Nytt vardagsrum, var ställer jag soffan?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-01-22 00:24

Jag kommer att flytta till ny lägenhet till hösten men jag funderar redan nu på hur jag bäst ska placera högtalare och lyssningssoffa.

Rummet är långsmalt 6,5x3,5m. Ena långsidan är yttervägg i betong och 6,5m lång, den andra långsidan är bara 3,5m, består av gips och har en 1,5m öppning på varje sida (1,5+1,5+3,5=6,5m). Den vänstra öppningen går mot köket och den högra mot hallen. Vänster kortvägg består mest av fönster och balkongdörr. Höger kortvägg är av gips.
Jag ska försöka redogöra för vad jag vet, tror och hur jag resonerar. Jag tar tacksamt emot råd och tips.

Detta tror jag:
Jag bör placera soffan med ryggen mot (men en liten bit ur från) den kortare långväggen (som är av gips). Högtalarna bör placeras vid den andra långväggen (den av betong). Detta tror jag dels ger basen lite stöd och dels minskar reflektionerna av låga frekvenser bakom lyssningsposition (eftersom gipsväggen reflekterar mindre än betongväggen).
Är detta rätt resonerat så långt?
Om inte, vad är fel?

Nu till det eventuella problemet. Min kära sambo har redan "bestämt" att soffan ska stå med ryggen mot den längre långväggen (den av betong) och då måste högtalarna stå vid den kortare långväggen (av gips). Argumentet är att man när man kommer in i vardagsrummet ska se en jä..a bauta tavla hängande på väggen bakom soffan. Jag kanske inte ens behöver nämna att mina försök till argument för bättre ljud inte riktigt gick hem... :(
Vad är det egentligen med det kvinnliga släktet och deras fablesse för att göra entré...? Jag menar, det är ju inte direkt buckingham palace vi snackar om utan en 4:a på 99kvm...

Nåväl, det jag då tror kommer att hända (förutom att man ser den där jä..a tavlan när man kommer in i rummet :evil: ) är dels att basen inte får det stöd den behöver bakom högtalarna, och att den då kanske låter lite diffust och klent?
Jag tror också att reflexerna bakom soffan kommer att bli kraftigare då ljudet studsar mot betong istället för gips. Stämmer detta?

Nu kanske det ändå finns en lösning, i alla fall något som kan funka. Lägenheten är ett nybygge och vi har möjlighet att från börja få den kortare långväggen (av gips) förstärkt. Detta för att man ska kunna hänga upp en platt tv på den. Jag vet ännu inte vad denna förstärkning består av (ska kolla med byggföretaget). Det kanske bara är ytterligare en gipsskiva utanpå den ursprungliga samt tätare reglar. Om det är så, räcker det för att ge högtalarna tillräckligt stöd i basen eller krävs det kraftigare förstärkning? För att slippa reflexerna från betongväggen bakom soffan, räcker det med att stoppa in absorbenter bakom bautatavlan eller gör det för lite skillnad?

Förutom detta så borde det faktum att det är två stora öppningar på var sida om den kortare långväggen påverka ljudet. Men vilket är att föredra, eller vilket är minst dåligt, att dessa öppningar är på varsinn sida om högtalarna eller att högtalarna spelar rakt in i öppningarna från den motstående väggen?

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, inklusive bra argument mot sambon :wink:
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-01-22 11:42

Låt bautatavlan sitta på ytterväggen men flytta soffan till innerväggen och ställ högtalarna vid ytterväggen.

[terapeut]
Säg att det är viktigt för dig att det blir bra ljud, kritisera (förminska) inte hennes önskemål/skäl till möbleringen. Sedan tjata inte utan lägg fram aspekterna utifrån din synvinkel bara och låt dem sjunka in. Tänk inte "bra argument mot sambon" utan bra argument för varför du vill möblera som du vill. Jag talar av egen erfarenhet då jag har 6st surroundburkar hemma på väggarna + golvhögtalare. Det gäller bara att övertyga sambon om att det är en väsentlig del av ens liv, intresse och välbefinnande och framhäva de positiva aspekterna, då kan det tom smitta av sig. Men tvinga inte fram någonting. Du ser ju hur hennes propsande på att det ska sitta en stor tavla just där har fått dig rent "anti" själva tavlan som grej. Det gäller att inte göra samma misstag själv. Tänkt inte kompromiss utan samförstånd är en bättre lösning, annars blir det lätt kompromisser av typen: "Ska du ha dina fula högtalare där ska jag minsann få sitta och sura med fjärrkontrollen till TV:n varje kväll." En dubbelt negativ situation.
[/terapeut]

Förutom detta så borde det faktum att det är två stora öppningar på var sida om den kortare långväggen påverka ljudet.

