Oj förlåt otydligt av mig, det är de värden som jag har ställt in i min LT krets.
Värdena som jag fick i lådan var, Fs 47hz och ett Q på 0,719.
Så min förstärkning blev på 11dB, vilket fungerar jättebra för mig.
Det som finns ersättnings väg är väl, W8-740P eller Q.
Jag vet inte riktigt vilken jag skulle gå på, det kanske går att hitta värdena för de gamla basarna och jämföra.
Jag jämförde min gamla Unibox simulering med vilka Fs och Q jag fick fram och det stämde inte speciellt bra. Programmet sa ett Q på knappt 0,6 nånting, ska göra en närfältsmätning nån gång för att se hur den faller av.
Det jag kan tycka med dessa basarna är att de har väldigt låg känslighet, bara drygt 84db. vilket inte är speciellt bra.
Jag har inte tittat om det finns några bra alternativ i denna storleksklassen.
Går det att kanske bygga med flera stycken och göra kanske 4 lådor, blir det en annan sak.
Byggde ett par ge bort lådor med 10" med önskade värden på 20hz och 0.5 i Q, de ruskade väldigt bra där jag bodde förrut.
Har inte testat med något större än så länge, kommer nog när mitt dedikerade rum påbörjas.
XLS och XXLS både tiorna och tolvorna är väldigt bra kandidater för just Eq:ade lådor.
Det finns naturligtvis flera bra elementtilverkare, jag har tyvärr inte alla i huvudet just nu.
Ett element som skulle vara ruskigt intressant att bara lyssna till är JL-Audios feting element, ihop med en välsnickrad låda, lite EQ och ett fete steg skulle det nog flytta ansenliga mängder med luft.
Jag vet inte vad ett slag kan tänkas ge, men tror att vi snackar flera liter.
Men den är ju optimerad för att sitta i bil, så den kanske inte har rätt parametrar. Eller rätt status för hifibruk för den delen.
Tips på andra element mottages tacksamt.
Mvh
Patrik