hur fästa komponenter på filter PCB

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MrMusic

hur fästa komponenter på filter PCB

Inläggav MrMusic » 2008-03-09 14:51

Hej,

Har lite sparsamt med utrymme för filtret så jag har fått bygga ganska tätt. Nu inser jag att jag kanske kommer att få problem...

Komponenterna är inte fastlödda på PCBn utan bara ditsatta med smältlim. Min farhåga är nu att det finns en risk att komponenterna kommer att skaka loss. Tyvärr så finns det inte så mycket plats kvar att fixera komponenterna med buntband eller liknande.

- Är det någon som vet om man vågar lita på smältlimmet?
- Är det en bra idé att förstärka med epoxy?
- Finns det några andra bra alternativ?

Mvh
/John

Bild

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-09 15:34

Det där var ett redigt skatbo måste jag säga .....Precis så har det sett ut hos mig också :wink:

Det som jag skulle göra är att skaffa hålad masonit, sen lägga ut alla komponentera som du har tänkt och hårdtråda alltihop.
Sen drar du buntband runt alla komponenter som kan tänkas skramla eller ramla av. Har alltid fungerat utmärkt för mig.
Ett annat alternativ är som Troels Gravesen gör med vissa av sina filter, sätter en kopplingslist mitt på kortet och bygger runt denna. Sök på Google så hittar du hans sida.

Det är nog detta jag skulle rekommendera, för det ser ganska trångt ut på ditt kort.
Du skriver att det är lite trångt, i största allmänhet eller kan du ställa kortet upp eller skruva det upp och ner?
Kanske splitta filtret i delar?

Patrik

Användarvisningsbild
MrMusic

Inläggav MrMusic » 2008-03-09 15:58

Tack för tipsen!

Jo, jag har sett Troels exemplariska filter och jag är även funderat lite på masonitspåret... men så chansade jag på att det här skulle bli bra :wink:

Enda möjligheten är nog egentligen då att dela på filtret i så fall.. lådan är kanske lite knäppt uppbygd inuti.

I mitt förra inlägg så utlämnade jag en ganska begränsande faktor: Jag är väldigt lat :wink: - så om det går att modda den här lösningen till något man vågar lita på så vore det perfekt!

Om epoxi fäster på PCBn så vore det den optimala kompromissen...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-09 16:14

Jag står inför den här situationen men jag ska köra med masonit, borra hål och bunta fast - ev buntband+smältlim.

Om filtret är ultrafärdigt - satsa på någon sorts ingjutning (Tortenguss till exempel ... :P )
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
MrMusic

Inläggav MrMusic » 2008-03-09 17:06

precis - men vad ska man göra ingjutningen i för material?

- eller är tårtglasyr ett beprövat tricks? :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-09 17:12

MrMusic skrev:precis - men vad ska man göra ingjutningen i för material?

- eller är tårtglasyr ett beprövat tricks? :wink:

Nytt trix ....kanske funkar. Går det åt h-e kan man slicka i sig glasyren som tröst ....

Elfa (och Clas i Sjän) har väl någon enkomponents plastgucka som bl a är till att doppa verktygshandtag i. Om inte annat klibbar det ihop saker och ting så de inte ligger och skramlar.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-09 17:34

OM jag nånsin gör ett högtalarfilter så ska jag fanimej välja de snyggaste komponenterna och montera allt supersnyggt i en akryllåda och ha dem som skrytobjekt utanför lådan :) *not* :mrgreen:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-09 17:47

phloam skrev:OM jag nånsin gör ett högtalarfilter så ska jag fanimej välja de snyggaste komponenterna och montera allt supersnyggt i en akryllåda och ha dem som skrytobjekt utanför lådan :) *not* :mrgreen:

Vore jag som du skulle jag fixa en liten 2-litershögtalare i form av ett mjölkpaket.

Mitt tips ändå - buntband och lim. Kontaktlim eller smältlim. Upprepar mig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-09 20:43

soundbrigade skrev:Vore jag som du skulle jag fixa en liten 2-litershögtalare i form av ett mjölkpaket.

8O

:D

Hur kan jag ha varit så blind? Tack SB - sökandet är äntligen över. Lådmaterial inhandlas ikväll på ICA. :mrgreen:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-09 23:05

Phloams ommärkta 2-liters ICA mjölkhögtalare ... var 100Hz - 15kHz. Efter ommärkning - 50 - 20kHz ....

Återgå till DIY-forum