Ja, det påverkar negativt.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-22 11:50

Men 3,5m mellan stativarna bör väll räcka om det sen finns utrymme i hörnen på samma långvägg för placering av basmodulerna.
TVn får ju då stå mellan stativarna.

Förutsätter att det finns ordentliga dörrar i båda öppningarna, annars faller det alternativet.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-01-22 18:36

Martin skrev:Låt bautatavlan sitta på ytterväggen men flytta soffan till innerväggen och ställ högtalarna vid ytterväggen.

[terapeut]
Säg att det är viktigt för dig att det blir bra ljud, kritisera (förminska) inte hennes önskemål/skäl till möbleringen. Sedan tjata inte utan lägg fram aspekterna utifrån din synvinkel bara och låt dem sjunka in. Tänk inte "bra argument mot sambon" utan bra argument för varför du vill möblera som du vill. Jag talar av egen erfarenhet då jag har 6st surroundburkar hemma på väggarna + golvhögtalare. Det gäller bara att övertyga sambon om att det är en väsentlig del av ens liv, intresse och välbefinnande och framhäva de positiva aspekterna, då kan det tom smitta av sig. Men tvinga inte fram någonting. Du ser ju hur hennes propsande på att det ska sitta en stor tavla just där har fått dig rent "anti" själva tavlan som grej. Det gäller att inte göra samma misstag själv. Tänkt inte kompromiss utan samförstånd är en bättre lösning, annars blir det lätt kompromisser av typen: "Ska du ha dina fula högtalare där ska jag minsann få sitta och sura med fjärrkontrollen till TV:n varje kväll." En dubbelt negativ situation.
[/terapeut]

Förutom detta så borde det faktum att det är två stora öppningar på var sida om den kortare långväggen påverka ljudet.

Ja, det påverkar negativt.

Nja, det är mest på här som jag kan sura lite, hemma är jag som de flesta män - en toffel :lol:

Skämt och sido så blir det svårt att hitta samförstånd i detta. Tavlan är 1,5 m hög så den får inte plats ovanför tv´n och det är inte heller bara det utan hon vill att den ska hänga över soffan, det är hela poängen säger hon.
Det lämnar bara två alternativ, antingen tar jag strid för min sak och så blir hon sur, eller så försöker jag lösa det genom att behandla väggar, rum för att minimera "skadan".
Jag har idag golvare (dali ikon 5), men jag kan tänka mig ett par väggmonterade satteliter (stativ går bort pga barn) och två subbar.
Frågan är om det funkar i rummet.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-01-22 18:38

Ragnwald skrev:Men 3,5m mellan stativarna bör väll räcka om det sen finns utrymme i hörnen på samma långvägg för placering av basmodulerna.
TVn får ju då stå mellan stativarna.

Förutsätter att det finns ordentliga dörrar i båda öppningarna, annars faller det alternativet.

Tyvärr så är det 1,5m breda öppningar från golv till tak. Det är en öppen planlösning.
Finns det något sätt att få hyffsat ljud i ett sådant rum/lägenhet?
Är det bättre att högtalarna har öppningarna på sidan/bakom sig än framför sig (om de står mot andra väggen)?
Senast redigerad av Moment-23 2008-01-22 20:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-01-22 20:06

Så här ser det ut. Proportionerna stämmer inte riktigt, kök och matplats ska vara djupare, men det ger ändå en vink om problemen.
Om man kan förstärka gipsväggen in mot köket så kanske den räcker för att ge stöd åt högtalarna. Skulle ett par carlsson eller larsen dikt an mot den väggen hjälpa?

