Riktlinjer för diy-projekt här...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Riktlinjer för diy-projekt här...

Inläggav Naqref » 2003-10-07 23:37

Riktlinjer för diy-projekt på faktiskt.se

Dessa riktlinjer är just bara riktlinjer och inga regler men det kan ändå vara lämpligt att följa dem tycker åtminstone jag! :)

1. Varje projekt bör ha en General. Uppgiften är enkel. Man ska bara samordna alla önskemål och ta och fatta beslut i vissa avgöranden. Så att något inte ältas om och om igen...

2. Så stora delar av projektet bör vara öppet och eventuella filer ska finnas tillgängliga att ladda ner från faktiskt.se för de som behöver dem.

3. I möjligaste mån ska komponenter som används vara öppet tillgängliga från ställen i Sverige och för privatpersoner.

4. Det skadar inte om konstruktionerna är lättbyggda och ofarliga (tror vi missar den i båda de första projekten... :) )

5. De bör erbjuda något som inte finns på självbygg-markanden tidigare.

6. Det bör vara ickekommersiella projekt. D v s inget projekt bör initieras för att någon specifik individ ska kunna tjäna pengar på det.

7. De delar som eventuellt inte kan göras på annat sätt än att specialbyggas (mönsterkort och delvis monterade krestar (för att de kanske för funktionen innehåller ytmonterade dito och att de därmed ska vara lätta att slutmontera) exempelvis) får den som producerar dessa naturligtvis tjäna en rimlig summa på och får då rättigheterna att ensamt producera dem. Rättigheterna bör man bara få under den tid som försäljningen är igång till rimliga priser.

Detta var mina första idéer... Vi behöver inte fundera så mycket på dem men det skulle vara intressant att få lite feedback.

I a f i o m detta så kan vi dra igång våra två första projekt. DAC och Rörförsteg... Jag håller i det ena (DAC) och Morello får förtroendet att hålla i det andra!

TUT! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till DIY-forum