ZB 2A3SE

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

ZB 2A3SE

Inläggav soundbrigade » 2008-02-23 17:25

Lite tidigt att börja skriva, men idioter lär sig aldrig av sina misstag.

Mitt 50CA10SE-steg havererade och jag hade då en låda, utgångsjärn och (egentligen) nättrafo (vilken pensionerats till förmån för en AskJanFirst-trafo).
Vidare hade jag ett par 2A3 (kinesiska ValveArt - köpta billiga från TubesAndMore), 5842 och en 5AR4.
Jag hade hittat ett himla simpelt schema: SCHEMA och hade för JÄTTELÄÄÄÄÄNGE sedan bestämt mig för att bygga det här, men alltid har något kommit emellan.

Nu är jag på G. En mässingsplåt är hålad (inget överdrivet besvärligt - bara tre påsar blod ...), allt skruvat på plåten minus nätintag, strömbrytare och volympot - de fästs i lådan.

Transformatorerna är visserligen lagom stora (5-10W) men jag litar inte på dem till 100% - de har en primär på 2K5/5K. Jag tror mer på trafos som lindas specifikt för EN impedans, men jag är inte petig.

Nu skulle det skickas upp en fin bild men det ska stekas ansenlig mänd blinier (pannkakor) och jag känner inte för att trixa med bilder en halvtimme just nu. Kommer eventuellt senare. Imorgon gissningsvis. Kanske.

Här är en annan bild på hur det skulle se ut, men traforna bytte jag bort och träplattan används som underlägg när jag borrar plåtar:

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-23 20:37

Den hålade mässingsplåten:

Bild

Det gick lätt som en äggstanning att borra hålen, men när jag drog igång det koniska plåtborret var det nästan stopp. Det blev lite buggligt och så, men mässing är SEGT som en man från Kolahalvön.

Socklarna sitter med kragar så fuligheter syns inte så bra:

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-23 20:39

Här diskuteras slika förstärkare: http://diyparadise.com/yabb/YaBB.pl?num=1201007226

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-24 11:48

Undersidan:

Bild

Ovansidan med diverse skrot fastbultat:

Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-24 13:38

Ser trevligt ut. Vad ska du ha den till? Håller du inte på med några horn också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-24 13:55

Max_Headroom skrev:Ser trevligt ut. Vad ska du ha den till? Håller du inte på med några horn också.

Jag hade tänkt att rensa avloppet .... den är bara på 3 ... 3,5 W max och då passar hornen så bra till. Sedan har jag haft rören liggande i evigheter och just dessa rör (inte ValveArt utan typen) påstås vara mycket bra ljudiska rör.
Horn och 3W SET blir ett bra par.

Återgå till DIY-forum