Montera diskant: vad gör jag nu?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Montera diskant: vad gör jag nu?

Inläggav DQ-20 » 2008-02-10 15:45

Skulle ta upp uttaget för anslutningterminalerna på en Seas diskant igår (litet rektangulärt uttag). Självklart får jag hjärnsläpp och tar upp det i ovankant i stället för i nederkant som jag hade tänkt. (snyft, hulk, snyft) Vad göra? (hulk, hulk) Jag kan leva med att uttaget är i ovankant men jag undrar om diskanten kan placeras på det viset utan menlig inverkan? Diskanten i fråga är en SEAS H457, dvs. en mjukdome i textil med liknande konstruktion som H534 och H392. Alternativet är ju att fylla igen hålet och ta upp ett nytt. I nederkant.

Undrar,

D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-02-10 15:56

Mm, det enda jag kan tänka mig är att spridningen blir olika för elementen. Det är väl en tygdome på den där, som har lite olika spridning beroende på hur man vrider den. Steg 1 är väl att kolla om diskanterna är vridna lika, är de inte det så har inte Seas brytt sig om fenomenet och då kanske inte du behöver göra det heller. Sen kan det ju vara så att du faktiskt uppnår symmetri genom att vända ena diskanten uppochner.

...fast jag tror ändå att den där gnagande placebon att man vet att ena diskanten sitter uppochner kommer att vara det största problemet. ;) Låter det inte lita som att cymbalen spelar baklänges? :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-02-10 22:49

Vad gör det om det blir uttag i både över- och underkant?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-02-10 23:44

paa skrev:Vad gör det om det blir uttag i både över- och underkant?

Det undrar jag också, för det är det jag har gjort. Jag hade inte lust att leva med det gnagande tvivlet att det spelar någon roll. Det eventuella problemet är att diskanten monteras dikt an mot baselementet som sitter ovanför och det är inte så mycket material där. Och nu har jag tagit bort lite till. Jag funderar på att lägga igen hålet med lite nytt material. Fast vi får se... "Orka" som ungdomarna säger nuförtiden.

/Diddiy

EDIT: Har kollat med SEAS: det spelar ingen roll hur man roterar den svarar de. Och så var det med det som det är något med.

Återgå till DIY-forum