om halvvågsresonansen "hörs".

Slartibartfast skrev:Dock så är de saker jag vill ha hjälp med den sista biten, den gröna liksom! :D

Det verkar väl bra. Med mindre element och högre avstämning är kraven på porten lägre, så den kan ges vettig längd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-23 12:17

Jag ska göra denna lyssning ikväll, på begäran och av ren nyfikenhet! :D

Min egentliga fråga är om den kurvan (gröna) är åtråvärd av en stativhögtalare (utan igentligt rumsstöd i basregistret)?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-23 15:14

Slartibartfast skrev:Jag ska göra denna lyssning ikväll, på begäran och av ren nyfikenhet! :D

Min egentliga fråga är om den kurvan (gröna) är åtråvärd av en stativhögtalare (utan igentligt rumsstöd i basregistret)?

Kul, det ser jag fram emot! Nu är det väl så att man får viss bashöjning i ett rum även om högtalaren inte står intill väggen. Vid frekvenser under den lägsta rumsmoden lutar svaret med -12 dB/oktav (basförstärkning alltså) Så om rummets längsta dimension är 3.4 meter så händer detta under 50 Hz. I runda slängar. Någon annan?

Återgå till DIY-forum