Moderator: Redaktörer
ribbon skrev:Hur effektivt/lämpligt kan det vara att använda gängad stång för stagning av sidoväggar i högtalare?
Dahlqvist skrev:ribbon skrev:Hur effektivt/lämpligt kan det vara att använda gängad stång för stagning av sidoväggar i högtalare?
Skall man använda stång kan man nog också funderar på hur mycket man måste förspänna stången för att den skall fungera i båda riktningarna och dimensionera tvärsnittet efter det.
/D
ribbon skrev:Hur effektivt/lämpligt kan det vara att använda gängad stång för stagning av sidoväggar i högtalare?
celef skrev:massiva träreglar är bäst
har jag läst
soundbrigade: skrev:Varför inte. Björk är väl lagom hårt i ändträt. Förborra.
Eller gör en tapp som trycks/pressas fast i hål i lådväggen..
Svante skrev:Jag tycker det verkar ruskigt komplicerat.
Vad är det för fel på en mdf-bit mellan väggarna? Det stabiliserar en större del av väggen och ger mindre påkänning i skarven, vilket ger att den kan vara svagare. vanligt lim duger.
ribbon skrev:Jag håller med.
MDF ger starka limfogar och är man noga med tillpassningen blir det säkert mer än bra.
soundbrigade skrev:ribbon skrev:Jag håller med.
MDF ger starka limfogar och är man noga med tillpassningen blir det säkert mer än bra.
Om du använder PU-lim och inte PVA. Putsa av MDF-ytorna som ska limmas, annars spricker de isär.
Isidor skrev: Det man bör fokusera på istället är att införa förstyvningar i lådan (i trä eller plywood, inte MDF som är mindre styvt), speciellt för baffeln omkring elementen och framför allt att öka förlustfaktorn via sandwichdämpning.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 211 gäster