Å nej inte en till! Fulmätning, bara tvungen att prova.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RSG

Å nej inte en till! Fulmätning, bara tvungen att prova.

Inläggav RSG » 2008-01-04 00:29

Jorå här kommer det en fulmätare till!

Blev sugen, så det var bara att stövla upp till tonåringen och sno hans mick.
[img]http://www.svensktmodellflyg.se/users/46/Fulmätning1.jpg[/img]

Efter en del knappande och nivåställande för att få Tombstone att trigga så fick jag till detta.
[img]http://www.svensktmodellflyg.se/users/46/Fulmätning_1.jpg[/img]

Inte så gulligt kanske !
Fick efter lite labbande till kurvor som såg mycket bättre ut (drog upp nivån lite på stärkaren)men dom knappade jag givetvis bort! :?

Måste ha gjort någe fel för inte kan jag få det både bra och rätt!

Blev dock tvungen att läga ner då min bättre hälft tröttnade och ville få sova.

Hmm...Blodad tand.
Ringa Svalander imorgon kanske?
Eller kanske..........

Hepp/Johan

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-01-04 01:08

Om bilden stämmer så ser det ut som du mäter riktigt nära, då kommer du inte få en mätning som stämmer överens med ljudtrycket lite längre från konen. Så testa att mäta iaf någon halvmeter eller meter ifrån elementet.

Sen kan nog såna där datormicar vara riktigt ojämna också.

Om man får kurvor som ändrar sig med nivån skall man bli misstänksam, antingen så kan det vara brusgolvet som ställer till det om man har för låg nivå* eller så klipper t.ex. ljudkortet och man får en rak fin tonkurva.....

*En bra idé är att göra ett svep utan högtalaren inkopplad för att se bruset, kan vara förvånansvärt högt i basen i en del rum. (nu kanske det inte är så enkelt att svepa med tombstone utan signal..?..)

edit: om man vill mäta tonkurvan i basen kan man förståss mäta riktigt nära konen och porten och sen summera ihop (med fas) mätningarna med kompensering för skillnaden på de strålande ytorna.
Senast redigerad av norman 2008-01-04 01:16, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-04 01:10

vad är vad? prova även distansmätning
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Å nej inte en till! Fulmätning, bara tvungen att prova.

Inläggav Svante » 2008-01-04 02:12

RSG skrev:[img]http://www.svensktmodellflyg.se/users/46/Fulmätning_1.jpg[/img]

Mjahaja, kul!

Ur mätningen läser jag följande gissningar:

-Porten verkar avstämd till c:a 40 Hz.
-Röret kanske är c:a 345/900/2=0,19 m långt (?).
-Nivån på mätningen intill porten bör sänkas en del; den är för hög nu i förhållande till elementmätningen pga att basreflexröret har en mindre area än elementet.
-Bakgrundsbullret i rummet ligger på motsvarande -50 dB i på y-skalan.
-Elementet har troligen en resonans vid c: 2700 Hz, men det är osäkert hur mycket som syns av den på håll.
-Avståndet mellan element/mik och böckerna är 345/650/4=0,13 m (?).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-04 12:54

Du är helt otrolig, Svante! :)

Hur är det med temperatur, luftfuktighet och höjd över havet? :wink:

/Jocke

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2008-01-04 18:39

Fulmätning eller ej så kan jag ej låta bli att se vissa likheter.
[img]http://www.svensktmodellflyg.se/users/46/Fulmätning_1.jpg[/img]
Bild

He He Svante...
-avstämning ....ja, host :oops: ,stämmer säckert :roll:

-Rörets längd missa du en del på. :?

-Sen litar ju inte jag ett dugg på resultaten men någonstans måste man ju börja.
Så jag börjar nu!
Svante du säger:nivån på portmätningen bör justeras pga av olika area.
Hur vet jag var nivån bör/skall ligga?
Som jag mätte nu så satte jag micken i linje med baffeln både på rör o element.

-Bakrunds buller =surrande dator samt luftburenvärme.

-elementets resonans se ovan(som du ju tittat lite på tidigare).

-Böckerna stämmde tämligen bra. :)

Och min färg på tröjan var :?:

:( Måste åka och handla mat!

