Hur börja på ett systembygge ??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tsll

Hur börja på ett systembygge ??

Inläggav tsll » 2008-03-17 22:34

Hej

har länge funderat på att bygga högtalare, men alltid stupat på att kunna bestämma mig för alla "kompromisser"+ totalkostnad..

Men nu kom jag att tänka på om det går att ta det i delar istället.. Sen blir det grymt snyggt med flera högtalarlådor :-)..

har kollat lite här, och de flesta byggtips är ju (helt logiskt) för fullvägs (2 el 3 vägs). en finns det några guider hur man kan skapa ett "modulärt" system, så att alla delarna passar ihop? Antar att B&W800D är uppbyggda på det sättet (och ja, jag är medveten om att mina inte kommer låta lika bra...;-) )

Systemet ska funka både till hemmabio & musik. Tänkte enbart köra diskant / mellanregister på "satellit"modulen, mellanbas som "stereohögtalare" och sub-bas någon annan stans..

Typ;
1 "låda" för diskant (typ B&W) ovanpå lådan för mellanregister.
1 låda mellanregister
1 låda mellanbas
1 sub-bas

Så min fråga är primärt om det finns bygg guider eller liknande, eller färdiga förslag ? Eller är ideen väldigt svår att realisera ? Prisnivån / del kan tänkas få ligga runt 2-3kkr.

MvH Tobias

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-18 00:04

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tsll

Inläggav tsll » 2008-03-18 20:04

hej

tack för tipset, men i och med att jag är relativt ny på det här hade jag tänkt mig något enklare. Jag har inte hittat några guider på små slutna högtalare (satelliter), men det kanske beror på att dom är såpass enkla att bygga? Typ att dom bara går ner till runt 150Hz, därefter tar bas / subbas över ?

Skulle det var "enklast/bäst" att köra bredbandselement (och slippa alla delningsfilter m.m, eller mellan / diskant ? jag vill gärna tro att ju enklare jag gör det ju bättre kommer det bli..

MvH Tobias

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-18 21:05

En satellit bör nå ner till 80Hz, eftersom det är den delningsfrekvens som THX valt och som de flesta hemmabioreceivrar använder för sin sub-utgång.
Som av en händelse så har jag gjort en byggbeskrivning på just satelliter med bredbandare som går ner till ca 80 Hz.
Beskrivningen finns här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 85&start=0
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tsll

Inläggav tsll » 2008-03-18 23:42

Hej

Sedär, verkar lovande. Helt klockrent i min prisklass också.

kanske en dum fråga, men går det att ändra formen (men behålla volymen) utan att påverka ljudet?

Hur är det med väggmontering, är det förkastligt, eller funkar det om man bara bygger låda / baffel så man inte längre har en 90gradig vinkel på elementet mot väggen ? Har sett EPS-W, är det rimligt att tro att man kan köra med det utseendet men din volym m.m. och få samma resultat som du ?

MvH Tobias

Återgå till DIY-forum