PICkit 2 Starter Kit .. och sen??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

PICkit 2 Starter Kit .. och sen??

Inläggav soundbrigade » 2008-01-08 12:53

Fick levererat ett PICkit2 från Electrokit idag (beställde jag inte det igår?? - snabbt!). Det är ett litet kort med processor (PIC), USB-interface, kabel och 2 CD-skivor med programvara.

Nu är frågan vad jag ska göra med det här. Känns lite som den fyndiga mannen i Flåklypa som uppfann ett lösningsmedel som kunde upplösa alla nu kända ämnen och försökte hitta ett kärl att förvara soppan i ...

Jag tänker ta mig lite tid att leka med satsen, få dioder att blinka och hämta data från tryckknappar, kanske avläsa digitala och analoga givare bara för att förstå hur allt fungerar.

Större och allvarliga projekter kan vara att bygga en övervakare till en rörförstärkare och kolla anod(katod)strömmar, temperaturer, spänningar och annat och visa upp data på en liten displej.
Ett annat kul projekt vore att göra en digital sekvenser till en synt.

Länkar:
Den här köpte jag.
Säljs dyrt av ELFA
MICROCHIPSsida.

Läxa:
Vad skulle du föreslå att jag skulle göra med en slik apparat?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-01-08 20:08

du kan ju bygga en kontroller till en förförstärkare
med IR mottagning för fjärrkontrol.

Finns iofs massor av sådana byggen där kontrollern styr en elektronisk volympot samt en ingångsväljare (kan vara reläer eller multiplexerkretsar tex) ,fjärrkontrol osv. men det är roligare att designa själv :)

Du kan ju också bygga en portabel tongenerator tex?

Eller det klassiska - använd A/D omvandlaren till att sampla audiosignalen, och bygg en ljusorgel!!!

Eller varför inte något helt annat? sista saken jag byggde var en väckarklocka, bara för att göra det :)

Eller varför inte en controller för CD-ROM ? :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-08 22:35

Kontroller till förförstärkare var ju en idé. Jag har visserligen en redan (färdig) men kan labba med en idé de kört med på HF med en speciell optokopplarpryttling till volymen (lysdiod/fotomotstånd).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-01-08 23:13

IR styrning till förstag med Noolom!

Kanske det går att bygga en reglering för gramofoner? Tätt med streck på tallrikens ytterkant, en laserdiod och en fotodiod som registrerar strecken. In med pulsern och räkna... Borde gå att få ihop nåt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-08 23:39

Max_Headroom skrev:När skrev du en skivrekomendation senast?

Håller på ....

Återgå till DIY-forum