Hepp/Johan

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-01-06 13:38

"Bakgrundsbullet" beror nog snarare på ett inte-så-bra ljudkort/mikrofon med högt brus eller DC-offset.
T ex kan samplingen har gjorts vid så låga nivåer att det drunknar ljudkortets egenbrus eller så spelar DC-offsetten ett spratt med programmet.
-Hur reagerar programmet på ev. DC-offset från ljudkotet?

Det uppmätta bruset har allt för rak frekvensgång för att jag skulle gissa rumsbuller. Det borde vara nästan omöljigt att uppnå, särskilt med vald mikrofon och placering.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-06 15:10

RogerJoensson skrev:"Bakgrundsbullet" beror nog snarare på ett inte-så-bra ljudkort/mikrofon med högt brus eller DC-offset.
T ex kan samplingen har gjorts vid så låga nivåer att det drunknar ljudkortets egenbrus eller så spelar DC-offsetten ett spratt med programmet.
-Hur reagerar programmet på ev. DC-offset från ljudkotet?

Det uppmätta bruset har allt för rak frekvensgång för att jag skulle gissa rumsbuller. Det borde vara nästan omöljigt att uppnå, särskilt med vald mikrofon och placering.

Nja, det utförs ingen frekvensanalys på insignalen. Om man skulle koppla bort utsignalen från tombstone och i stället spela en sinus på 1 kHz från en tongenerator kontinuerligt, så skulle det bli ett rakt streck och inte en topp vid 1 kHz. Tombstone fungerar som de gamla kurvskrivarna, dvs den mäter nivån på signalen som kommer in oavsett frekvensinnehåll*.

Tombstone är okänslig för DC, signalen går igenom ett 2:a ordningens högpassfilter med Q-värde 0,7 och brytfrekvens 1/10 av den lägsta frekvensen i svepet.

Golvet i mätningen är alltså med all säkerhet bakgrundsbuller eller ljudkortsbrus. Eftersom kurvan ändå rör på sig litegrann så gissar jag att det åtminstone finns lite bakgrundsbuller med i bilden.

*Förutsatt att "Use syncronized filter to supress noise" inte är förbockad.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-06 15:18

RSG skrev:Svante du säger:nivån på portmätningen bör justeras pga av olika area.
Hur vet jag var nivån bör/skall ligga?
Som jag mätte nu så satte jag micken i linje med baffeln både på rör o element.

Intensiteten i närfält beror av den strålande ytan. Om man har halva ytan, så måste intensiteten vara dubbelt så stor för att den ska stråla ut samma effekt.

Det betyder att du ska ta förhållandet mellan de två ytorna (Sd för elementet och Sp för porten) och räkna ut en nivåändring som du behöver göra:

L=10*log(Sp/Sd)

Om tex elementets yta är 200 cm² och porten har en yta på 50 cm² så blir det L=10*log(50/200)=-6 dB, du ska alltså sänka kurvan för porten med 6 dB för att kunna jämföra den med elementets kurva.

Allt förutsatt att det inte finns någon överhörning mellan element och port, vilket inte är säkert.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-01-06 15:52

Svante skrev:Tombstone fungerar som de gamla kurvskrivarna, dvs den mäter nivån på signalen som kommer in oavsett frekvensinnehåll*.

Ah. Det förklarar saken. Det kan alltså vara vad för brus eller buller, vid vilken frekvens som helst, som syns uppe i diskanten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-06 21:24

RogerJoensson skrev:
Svante skrev:Tombstone fungerar som de gamla kurvskrivarna, dvs den mäter nivån på signalen som kommer in oavsett frekvensinnehåll*.

Ah. Det förklarar saken. Det kan alltså vara vad för brus eller buller, vid vilken frekvens som helst, som syns uppe i diskanten.

Ja, just det.

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2008-01-07 18:10

Finns de nå "bra, enkla, biliga" program man kan mäta med? är det bara att använda mic ingången på ljudkortet. skulle vara roligt att testa på mitt bas bygge och mina frontar.

Har ett Creative X-Fi Xtreme musik.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2008-01-07 22:00

Följ Svantes länk i hans inlägg.
Leta efter Tombstone.
Sök sedan forumet på "mätmikrofon" och läs tills ögona blör.
Detta har jag gjort och vet fortfarande inte alla svaren. 8O

dyr mick eller billig mick, DET är frågan!
(men jag tror att det blir en mitt emellan sen kanske man kan få lite hjälp här Faktiskt och lära sig hur man tolkar :D )

Hepp/Johan (Inget snille men kul har jag)

Återgå till DIY-forum