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-22 22:25

i hallen! :lol:

f'låt... :oops:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-01-22 22:51

celef skrev:

i hallen! :lol:

f'låt... :oops:

Hmm... Du får gärna ge förslag på hur jag ska lösa detta. Jag inser att jag får nöja med med det minst dåliga av de alternativ som står till buds.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-01-22 23:57

Det blir ju bättre ljud ut i köket/in i andra utrymmena om man placerar högtalarna längs ytterväggen. Tavlan ser man ändå bara när man går in i rummet om den sitter på ytterväggen och då i motljus, det är ju bättre att få utomhusljuset på tavlan för att få fram alla färgerna på nyansrikaste sätt (faktiskt!). Dessutom är det aldrig bra med en TV på motsatt sida om fönstersidan då det blir störande reflexer utifrån. Svårare att se på TV. Mycket trevligare om soffan har en central placering i lägenheten så att man har maximalt nära till att sätta sig i den vart i lägenheten man än befinner sig. Dessutom har man utsikt utåt, utomhus när man sitter i soffan om den är längs innerväggen! Mycket lättare att råka springa omkull eller stöta i de kantiga högtalarna när man går förbi om högtalarna står längs innerväggen.

Jag kan komma på massor av fördelar med denna placering men nästan ingen med placeringen av soffan längs ytterväggen. Be att få demonstrera hur bra det blir med soffan längs innerväggen.

Var ingen toffel, det är inga brudar som mår bra av tofflar i längden. De flesta vill faktiskt ha någon som har egna åsikter, passioner och säger vad de känner och tycker!

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-01-23 00:09

Martin skrev:Det blir ju bättre ljud ut i köket/in i andra utrymmena om man placerar högtalarna längs ytterväggen. Tavlan ser man ändå bara när man går in i rummet om den sitter på ytterväggen och då i motljus, det är ju bättre att få utomhusljuset på tavlan för att få fram alla färgerna på nyansrikaste sätt (faktiskt!). Dessutom är det aldrig bra med en TV på motsatt sida om fönstersidan då det blir störande reflexer utifrån. Svårare att se på TV. Mycket trevligare om soffan har en central placering i lägenheten så att man har maximalt nära till att sätta sig i den vart i lägenheten man än befinner sig. Dessutom har man utsikt utåt, utomhus när man sitter i soffan om den är längs innerväggen! Mycket lättare att råka springa omkull eller stöta i de kantiga högtalarna när man går förbi om högtalarna står längs innerväggen.

Jag kan komma på massor av fördelar med denna placering men nästan ingen med placeringen av soffan längs ytterväggen. Be att få demonstrera hur bra det blir med soffan längs innerväggen.

Var ingen toffel, det är inga brudar som mår bra av tofflar i längden. De flesta vill faktiskt ha någon som har egna åsikter, passioner och säger vad de känner och tycker!

:lol: :lol: :lol:
Precis alla argument som du räknade upp nu har jag själv räknat upp för henne. Men inte hjälpte det... Nåja det är ett tag kvar till flytt och jag ska bearbeta henne undan för undan. Det brukar funka. Men jag är ändå intresserad av lite input på den försämring som den alternativa placeringen medför.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-01-23 00:10

Linda (Martins sambo): Typ min sambo! :)

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-01-23 00:12

Martin skrev:

Linda (Martins sambo): Typ min sambo! :)

Ja, det stämmer till stor del. Dock, om det krockar med ett för henne kärt område, i detta fall inredning, så gäller helt andra spelregler...

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-01-23 00:52

Om ni båda "vet bäst" innan ni ens flyttat in, -singla slant. Vinnaren får bestämma 1:a möbleringen, varför låta en diskussion bli het i nuläget?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-01-23 09:19

En möjlighet är ju att flytta till varsin lägenhet, då kan man möblera som man vill. :roll:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-01-23 18:52

Tack för alla tips, men hur jag och min sambo löser detta mellan oss klarar vi av själva. Det jag är intresserad av är hur de olika placeringsalternativen kommer att låta.
Så nu tillbaka till själva frågeställningen om vilka försämringar de olika alternativen ger. Jag hade en fråga som jag inte fått något svar på ännu; alltså vilket ger mest försämring av ljudet, att ha högtalarna vid gipsväggen och de öppna utrymmena vid sidan om högtalarna eller att högtalarna står vid betongväggen och "spelar in i öppningarna"?

Återgå till DIY-forum