Ljuddämpning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RealElwood

Ljuddämpning

Inläggav RealElwood » 2008-02-26 15:58

Såg en artikel om en ny ljuddämpare som kostade fläsk

http://www.byggahus.se/kok/ljuddampning.htm

Dock så tyckte frugan att dem skulle jag minsann få sätta upp på bästa plats i hemmet, jag tänker definitivt inte slänga ut 10 000kr för sju enheter.

Det står i artikeln att det är ett speciellt ljuddämpande skum etc. Är det bara B-S, kan man karv fram ett par schyssta former ur vilket kallskum som helst och limma på tyg av valfri färg och få samma effekt, eller blir det dålig effekt om man inte har specialskummet.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-26 16:31

Är det bara B-S, kan man karv fram ett par schyssta former ur vilket kallskum som helst och limma på tyg av valfri färg och få samma effekt, eller blir det dålig effekt om man inte har specialskummet.

det är nog bara bullshit det som står i artikeln (säger jag som inte läste mer än att titta på bilderna), dom små pluttbitarna till dämpning gör ytterst liten verkan på en i övtigt naken lokal. men visst kan man göra egna roliga absorbenter, minerallull som bas är vanligt med skumplast fungerar oxå om den är av avsedd typ (typ med öppna celler och av lämplig vikt). om man sedan placerar absorbenterna där dom gör mest nytta (kanske inte alltid där man vill ha dem) så kan man få effekt
Bikinitider

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2008-02-26 17:05

– Mina Woolbubbles ska användas i kombination med andra akustikåtgärder, säger Christel.

Det är nog mest pynt det där.

Snyggt tyg runt ull på utprovade platser ser inte så tokigt ut ärligt talat.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Ljuddämpning

Inläggav DQ-20 » 2008-02-26 17:15

RealElwood skrev:Såg en artikel om en ny ljuddämpare som kostade fläsk

http://www.byggahus.se/kok/ljuddampning.htm

Dock så tyckte frugan att dem skulle jag minsann få sätta upp på bästa plats i hemmet, jag tänker definitivt inte slänga ut 10 000kr för sju enheter.

Det står i artikeln att det är ett speciellt ljuddämpande skum etc. Är det bara B-S, kan man karv fram ett par schyssta former ur vilket kallskum som helst och limma på tyg av valfri färg och få samma effekt, eller blir det dålig effekt om man inte har specialskummet.

Förutom att jag tycker det är lite fascinerande vad man kan ta sig till bara för att man inte vill ha gardiner så kanske man bör påpeka att ljudabsorptionen är proportionell mot ytan. Liten yta, lite dämpning. Mycket yta, mycket dämpning, given en viss absorptionskoefficient. Det spelar ju ingen roll om dämpmaterialet är ett akustiskt svart hål om inte ljud hittar dit. Akustiskt dämpade miljöer är inte kala utan ombonade såvida man inte ger sig på rummet strukturellt. Att detta skall vara så svårt att inse. (Inte riktat mot trådskaparen.)

/D

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-02-26 17:24

Hmmm... Har för mig att detta tagits upp i en annan tråd, eller?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-02-28 11:09

Nefilim skrev:Hmmm... Har för mig att detta tagits upp i en annan tråd, eller?

När du säger det tycker jag faktiskt att det låter bekant. Hmm....

/D

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-02-28 12:03

Japp, vi pratade om det här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=483903#483903

EDIT: Diskussionen urartade till att handla om huruvida en S:t Bernardshund är lämplig att spika upp på väggen i ljuddämpningssyfte.
Senast redigerad av bomellberg 2008-02-28 12:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-02-28 12:03

Nefilim skrev:Hmmm... Har för mig att detta tagits upp i en annan tråd, eller?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=21297
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=495151

EDIT: 2 sekunder sen ;) :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
monsone

Woolbubbles-därför är de dyra och annan info!

Inläggav monsone » 2008-04-28 11:14

Hej!
Jag är formgivare och producent av produkten Woolbubbles som det skrivits om här. Den första generationen har kommit ut till försäljning i Januari 2008.

De är ännu under utveckling och vi tror att vi hittat det perfekta materialet med en gjuten form som har högre absorbtion och dessutom är bra miljömässigt. De är naturligtvis ingen heltäckande lösning och är samtidigt en utsmyckning och ett komplement.
Kostnaden-det har tagit 1,5 år att utveckla från idé till färdig produkt, de är designade, svensktillverkade och delvis hantverksmässigt gjorda.
Märkta och snygga på baksidan. Det är flera mellanled som ska ha betalt såsom återförsäljare och agenter, och för en grupp om 7 st som ut till kund kostar 10 000kr ink moms, så får jag, ca. 2500 och skatt på det, så ser ni själv att det inte blir mycket kvar.
Så är det med marginalerna i denna bransch. Kanske kan man sedan lägga ut tillverkningen i lågprisländer, men såhär ser det ut nu.
Kunderna är företag och privatpersoner som är design intresserade och vill förbättra akustiken på ett trevligt sätt.
Konkurrenternas priser ligger i ungefär samma härad.
Tack för intresset!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Ljuddämpning

Inläggav DQ-20 » 2008-04-28 11:40

RealElwood skrev:Det står i artikeln att det är ett speciellt ljuddämpande skum etc. Är det bara B-S, kan man karv fram ett par schyssta former ur vilket kallskum som helst och limma på tyg av valfri färg och få samma effekt, eller blir det dålig effekt om man inte har specialskummet.

Man behöver ett skum som är avsett för ändamålet, vilket innebär att det skall ha lagom strömningsmotstånd. Visst är det "special" om man jämför med alla andra skummaterial men det finns att köpa över disk. Det är dock ganska dyrt i vilket fall som helst om man jämför med vanlig polyetermadrass.

/D

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-04-28 15:43

Roligast är väl att göra lite figurer och former själv av trälister som man sedan fyller med glasull och klär in i tyg i olika färger och mönster. Kan inte kosta många kronor.
/M

Återgå till DIY-forum