Brutix - Mätt och belåten

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-09-20 20:18

I princip kan du räkna med reflexer från 500Hz och nedåt... så det hjälper inte så mycket att ställa upp den... men lite givetvis...

JustMLS använder sig att en signal kallad MLS (minimum lenght sequence vill jag minnas att det stod för...) (undra var namnet kommer ifrån? :) )

Den är enligt nått jag läste (tror det var D'Appolitos bok om testning) är mls signalen lämplig för digitalbehandlade mätningar och inte så störningskänlig som (dirac)pulser och sinussvep.

Bruset i höga frekvensen kan du bekämpa genom att medelvärdesbildning... Basen är det bäst att använda en begränsad del av pulsen så du inte mäter så djupt... eftersom rummet generellt stör och kan du inte avgöra vad som är rummet och vad som är högtalaren är det svår att fatta beslut på vad som ev. är fel.

Jag brukar göra närfältsmätningar på basen för att få till lite verifiering och för att kolla att ev. slav eller rör är korrekt avstämda...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-09-20 21:56

Tack för tipsen!

Ja, det stod något om att mäta olika frekvensområden med olika "MLS length" och sedan kombinera resultatet, vilket programmet tydligen kan göra. Det känns dock som att resultatet är så pass nära tillverkarens kurva att jag fortfarande kan använda den till filtersimuleringen.

Då ska jag bara mäta diskanten också; något man bör veta? Kan man bara köra MLS signalen rakt av utan att diskanten far illa (dvs. utan högpassfilter)?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-21 23:37

Vanligtvis vid mätning så ställer jag in skalan på db delen till ca 50 db för en bra upplösning. Tror att jag har läst fler som kör med samma siffror.
Du kanske redan visste detta, no offence.

Tycker att kurvan för basarna ser riktigt hyfsad ut, mät diskanten också. Se är det bara att börja labba ordentligt 8), verkar vara en riktigt trevlig "LITEN" högtalare du bygger.
Kör hårt, läser vidare med stort intresse.

Patrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-22 09:22

Nwalmaer skrev:Det känns dock som att resultatet är så pass nära tillverkarens kurva att jag fortfarande kan använda den till filtersimuleringen.

Nja, tillverkarens kurva ser ut att vara mätt med liten upplösning. En önskekurva som ser bra ut i databladet...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-09-22 11:26

RogerGustavsson skrev:Nja, tillverkarens kurva ser ut att vara mätt med liten upplösning. En önskekurva som ser bra ut i databladet...

Det viktiga är ju med på båda kurvor. De små kruxidullerna går inte att kompensera för via filtret ändå, eller hur? Första uppbrytningen verkar vara vid 10 kHz så det är nemas problemas.

Jag satte y-axis till 100 dB så man lättare kunde jämföra kurvorna, men visst är det lite fusk.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-09-22 16:38

Även diskanten visar sig vara mycket lik tillverkarens kurva. Detta bådar gott för TB då man har hört rykten om att dom inte är ärliga i specsen. Men från mina erfarenheter är dom bra mycket ärligare än vad ex. Seas är.

Bild

Inga konstigheter. Höjning i översta området som jämnar ut sig lite off-axis, som förväntat. Officiella kurvan nedan.

Bild

Awesome!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-09-22 16:49

Om du har lust så lägg ut både frekvens och impedans mätningar som textfiler. Så kan du få simuleringshjälp med filtren, ställer personligen gärna upp med mina simpla kunskaper. Dock så bleknar de i jämförelse med många här som kan teorin mycket bättre.

Du får säkert hjälp av flera här på forumet. Det kan ju alltid vara intressant att prova lite olika topologier, inte sant? 8)

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-09-22 17:11

Jag har inte gjort impedansmätningar ännu. Jag ska se om jag kan göra en sån där fjong som är beskriven i manualen till JustMLS (som visserligen slutade fungera idag, måste fixa det först).

Behöver förhoppningsvis ingen hjälp med filtret (tack ändå!) men jag kommer presentera alla mätningar och sådant när projektet kommer upp på hemsidan.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-02-06 16:55

Skickade iväg lådorna på spackling och slipning för ett tag sedan (innan jul). Fick tillbaks dom först nu! Fattas fortfarande färg dock. Ett nytt filter efter mina egna mätningar är klart och lött, det blev andra ordningens elektriskt åt båda hållen med ett litet motstånd till basarna för att höja Q-värdet något. Q för lådan blir kring 0.6.

Fick tag i lite exotiskt dämpmaterial från lokala madrassfabriken också, vet inte om det kommer att fungera men jag tror det. Spillbitar av skummadrass lite ala Tempur, ni vet så där tungt och segt.

Bild

Bild

Föregående

Återgå till DIY-forum